Aquesta aplicació compta amb 1.320 usuaris donats d’alta i des de l’inici del programa al juny s’han fet 69 interconsultes
La Regió Sanitària de les Terres de l’Ebre compta, des del passat mes de juny, amb una experiència innovadora que permet realitzar un adequat seguiment sanitari i social dels pacients atesos i que s’ha implementat per primer cop a la ciutat d’Amposta. Es tracta de l’aplicació informàtica Salut + Social, creada per establir una ràpida i fluida comunicació entre el centre d’assistència primària (CAP) i els serveis socials de l’Ajuntament d’Amposta.
L’aplicació informàtica serveix per coordinar les actuacions entre els professionals que així tenen accés compartit a informació dels pacients, com ara les dades personals, el grau de dependència o la utilització de serveis domiciliaris. A més, el programa estableix la interacció a través d’un servei de missatgeria immediata al correu electrònic que informa quan algun professional ha fet una consulta a través de l’aplicació.
Des de que va començar a funcionar el programa, el passat mes de juny, l’aplicació ha registrat 1.320 usuaris i, fins el mes de setembre, s’han realitzat 69 interconsultes entre els serveis socials i el CAP.
La iniciativa neix arran de la voluntat i la necessitat de treballar conjuntament dels professionals dels serveis socials i de salut per tal de coordinar amb facilitat els plans d'intervenció. La implantació d'aplicacions per compartir la informació entre salut i serveis socials té com a única finalitat millorar el servei als pacients i, en darrer terme, la vida dels ciutadans.
En aquest sentit, l'Institut Català de la Salut (ICS) ha avançat que, si bé l’experiència Salut + Social actualment es fa a Amposta, ja es troba en fase d'estudi que el projecte pugui estendre’s a altres serveis de salut de les Terres de l’Ebre.
L’actuació s’emmarca, entre altres, dins del Pla de Salut 2011-2015 que és el marc de referència per a totes les actuacions públiques en matèria de salut de la Generalitat de Catalunya. Aquest document estratègic articula la reforma del sistema sanitari català sobre tres eixos d’acció que donen resposta a les noves necessitats socials: l’abordatge de les malalties més comunes, l’atenció integral als pacients crònics i la modernització organitzativa. El projecte Salut + Social està dins de la línia d’actuació 2 del Pla de Salut, que fa referència a l’abordatge del pacient crònic aprofitant les noves tecnologies i sistemes de comunicació per crear un sistema d’atenció als malalts crònics innovador i accessible mitjançant una visió interdepartamental.
Altres marcs de referència són l’Acord de Govern de 3 de desembre del 2013, on s’impulsa la coordinació al voltant de les TIC entre l’àmbit sanitari i social i el Pla interdepartamental d’Atenció i Interacció Social i Sanitària (PIAISS).