Oficina del President

GOVERN

Comunicat del president Artur Mas amb motiu del traspàs del director i guionista Bigas Luna

query_builder   6 abril 2013 18:40

• Ha estat un gran ambaixador arreu del món de la nostra cultura, de la nostra societat plural i de la qualitat artística que hi ha al nostre país”
Ens ha deixat Josep Joan Bigas Luna (Barcelona, 1946 – Riera de Gaià, 2013), un dels directors de cinema més rellevants de Catalunya i del conjunt de l’Estat espanyol. Diem adéu, amb només 67 anys, a un artista complet, que ha fet una gran aportació al cinema del nostre país, des d’una perspectiva molt personal, singular i atrevida, que l’han convertit en un director de prestigi i fama reconeguda a nivell internacional.

Bigas Luna ha estat una figura polifacètica, ferm defensor de les noves tecnologies en el món del cinema i amb una connexió evident amb Catalunya i, especialment, amb el Camp de Tarragona, on vivia des de feia temps. A través del seu cinema i de la seva figura, ha estat un gran ambaixador arreu del món de la nostra cultura, de la nostra societat plural i de la qualitat artística que hi ha al nostre país.

Malgrat que la seva incursió al món del cinema va ser tardana, el seu talent ens ha deixat una vintena de pel·lícules que perviuran en l’imaginari col·lectiu de la nostra societat. Destaquen films com "Jamón, Jamón" (1992), Lleó de Plata del Festival Internacional de Cinema de Venècia; “Huevos de Oro” (1993), Premi del Jurat al Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià, i “La teta i la lluna” (1995), Premi al millor guió al Festival de Venècia.

Altres de les seves pel·lícules més conegudes són “Bilbao” (1978), seleccionada per al Festival de Cannes, “La camarera del Titanic(1997), que va guanyar el Goya al millor guió adaptat, i “Yo soy la Juani” (2006). Des de feia uns anys, Bigas Luna estava treballant en l’adaptació cinematogràfica de la novel·la de Manuel de Pedrolo "Mecanoscrit del segon origen".

El 1998 Bigas Luna va rebre el Premi Nacional de Cinema i Audiovisual de la Generalitat de Catalunya.