El telèfon 900900120 que l’Institut Català de les Dones, del Departament de Benestar Social i Família, posa a disposició de les dones en situació de violència masclista ha atès al llarg de l’any 2014 un total de 9.227 trucades, que suposen 769 trucades mensuals i al voltant de 25 diàries.
De l’anàlisi de les trucades destaca que el 94,2% de les ocasions es tracta de violència masclista en la parella. En el 68% dels casos es tracta de la parella actual i en el 32% de l’ex-parella. En la resta d’ocasions es tracta de violència familiar, social comunitària i laboral.
La majoria de trucades, el 94,6%, són per violència psicològica; en un 35,1% per violència física; en un 8% per violència econòmica, i en un 2,8% per violència i abusos sexuals. Per altra banda, cal destacar que el 56% de les dones conviuen amb l’agressor, i dins aquest grup, el 27%, tenen fills/filles menors d’edat vivint dins el nucli familiar, víctimes d’aquesta violència. Per millorar l’atenció a aquests infants, el passat desembre el Govern va aprovar el Programa de mesures per a la intervenció amb fills de dones en situació de violència masclista 2014-2017.
La presidenta de l’Institut Català de les Dones, Montse Gatell, ha destacat que el 900900120 és un servei totalment confidencial, i ha explicat que “l’anonimat facilita que les dones truquin i s’informin i avancin en el procés que han de fer per superar la situació de violència masclista”. Gatell ha subratllat que “aquesta confidencialitat també permet que cada dona obtingui les eines que se li faciliten per superar la violència masclista al seu propi ritme, respectant el seu procés, la seva potència i capacitat de superació”.
Gatell també ha agraït els esforços que s’estan fent des de les institucions, els ens locals i el sector empresarial a Catalunya per difondre aquest servei entre la població “amb l’objectiu que sigui conegut per totes les dones que en algun moment de la seva vida el puguin necessitar”. L’any passat un total de 114 ens locals van impulsar el coneixement de la Línia 900900120 en el seu territori a través de serveis, xarxa associativa, empresarial i comercial en el marc d’un acord de col·laboració que l’ICD va establir amb l’Associació Catalana de Municipis i Comarques i la Federació de Municipis de Catalunya.
Cal destacar l’acord amb Transports Metropolitans de Barcelona que va permetre difondre el servei a través de fulls informatius que donaven claus per identificar situacions de violència masclista i càpsules televisives a través de les 2.800 pantalles de la xarxa de metro i autobusos.
1