Cultura

La Filmoteca de Catalunya presenta una retrospectiva integral de l'obra de Pasolini

query_builder   10 maig 2013 11:29

event_note Nota de premsa

La Filmoteca de Catalunya presenta una retrospectiva integral de l'obra de Pasolini

  •  Inclou tota l’obra filmada pel director italià i aquella en què va intervenir com a guionista o actor
 
  • La sessió inaugural tindrà lloc el 16 de maig i comptarà amb una taula rodona a càrrec de Josep Maria Castellet, Roberto Chiesi i Xavier Juncosa
Teorema . Pasolini
La Filmoteca de Catalunya ofereix, del 16 de maig al 31 de juliol, una retrospectiva que inclou tota l’obra filmada per Pasolini i aquella en què va intervenir com a guionista o actor. El cicle es programa en sintonia amb l’exposició “La Roma de Pasolini”, que organitza el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB).
 
La sessió inaugural de la retrospectiva tindrà lloc el 16 de maig a les 20 hores amb la projecció de Saló o le centoventi giornate di Sodoma (1975), film amb què Pasolini va tancar la seva trajectòria com a cineasta. Es tracta d’una còpia íntegra i restaurada cedida per la Cineteca Nazionale. Després de la projecció es celebrarà una taula rodona en què participaran l’escriptor i editor Josep Maria Castellet; l’escriptor Roberto Chiesi, i el cineasta Xavier Juncosa.
 
La retrospectiva inclou Accattone (1961), un retrat dels anomenats “ragazzi da vitta”, els joves vinguts del camp o nascuts als suburbis busquen fer-se un lloc dins de la societat mitjançant petits robatoris, la prostitució, etc. Els mateixos joves que van assassinar Pasolini. També es projectarà Mamma Roma (1962), una obra sobre la ciutat i, al mateix temps, un documental sobre Anna Magnani, actriu que la simbolitza. Dos documentals completen la sessió: La forma della città i Pier Paolo Pasolini: cultura e società.
 
D’altra banda, es projectarà el film La rabbia (1963) acompanyat d’un documental de Giuseppe Bertolucci sobre la vigència de l’obra pasoliniana: Pasolini, prossimo nostro. Posteriorment es projectaran tres curmetratges: La ricotta (1963), La Terra vista dalla Luna (1966) i  Che cosa sono le nuvole? (1967) que obriran pas a un títol mític: Il Vangelo secondo Matteo (1964), film que va representar una ruptura en el tractament de la història de la religió al cinema. La pel·lícula presenta una iconografia radicalment nova i una utilització molt lliure de la banda sonora.
 
Cinema documental
El cicle programa una sessió amb tres documentals fets pel cineasta que mostren el Pasolini viatger, turista cultivat i curiós, que busca arreu les formes específiques sota les quals es manifesta la cultura popular: Sopralluoghi in Palestina per il Vangelo secondo Matteo, Appunti per un’Orestiade africana i Appunti per un film sull India
 
 
Pasolini guionista
Durant el mes juny es podrà gaudir de la capacitat de Pasolini com a guionista de títols com:  La commare secca (1962), Le notti de Cabiria de Fellini, La notte brava i Il Bell’Antonio de Bolognini i Ostia de Citti. La “trilogia de la vida” –Il decameron (1971), I racconti di Canterbury (1971) i “Il fiore delle Mille e una notte” (1974). Cada un dels films va acompanyat de documents fonamentals, ja sigui parlant de seqüencies tallades –“Il corpo perduto di Alibech”-, el treball de documentació iconogràfica del cineasta –Pasolini e l’umiliazione segreta di Chaucer–, o el paper jugat per una antiga geografia urbana en la inspiració actual del artista: Pasolini e Sana’a.
 
 
La sexualitat i la tragèdia grega
La mostra inclou diversos títols relacionats amb la sexualitat, que va ocupar un lloc important en el cinema pasolinià, atès que durant molt de temps va creure en el seu poder alliberador. El 1964 va rodar Comizi d’amore, una enquesta sobre les pràctiques, els somnis i les conviccions dels italians en matèria sexual. Posteriorment, a Teorema (1968) s’atreveix a proposar una hipòtesi poètica sobre els beneficis curatius per una família burgesa de l’arribada d’un àngel de la sexualitat. A Porcile (1969) evoca la força de la transgressió. I dos documentals –Pasolini l’enragé i Le confessioni di un poeta– ens permeten comprendre millor certes formulacions que passen de l’abstracció pura a la més estricta concreció.
 
Dues adaptacions de tragèdies gregues tancaran el cicle: Edipo Re (1967) i Medea (1969). La segona reclama un documental sobre les “visions bàrbares” de Pasolini. El treball documentalista de Xavier Juncosa també se sumarà al conjunt amb Viaggio in Italia, així com el film-enquesta de Marco Tullio Giordana Pasolini-Un delitto italiano.  
         
 
 
Visita del director uruguaià José Pedro Charlo
 
En el marc de la Biennal Uruguay-Catalunya, la Filmoteca de Catalunya programa dues sessions cinematogràfiques dedicades al director, guionista, productor i professor  José Pedro Charlo, figura cabdal del cinema uruguaià. El director mantindrà una xerrada amb el públic en les sessions que la Filmoteca dedica a dues pel·lícules seves.
 
Dijous 16 de maig (17.00h) es projectarà el documental El círculo (2008), codirigit amb Aldo Garay, en què el realitzador narra la història d'un dirigent tupamaro i ostatge de la dictadura durant 13 anys, en un viatge interior de reflexió que permet conèixer el món al·lucinant del presoner i les estratègies de l'home per resistir en condicions extremes.  
 
Dissabte 18 de maig (21.30h) la Filmoteca acull la preestrena d'El Almanaque  (2012), que presenta la història d'un pres polític uruguaià que va guardar clandestinament un registre minuciós de les seves condicions de vida durant els més de 12 anys que va passar empresonat al Penal de Libertad, que els militars van construir per tancar-hi presos polítics.