- En resposta a una pregunta parlamentària, Vila ha explicat el nou pla d’homogeneïtzació de les vies de peatge de la xarxa de la Generalitat
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha anunciat aquest matí al Parlament “la gratuïtat absoluta” de totes les línies regulars de transport públic col·lectiu que passen diàriament per les autopistes C-32 i C-33, perquè no paguin cap tipus de peatge. Aquesta mesura entraria en funcionament a partir del gener, igual que la resta d’actuacions del pla d’homogeneïtzació a les vies de peatge de la xarxa de la Generalitat que ara s’està desplegant.
En resposta a una pregunta parlamentària del grup de Convergència i Unió, el conseller ha exposat la revisió que està fent actualment el departament del mapa de peatges de Catalunya i que persegueix l’objectiu d’homogeneïtzar el model de les vies d’alta capacitat i impulsar el transport públic.
El nou model, ha explicat el conseller, està basat en millorar l’equitat territorial, amb importants descomptes en les barreres de la C-32 Maresme i Garraf (de prop del 30% en ambdós casos), millores en aquesta mateixa C-32 i també en la C-33 al Vallès Oriental (amb una inversió de 100 milions d’euros) i, sobretot, en què els beneficis que genera la mobilitat en vehicle privat reverteixin en les polítiques de transport públic. En aquest sentit, el conseller Vila ha xifrat amb entre 1 i 3 els milions d’euros la inversió que es farà cada any, a través d’un cànon directe de les concessionàries, en el manteniment i la millora del sistema de transport públic.
Els principals objectius del pla són:
- Equiparar territorialment el preu per quilòmetre de via de peatge
- Establir el pagament segons el recorregut real de l’usuari (sistema de peatge tancat)
- Executar obres de millora de la seguretat i de la capacitat les vies, amb el benefici addicional de contribuir a la recuperació del sector de l’obra pública i l’enginyeria
- Revertir part dels beneficis generats per la mobilitat en vehicle privat en les polítiques de transport públic