• Els rescats en alta muntanya són intervencions complexes i arriscades, sobretot a l’hivern, quan s’incrementen els riscos a causa de les condicions meteorològiques, la presència de neu o de glaç, el risc d’allaus o  la manca de visibilitat.
  • L’Institut de Seguretat Pública de Catalunya va programar el 2013 més de 20 activitats de formació especialitzada d’alt risc adreçades als membres dels equips d’intervenció  dels Bombers de la Generalitat.
 
60 bombers del GRAE (Grup d’Actuacions Especials) muntanya es formen en progressió en alta muntanya hivernal al Pirineu català i francès com a part de la formació continuada que imparteix l’Escola de Bombers i Protecció Civil de Catalunya per a efectius d’aquest grup especialitzat.
 
Els rescats en alta muntanya són intervencions complexes i arriscades per als bombers i els diferents actors que hi participen; a l’hivern, a més, s’incrementen els riscos a causa de les condicions meteorològiques, sovint extremes amb presència de neu o de glaç, el risc d’allaus, la manca de visibilitat, etc. Amb l’objectiu d’afrontar els rescats amb la màxima seguretat, l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC), a través de  l’Escola de Bombers i Protecció Civil de Catalunya imparteix el Curs avançat en progressió en alta muntanya hivernal, que assegura una preparació constant pels bombers que formen part del GRAE muntanya que els permet realitzar els rescats amb seguretat, tant per ells mateixos com per a les persones que han d’assistir i rescatar.
 
Amb un programa teòric i pràctic el Curs avançat en progressió en alta muntanya hivernal incideix en coneixement de l’escalada en alta muntanya hivernal i treballa en l’estratègia i la gestió del risc que han de fer els bombers a l’hora de realitzar rescats en aquest entorn. Amb aquest Curs es millora el coneixement de les condicions de la muntanya i del gel (tipologies, qualitat en diferents superfícies, condició i comportament segons la temperatura, el color, la textura,  com picar-lo segons la tipologia, etc.) i el dels aspectes de seguretat en les estructures verticals de gel; també es treballen els aspectes tàctics i operatius de l’organització del propi rescat, la col·locació i l’extracció dels punts d’assegurament així com la pràctica dels moviments del cos dels propis actuants (tant per estalviar energia com per assegurar la posició).
 
Igualment es practiquen les tècniques de progressió en grup i la gestió de la persona que s’assegura o es rescata i la manera adequada de fer la progressió del recorregut per reduir al màxim les probabilitats d’una caiguda que, en alpinisme glacial, té moltes probabilitats de ser fatal.
 
L'ISPC va programar el 2013 més de 20 activitats de formació especialitzada adreçades als membres dels equips d’intervenció  dels Bombers de la Generalitat, i es dissenyen amb la col·laboració dels propis especialistes de la Direcció General de Prevenció, Extinció i Salvaments (DGPEIS) ; els cursos adreçats als GRAE muntanya, als GRAE subaquàtic, als GEM (Grup Emergències Mèdiques), als GRAF (Grup d’Actuacions Forestals) i a la unitat canina van formar prop de 800 alumnes d’arreu del territori.
 
Per a més informació podeu contactar amb l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya: 93 554 13 05 / 695 56 14 58 o al correu electrònic comunicacio.ispc@gencat.cat, o amb l’Oficina de Comunicació del Departament d'Interior: 93 551 21 48 / 93 551 22 69.

2  

Imatges

Foto 1

Foto 1 4452

Foto2

Foto2 4524