Educació

Rigau: "En el nostre pla de lluita contra el fracàs escolar ja ens hem posat com a objectiu incrementar les vocacions científiques"

query_builder   7 novembre 2012 14:50

event_note Nota de premsa

Rigau: "En el nostre pla de lluita contra el fracàs escolar ja ens hem posat com a objectiu incrementar les vocacions científiques"

 
  • La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha fet aquestes declaracions durant la  presentació d’un estudi realitzat per everis sobre les vocacions científico-tècniques

 

Estudi everis 07.11.12
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha afirmat que  “en el nostre pla de lluita contra el fracàs escolar ja ens hem posat com a objectiu incrementar les vocacions científiques”. La consellera Rigau ha fet aquestes declaracions aquest matí durant la presentació d’un estudi realitzat per la consultora everis, que mostra els factors que influeixen en els estudiants per cursar carreres de ciències, tecnologia o matemàtiques.
 
La titular d’Ensenyament ha remarcat que les matemàtiques s’han de reforçar des de la primària perquè la formació sigui més sòlida i amb més resultats, perquè en aquesta etapa “ja ho decideixen internament, ja saben si és bo o no”. Ha recordat que els objectius d‘Europa per al 2010 ja preveuen l’augment de vocacions científico-tècniques, atès que hi ha hagut una davallada a tot Europa.  També que el Consell Europeu el 2001 ja va proposar com a objectiu un increment del 15% respecte aquestes vocacions i combatre el desequilibri entre nois i noies.
 
La consellera ha explicat les actuacions que ja s’estan duent a terme per aconseguir aquest objectiu: “hem fet reforç en la primària, hem implantat el SEP (Suport Escolar Personalitzat) i hem fet revisió de continguts, per exemple, de la geometria; i a l’ESO, hem incrementat les hores de matemàtiques”.  Ha afegit que el Departament també “està recollint les bones pràctiques de matemàtiques en els centres, que s’acompanyaran d’una proposta de continguts i d’una bona avaluació”.
 
Durant la presentació, la titular d’Ensenyament ha explicat que, en la Formació Professional, les vocacions científico-tècniques han augmentat de 34.800 a 49.872 alumnes, fet que suposa un 42% més: “hem de veure si l’augment de l’FP es compensa amb la universitat”. Ha subratllat que en l’FP també són majoritàriament nois i que “hem de veure quines estratègies hem de fer per recuperar el talent femení”.
 
Respecte l’informe, Rigau ha considerat que els valors més importants són la mesura de la mostra –s’ha dut a terme a 4.700 estudiants- i que ha anat directament a l’alumne, que “l’ha respost amb tota llibertat”. Així mateix, n’ha extret el primer encàrrec que analitzarà el Departament, que és saber què vol dir que és difícil: “perquè els alumnes davant d’una dificultat es tiren enrere veient el valor de la oferta?”. També ha destacat que internet esdevingui clau en l’orientació de l’alumnat: “ens sembla de gran rellevància i ho haurem de treballar”.
 
Per la seva banda, la directora general d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Teresa Pijoan, ha concretat que aquest estudi s’ha fet en 32 centres públics, privats i concertats d'entorns socioculturals molt diversos i amb uns mostra de 4.700 alumnes, i que el Departament s'ha responsabilitzat de fer la relació de centres. També ha destacat que s’ha fet en el marc del pla a favor de l'èxit educatiu dels alumnes i que “hi ha temes a reflexionar en els àmbits curriculars, orientació educativa, formació metodològica del professorat i recursos de professorat”.
 
L’estudi d’everis
 
L’estudi realitzat per la consultora everis, amb el suport tècnic d’e-motiva, amb el nom “Factors influents en l’elecció dels estudis”, mostra els factors que influeixen en els estudiants per cursar carreres de ciències, tecnologies o matemàtiques, d’acord amb la percepció dels propis alumnes. L’estudi mostra la percepció de més de 4.700 estudiants de 3r i 4t d’ESO i de batxillerat que s’ha aconseguit a través de qüestionaris entorn als factors que van encaminant l’elecció d’estudis de l’àmbit CTM.
 
Segons l’estudi, en el procés d’elecció d’estudis l’alumnat reconeix diversos referents que l’influencien. Tres de cada quatre dels consultats afirmen que la família, és a dir, la consulta i l’intercanvi d’opinions amb el pare i la mare, l’influencia entre molt i bastant. Més de la meitat, un 56%, diuen que la informació que troben a internet té molta o força influència, i les orientacions del seu tutor tenen molta o força influència en un 44% dels alumnes.
 
Majoritàriament l’alumnat, segons mostren les dades de l’informe, té una visió positiva dels estudis i professions relacionades amb les enginyeries i informàtica així com de les  relacionades amb les matemàtiques, la física i la química. En el cas concret, d’enginyeries i informàtica, un 77% consideren que són atractives i que donen prestigi i un 66% consideren que representen bones sortides professionals.
 
Podeu trobar l’estudi en el següent enllaç: http://vocacionsctm.everis.cat.
 
7 de novembre de 2012

2  

Imatges

Estudi everis 07.11.12 (1)

Estudi everis 07.11.12 (1) 4640

Estudi everis 07.11.12 (2)

Estudi everis 07.11.12 (2) 1688