- Es presenta també el número 32 de la revista Recapte, que inclou el segons número digital
El Dia del Docent, instaurat per la UNESCO per al 5 d’octubre, es va commemorar ahir dilluns, 13 d’octubre, a les Terres de l’Ebre amb un acte centrat en l’exposició 100 Anys d’Escoles d’Estiu, la presentació del llibre Què vol dir ser mestre avui?, a més de la presentació del núm. 32 de la revista Recapte.
L’acte, que va tenir lloc als Serveis Territorials d’Ensenyament, fou presidit pel director territorial, Antoni Martí, acompanyat per les presidentes de les entitats organitzadores: l’Associació d’amigues i amics de la UNESCO de Tortosa, Montse Esteve, i del Moviment de Renovació Pedagògica (MRP) Terres de l’Ebre, Consol Sagrera.
Consol Sagrera destacava els continguts de l’acte, d’una banda, l’exposició sobre els 100 anys d’escoles d’estiu que s’han celebrat al llarg del 2014 i ha estat exposada a Tortosa durant la primera quinzena d’octubre. L’exposició fa un repàs exhaustiu a la història de l’Escola d’Estiu de mestres, des dels seus inicis fins al moment actual.
D’altra banda, també es presentà el núm. 32 de la revista Recapte, i que és ja el segon número que compta amb una edició també digital, que es pot consultar a l’espai web: http://recapte.blogspot.com.es/2014/10/recapte-num-32.html i també a la pàgina del MRP http://usuaris.tinet.cat/mrpte/recapte.htm. Aquest número recorda la trajectòria literària de Gerard Vergés (1931-1914) i expressa l’afecte al poeta, traspassat fa pocs mesos; a més a més des del Grup Cristòfol Despuig s’aborden les rutes literàries de les Terres de l’Ebre, el centenari de les escoles d’estiu i la visita del Grup Bibliomèdia a diverses biblioteques de Mallorca, juntament amb una trobada de biblioteques a l’IES Santa Margalida. Una part important de la revista és la comunicació de diverses experiències realitzades a centres de les nostres comarques.
Pel que fa la commemoració pròpiament del Dia del Docent, la presidenta de l’Associació, Montse Esteve, centrava les seves paraules en el discurs d’Irina Bokova, directora general de la UNESCO, sobre “Invertir en futur, invertir en docents”, que ha estat el lema d’aquest any. Més informació: http://www.unesco.org/new/es/unesco/events/prizes-and-celebrations/celebrations/international-days/world-teachersday-2014/ http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002299/229945S.pdf Montse Esteve encoratjava el professorat des de la volença universal que representa el missatge de la UNESCO i cloïa amb una frase de Francesc Ferrer i Guàrdia: “Solament conreant el cor i la ment dels infants serà possible transformar el món”, aprofitant que es complien també aquest 13 d’octubre 105 anys de la seva execució.
També durant l’acte es va presentar el llibre Què vol dir se mestre avui? Reflexions al voltant del compromís ètic del professorat, amb la participació de Raül Manzano, mestre, director de diverses revistes pedagògiques, entre elles Guix i Aula, membre del Consell Escolar de Catalunya, i coautor del llibre. Un llibre, editat per la Fundació Jaume Bofill i la Federació de MRPs de Catalunya, que ha tingut un llarg recorregut i una gestació molt participada. Hi ha recopilació de les ponències d’un cicle de debats que es va fer a diverses poblacions del territori català; entre elles, Tortosa, i que s’emetien per Internet, en directe, amb un seguiment força nombrós, unes 700 persones en el cas de Tortosa i estaven relacionats amb el contingut de cadascun del capítols de la sèrie Mestres que es va emetre per la Televisió de Catalunya l’any 2012.
L’escriptura del llibre presentat per Raül Manzano ha estat un procés participatiu que no s’ha limitat només al professorat sinó que s’ha donat veu a l’alumnat, les famílies i diverses institucions. S’ha volgut possibilitar un debat que encara no està tancat i que s’està expandint a un bon nombre de països. Un punt de difusió important és l’Observatori Internacional de la Professió Docent http://www.ub.edu/obipd/, de la Universitat de Barcelona.
Raül Manzano destacava el valor que aporta el treball en xarxa i tancava el seu parlament en relació al compromís ètic del professorat amb aquests versos de Miquel Martí i Pol: “Només si ets exigent amb tu mateix/ i respectuós amb els altres/ seràs veritablement lliure.” El llibre ha estat distribuït entre els assistents i també es pot descarregar, en la seua versió digital, a la pàgina: http://www.fbofill.cat/index.php?codmenu=11&publicacio=588&submenu=false&colleccio=FC
La part més emotiva de l’acte fou el record per a la mestra Adelaida Pelegrí, que va morir el 5 de setembre, ja que havia format part del MRP des dels seus inicis i també a l’Associació d’amigues i amics de a UNESCO Tortosa.