- El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, destaca que “la nova llei del sistema d’ocupació implica administracions, agents socials i territorials en la lluita concertada contra l’atur amb un SOC més eficient”
- El Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) serà el centre de governança del nou sistema d’ocupació i l’organisme públic que coordinarà tots els serveis ocupacionals de tot Catalunya
- L’objectiu és respondre amb eficiència les necessitats de les persones, de les empreses, dels sectors i dels territoris, garantint una cartera de serveis que inclogui orientació, formació i intermediació
El projecte de llei d’ordenació del sistema d’ocupació i del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) ha superat avui el primer tràmit parlamentari amb un ampli suport del Parlament de Catalunya en el decurs del debat sobre l’esmena a la totalitat al projecte presentada per ICV-EUiA, que ha estat rebutjada per la majoria parlamentària (114 vots en contra, 14 vots a favor, i 1 vot d’abstenció).
En la presentació del projecte de llei, el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, ha afirmat que “el projecte de llei d’ordenació del sistema d’ocupació i del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) implica les administracions, els agents socials i territorials en la lluita concertada contra l’atur amb un SOC més eficient i cent per cent públic que serà el centre de governança de tot el sistema d’ocupació de Catalunya”
El conseller Puig ha assegurat que amb la nova llei, el Govern de la Generalitat “fa un Servei d’Ocupació de Catalunya més eficient, que manté el seu caràcter públic, i que garanteix un servei públic de qualitat coordinant tots els recursos, programes i entitats per promoure i desenvolupar la política d’ocupació”
Així mateix, el conseller d’Empresa i Ocupació ha afegit que “l’eficiència del SOC permetrà un tractament individualitzat de les persones demandants d’ocupació” i que “desenvoluparà una cartera de serveis adaptada a les característiques i a les necessitats detectades de les persones, del territori, dels col·lectius, de les empreses i dels sectors productius de Catalunya”.
Felip Puig ha remarcat que “la nova llei resolt l’assignatura pendent que és la concertació territorial i, per tant, el SOC promou la concertació territorial amb les diferents organitzacions sindicals i empresarials més representatives de Catalunya i a les administracions locals”.
“El resultat de la concertació territorial haurà de consistir en estratègies, plans o altres instruments de planificació territorial que fomentin l’ocupació, el desenvolupament econòmic i coordini les iniciatives públiques i privades destinades a la creació d’ocupació”, ha afegit el conseller Puig.
A més, el conseller d’Empresa i Ocupació ha destacat “la connexió d’aquest projecte de llei amb el de la llei de formació i qualificació professional de Catalunya, que s’està tramitant de forma paral·lela en aquesta cambra”.
Tanmateix, el conseller Puig ha posat l’èmfasi en els principis d’igualtat d’oportunitats, no discriminació, cohesió social, gratuïtat i universalitat dels serveis oferts pel sistema d’ocupació.
“La llei, quan regula la intermediació en el mercat de treball afirma que, amb independència de l’agent que la realitzi, té consideració de servei de caràcter públic, que es realitza pel SOC o a través de les entitats que col·laborin amb ell; i que, de forma complementària i per atendre els col·lectius de més dificultat, el SOC pot utilitzar també les agències de col·locació, legalment acreditades i garantint el compliment d’objectius i la fiscalització dels recursos”, ha explicat Felip Puig.
Per últim, el conseller Puig ha avançat que el Govern de la Generalitat recorrerà al Tribunal Constitucional la Llei 18/2014 de aprobación de medidas urgentes para el crecimiento, la competitividad y la eficiencia, on es regula, entre altres l’Estrategia española para la activación de empleo, perquè “és una legislació intervencionista que pretén imposar els serveis comuns per a tots els Serveis d’Ocupació de les CCAA”.
Eixos de la nova llei
- Ordena el Sistema d’ocupació de Catalunya que té per finalitat contribuir al ple desenvolupament del dret a l’ocupació, estable i de qualitat, i afavorir la configuració d’un mercat de treball que contribueixi de forma eficient a garantir l’ocupabilitat de les persones treballadores, i a cobrir les necessitats de personal adequat als requeriments de les empreses, així com afavorir la cohesió social i territorial.
- Estableix el marc d’ordenació de les polítiques públiques d’ocupació a Catalunya, a través del qual es cobreixi el desenvolupament de serveis i programes que vagin adreçats a millorar les oportunitats d’inserció laboral de les persones, a millorar la competitivitat de les empreses.
- Regula el Servei d’Ocupació de Catalunya, com a l’organisme autònom de la Generalitat de Catalunya que exerceix les competències en matèria de polítiques d’ocupació i com a centre de governança del Sistema d’ocupació de Catalunya.
- Garanteix el dret subjectiu de les persones a disposar, al llarg de tota la seva vida activa i especialment en el cas de les persones demandants d’ocupació, d’una cartera de serveis adequada a les seves característiques i necessitats que els ajudi a millorar la seva ocupabilitat per trobar feina.
- Integra els serveis locals d’ocupació dins l’ordenació del Sistema d’ocupació de Catalunya atesa la seva condició d’administració pública i la participació en el cofinançament de les polítiques públiques d’ocupació.
- Estableix les bases de la col·laboració públic -privada en tots els àmbits que la legislació actual permet i faculta al govern a dictar les disposicions necessàries per desplegar i executar la llei
- Col·loca al bell mig del sistema d’ocupació l’avaluació a l’establir que el SOC ha de tenir un model d’avaluació dels serveis i programes convertint-se en una administració moderna, responsable i eficient a l’incorporar l’avaluació com un instrument de millora continua i de rendiment davant la ciutadania.
- Regula l’àmbit de concertació territorial per definir les estratègies de desenvolupament territorial orientades a resultats, aprofitant al màxim les potencialitats dels territoris de Catalunya, potenciant la cooperació entre els diversos àmbits de l’Administració pública, fent ús dels recursos existents amb eficiència i amb criteris de qualitat.
- Facilita la col·laboració, la cooperació i la coordinació amb la resta de departaments amb competències en polítiques de foment de l’activitat econòmica i del teixit productiu, en polítiques educatives, sanitàries i assistencials, per tal d’afavorir la consolidació i el creixement empresarial, l’emprenedoria i l’ocupació.