Castellà a Harvard
 
El secretari d’Universitats i Recerca, Antoni Castellà, ha destacat avui que “l’estratègia de Catalunya en l’àmbit d’universitats i recerca és la d’un Estat seriós”. Castellà ha fet aquesta afirmació durant la conferència que ha pronunciant en el seminari sobre internacionalització i innovació educació superior, organitzat al RCC de la Universitat de Harvard.
 
A petició dels organitzadors del seminari, Castellà ha explicat els factors que han contribuït a l’èxit del sistema d’universitats i recerca assolit en els darrers 15 anys. En aquest sentit, ha subratllat que “de manera consensuada i transversal, Catalunya ha dissenyat un sistema d’educació superior accessible a tota la població i ha impulsat un sistema de recerca competitiu i internacionalitzat” gràcies a accions com l’aprovació de la llei catalana d’universitats (LUC), la creació de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari (AQU), l’impuls al Programa Serra Húnter de contractació de professorat en base a criteris d’excel·lència internacional, la instauració del model CERCA de centres de recerca que apliquen un model de gestió flexible, i la posada en marxa d’ICREA per a captar i retenir talent científic d’arreu del món.
 
Castellà ha assegurat que els objectius fixats l’any 2000 s’han acomplert i ha posat com a exemple els bons resultats de les universitats catalanes en els rànquings internacionals (1 universitat en el número 52 del TOP-100 de millors universitats del món i 3 universitats en el TOP-50 de les millors universitats joves del món), l’alt nivell d’internacionalització dels estudiants i els investigadors del sistema (35% estudiants de doctorat i 60% dels investigadors ICREA són de fora de Catalunya i l’Estat), i els indicadors d’excel·lència de la recerca que es fa al nostre país. “Catalunya és el segon país de la UE per índex de població en ajuts a investigadors excel·lents que concedeix el Consell Europeu de Recerca”, ha recordat. Castellà també ha destacat que el nivell de publicacions científiques en les principals revistes internacionals, Nature i Science, durant el període 2008-2012 “és comparable a països europeus capdavanters i similar al d’Israel”.    
 
El secretari d’Universitats i Recerca també s’ha referit als reptes de futur. Castellà ha destacat que “el focus se centra ara en consolidar el sistema i continuar avançant en la transferència de coneixement per afavorir el benestar econòmic i social de Catalunya”. El secretari ha presentat dos dels programes que ja s’han impulsat per afavorir que el coneixement que es genera a universitats i centres de recerca arribi a la societat: el Pla de Doctorats Industrials i el Programa Indústria del Coneixement.
 
Castellà també ha explicat davant els assistents al seminari del RCC de la Universitat de Harvard, al qual ha estat convidat, les limitacions que suposa la legislació espanyola per continuar avançant en el sistema d’universitats i recerca. Concretament, s’ha referit a la normativa universitària encotillada i a una política fiscal que limita el mecenatge de la recerca i la captació d’iniciatives internacionals d’R+D.
 
El secretari d’Universitats i Recerca ha insistit en la dificultat que suposa que el conjunt de l’estat no segueixi aquest model acadèmic i en la necessitat de donar un pas endavant per esdevenir un Estat i poder implementar les polítiques en l’àmbit acadèmic i d’innovació que ara són competència del govern de l’Estat espanyol. “Ja no es tracta només d’una qüestió cultural o d’identitat” ha declarat Castellà, “també és un problema de ser competitius internacionalment; i per això bona part de la població i de la comunitat acadèmica són favorables a aquest procés polític”.
 
En aquest seminari, també hi han intervingut Victoria Winston, directora executiva de la Global Initiative de la Harvard Business School (HBS); Serenella Sferza, codirectora del MIT International Science and Technology Initiative (MISTI); Laura Howard, presidenta de l’European Association for International Education (EAIE); i Giancarlo Spinelli, delegat del rector per afers internacionals al Politecnico di Milano, entre d’altres.
 
Castellà, acompanyat pel director general de recerca, Josep M. Martorell, s’ha incorporat a la delegació –formada per representants de les 12 universitats, l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i la Secretaria d’Universitats i Recerca– que des de diumenge ha presentat a la Costa Est dels Estats Units l’estratègia d’internacionalització del sistema universitària català. Una visita que s’engloba en el marc de la participació en la fira internacional NAFSA, la més important del món en l’àmbit de l’educació superior i que, fins avui, s’ha celebrat a Boston.
 
Acords de col·laboració
Durant aquests dies, la delegació catalana s’ha reunit amb diferents institucions com ara la Universitat de Harvard, el Massachusetts Institute of Tecnhnology (MIT), la Tufts University i el Massachusetts Life Sciences Centre, així com amb representants del Departament d’Educació Superior de l’Estat de Massachusetts i la National Science Foundation (NSF), amb les que ha subscrit diferents acords de col·laboració.
 
Un dels més importants ha estat el subscrit amb Harvard, segons el qual es promouen tres actuacions conjuntes: participar en el debat acadèmic sobre el contingut i la durada dels estudis de graus i màster, establir seminaris científics conjunts per afavorir els projectes acadèmics entre professors de les dues institucions, i organitzar Summer Courses per a professorat i estudiants de Harvard i les universitats catalanes de fins a quatre setmanes de durada.
 
Aquests acords se sumen als 268 ja consolidats que les universitats de Catalunya mantenen amb 42 institucions d’educació superior del EUA. Així mateix, el sistema universitari català ofereix 23 titulacions conjuntes de grau i de màster, 53 programes de mobilitat internacional i participa en 19 xarxes universitàries amb presència de socis estatunidencs.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 50