Aquest xifra s’afegirà a la subvenció anual de quasi 4 milions d’euros d’actuacions de caràcter social, cívic, associatiu, de reforç del voluntariat, i de promoció de la cohesió social destinades a infants i joves, dels quals 1’7 són també per a programes de beques i cohesió social
Aquest 2014 el Govern destinarà 3.979.699 euros al foment d’actuacions de caràcter social, cívic, associatiu, de reforç del voluntariat, i de promoció de la cohesió social destinades a infants i joves. És una dotació que s’emmarcarà en les subvencions anuals que el Departament de Benestar Social i Família atorga a les principals entitats de lleure educatiu de Catalunya mitjançant convenis, en concret entre la Direcció General de Joventut (DGJ) i la Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària (DGACC).
D’aquest total de gairebé 4 milions d’euros, aproximadament 1’7 milions es destinaran a programes de beques i reforç de la cohesió social dins el pla d’actuacions per combatre els efectes de la crisi en la infància i adolescència, considerant el lleure educatiu com un dret dels infants i adolescents, en coherència amb el Pacte per a la Infància. Però a més, aquest 2014 el Departament de Benestar Social i Família destinarà un import addicional de 500.000 euros complementaris exclusivament a beques per a activitats d’estiu, per a infants i adolescents en situació de vulnerabilitat.
Amb aquest import addicional, provinent del fons de la Grossa de Cap d'Any, fins a 3.500 infants podran realitzar casals d’estiu i fins a 500 infants més podran fer activitats amb pernoctació, com ara colònies, campaments, camps de treball o rutes.
Aquests 500.000 euros es posen a disposició de les principals entitats amb una distribució establerta segons el percentatge d’activitats i participants notificats els darrers anys.
Una de les novetats d’enguany és l’aplicació de criteris objectius per decidir el repartiment d’aquests recursos públics, amb vocació de ser criteris estables i coneguts, com són:
- nombre de centres que realitzen activitats de cap de setmana
- nombre de centres que desenvolupen activitats diàries
- nombre de títols de monitor i director expedits
- activitats notificades
- nombre de participants de les activitats notificades
Tots aquests indicadors i variables, combinats amb uns imports fixes per estructura, per formació i altres encàrrecs de gestió, permeten establir criteris objectivables que reflecteixen la realitat i dimensió de l’impacte de les entitats de lleure educatiu més importants del país.
L’existència d’aquests criteris obeeix a la voluntat del Departament de Benestar Social i Família d’introduir objectivitat, rigor i transparència, així com adequar el repartiment de recursos a l’evolució de l’activitat anual de les entitats.
Així li va comunicar la consellera Neus Munté al Síndic de Greuges en una carta el passat 16 de maig en la qual li feia avinent algunes de les mesures específiques per aquest estiu que impulsaria el Departament, seguint les seves recomanacions, entre les quals destacava que enguany s’està duent a terme la concreció i el reforçament dels convenis amb les entitats de lleure educatiu en funció de la seva implantació territorial, de manera que s’incrementarà la dotació en concepte de beques a infants, per a participar en les activitats d’estiu.
I com també li va comunicar la consellera, paral·lelament, el Departament de Benestar Social i Família ofereix un total de 1.000 places becades perquè nois i noies de 5 a 17 anys en situació de vulnerabilitat puguin gaudir del programa “L’estiu és teu!” a un preu reduït o, depenent del cas, gratuït.
Altres subvencions
Mitjançant altres convenis o subvencions a entitats locals, el Departament de Benestar Social i Família també dóna suport a l’acció d’altres entitats de lleure educatiu, amb un total de 810.011 euros.
L’educació en el lleure és una intervenció educativa en el temps lliure dels infants i joves fora de l’ensenyament reglat i de l’àmbit familiar. Els centres d’esplai i els agrupaments escoltes són les entitats juvenils on es porten a terme les activitats durant tot l’any. La seva funció educativa és la transmissió de valors individuals i col·lectius, tot contribuint a l’educació integral gràcies als recursos que ofereixen les activitats pròpies del temps d’esbarjo. Alguns dels pilars principals de l’educació en el lleure són la participació, la transformació social, la natura, l’aventura, l’educació o la ciutadania.