Drets Socials

L'ICASS demana a ASCAD que no creï un alarmisme innecessari

query_builder   22 març 2013 18:30

event_note Nota de premsa

L'ICASS demana a ASCAD que no creï un alarmisme innecessari

L’ICASS recorda que després de la demora de pagament puntual que es va produir el mes de juliol, la resta de pagaments als centres concertats s’ha realitzat amb total normalitat
 
També recorda que s’ha creat una taula específica de seguiment per informar els centres i donar suport als que tenen més dificultats
L’Institut Català d’Assistència i Serveis Socials (ICASS) del Departament de Benestar Social i Família lamenta l’alarmisme que durant els darrers dies està creant l’Associació Catalana de Centres d’Atenció a la Dependència Gerentològica (ASCAD) a través dels mitjans de comunicació, acusant la Generalitat d’asfixiar el sector.
 
L’ICASS recorda que després de la demora de pagament puntual que es va produir el mes de juliol a causa dels problemes de tresoreria de la Generalitat, la resta de pagaments als centres concertats s’ha realitzat amb total normalitat.
 
L’ICASS continua treballant per abonar el més aviat possible el deute del mes de juliol i recorda que va impulsar una taula de seguiment per acompanyar i ajudar les entitats i els centres amb més dificultat a buscar solucions per a superar aquell moment. Precisament, aquesta setmana el conseller d’Economia i Finances va anunciar que demanarà a l’Estat un nou pla ICO proveïdors per obtenir fons per al finançament dels pagaments a proveïdors i poder eixugar el deute pendent. 
 
L’ICASS també lamenta que ASCAD relacioni el problema que es va produir el mes de juliol amb el tancament de centres, quan el nombre de tancaments en els darrers cinc anys ha estat estable. Durant aquest període la mitjana anual s’ha mantingut en una vintena de tancaments. L’any 2008 van tancar 18 residències; el 2009, 20; el 2010, 21; el 2011, 25; i el 2012, 22. Els tancaments es van produir per pròpia decisió del centre o bé per ordre judicial (per causes generades pel propi gestor per no revertir els pagaments periòdics derivats dels serveis concertats en el centre, els seus treballadors i proveïdors i, per tant, incorrent en incompliments contractuals). Per tant, no és possible vincular-los al problema de tresoreria puntual que es va produir el mes de juliol.  
 
L’Institut Català d’Assistència i Serveis Socials puntualitza que l’atenció a les persones està garantida. L’ICASS adverteix a ASCAD que la Llei de contractes obliga a mantenir aquesta atenció i, que només si la demora de l’Administració és superior a vuit mesos el contractista té dret, així mateix, a re­soldre el contracte i deixar de prestar el servei. La demora en el pagament només afecta a una sola mensualitat i la resta de pagaments s’ha efectuat amb normalitat.
 
En definitiva, des de l’ICASS es vol fer palès que tot i la situació difícil que s’està vivint, s’està treballant intensament per prioritzar l’atenció de les persones i garantir l’Estat del benestar. L’ICASS agraeix el suport de la majoria de les entitats i empreses del sector i es mostra convençut que només des de la col·laboració es podrà avançar en les polítiques socials del país.