Cultura

El Departament de Cultura posa en línia el catàleg de l'exposició "Richard Wagner i Adrià Gual. Els plafons perduts de l'Associació Wagneriana"

query_builder   27 setembre 2013 09:30

event_note Nota de premsa

El Departament de Cultura posa en línia el catàleg de l'exposició "Richard Wagner i Adrià Gual. Els plafons perduts de l'Associació Wagneriana"

·         El catàleg, editat pel Departament de Cultura, és el fruit d’un llarg procés d’investigació de la comissària de l’exposició, Lourdes Jiménez, per tal de donar a conèixer la iconografia wagneriana a Catalunya i col·locar-la en el lloc que li correspon pel que fa a les arts plàstiques de finals del segle XIX i principis del XX.
 
·         La iconografia wagneriana no havia estat mai objecte d’una exposició ni d’un catàleg específics a l’Estat Espanyol
El Departament de Cultura posa a disposició del públic el catàleg de l’exposició “Richard Wagner i Adrià Gual. Els plafons perduts de l’Associació Wagneriana”. El catàleg és consultable de manera permanent a través de l’adreça http://cultura.gencat.cat/promociocultural.
 
L’exposició, produïda pel Departament de Cultura i comissariada per la historiadora de l’art i gestora cultural Lourdes Jiménez, té com a eix central els dotze plafons decoratius que va realitzar Adrià Gual per a l’Associació Wagneriana (ca. 1902-1904) a la seva primera seu estable. A banda, inclou també obres d’altres artistes coetanis que serveixen per entendre la repercussió de l’obra wagneriana en la segona generació del modernisme català.
 
El catàleg és fruit d’un llarg procés d’investigació de la comissària Lourdes Jiménez, per tal de donar a conèixer la iconografia wagneriana a Catalunya i col·locar-la en el lloc que li correspon pel que fa a les arts plàstiques de finals del segle XIX i principis del XX. Aquest tema no havia estat mai objecte d’una exposició ni d’un catàleg específics a l’Estat Espanyol.
 
El catàleg segueix l’estructura de la mostra: una primera aproximació al wagnerisme artístic europeu; un segon àmbit que aprofundeix en la repercussió de l’obra de Wagner; i una tercera part dedicada a Adrià Gual i els plafons de l’Associació Wagneriana. Els dotze plafons hi són presentats i analitzats com un dels conjunts ornamentals més destacats i representatius del simbolisme plàstic. De fet, a tall de conclusió del catàleg, per a Lourdes Jiménez “situen l’autor al capdavant dels intèrprets plàstics de la iconografia wagneriana”.
 
La mostra es podrà visitar al Museu d’Història de Catalunya fins el proper 29 de setembre de 2013. L’exposició ha format part dels actes del Bicentenari Wagner celebrat a Barcelona, i ha comptat amb la col·laboració dels Amics del Liceu.
`