• La iniciativa "Digital Juny" ha donat visibilitat a la concentració de festivals i trobades internacionals sobre cultura digital que han tingut lloc durant el mes de juny a la ciutat
Digital Juny
Més de 220.000 assistents han participat en algun dels esdeveniments relacionats amb la cultura digital que han tingut lloc el mes de juny a Barcelona, que s’apleguen al programa “Digital Juny”, impulsat pel Departament de Cultura. Aquesta iniciativa agrupa els millors esdeveniments de la cultura digital que tenen lloc durant el mes de juny a Catalunya, que es converteix en un dels epicentres del món en aquesta matèria amb una dotzena de cites, entre congressos, jornades, trobades, exposicions, formacions i debats. “Digital Juny”  ha afavorit una xarxa d’intercanvi entre els professionals de la cultura digital.
 
La iniciativa va néixer, amb els objectius de situar Catalunya, i més concretament Barcelona, com una de les capitals europees de la cultura digital, conscienciar els mateixos barcelonins de la potència de la seva ciutat en aquest àmbit i fer conèixer als professionals internacionals que hi assisteixen l’existència de la resta de festivals i trobades. “Digital Juny” s’ha desenvolupat amb el següent calendari de convocatòries :
 
Cartoon 360, de l’1 al 3 de juny. És un esdeveniment de pitchings on els productors han presentat els seus projectes d'animació cross-media davant d’experts de diversos mons digitals. S’han presentat 22 projectes, 8 del quals són catalans. Hi han assistit un total de 170 professionals i han intervingut 25 experts del sector. 

Loop, del 4 al 6 de juny. Va néixer el 2003 com la primera fira especialitzada en videoart. LOOP Festival és un esdeveniment en què participen institucions, plataformes diverses de producció i difusió, artistes i professionals locals i internacionals. LOOP Studies desenvolupa programes dedicats a la formació i al coneixement. A aquesta edició hi han assistit 5.000 persones, tot i que encara manca fer el recompte del públic assistent a les exposicions que encara estan obertes. Hi han intervingut 24 ponents. 

Atlàntida Film Festival, del 8 de juny al 8 de juliol. Va néixer amb la voluntat de presentar les millors pel·lícules inèdites al nostre país. El 2015 ha volgut posicionar-se com l’espai on es descobreixen les darreres tendències audiovisuals: joves creadors que triomfen arreu gràcies a les innovacions tecnològiques. Les pel·lícules es veuen a Internet i les conferències s’han fet en col·laboració amb Sonar+D. L’any 2014 va comptar amb 42.000 espectadors. L’edició d’enguany ha finalitzat el 9 de juliol i s’està a l’espera de les dades finals.
 
B’Ars, de l’11 al 14 de juny.  Es un esdeveniment dedicat a la indústria de les arts i els efectes visuals (VFX) per al món del cinema, la televisió i els videojocs. Està orientat a professionals i estudiants de la vessant artística dels VFX i consta de conferències, masterclass, activitats de networking i una fira de treball. Ha comptat amb la presència de 372 professionals i la intervenció de 24 ponents internacionals.
 
Jornada e’TIC, el 17 de juny. Ha reflexionat al voltant de les conseqüències a nivell ètic de la irrupció de la tecnologia en les nostres vides. La gran velocitat de canvi de les TIC no permet un  debat pausat i reflexiu del que representen a nivell ètic. El ciutadà surt guanyant amb tota aquesta revolució tecnològica o, pel contrari, té una pèrdua de capacitat de decidir, en definitiva, una pèrdua de llibertat? Hi han participat 13 ponents, amb l’assistència de 210 persones.
 
4 Motors X Europe, el 18 de juny. Catalunya te la presidència del grup de cultura dels 4 Motors per a Europa i per això ha organitzat una trobada dels responsables de les quatre regions (Catalunya, Llombardia, Baden-Wurttemberg i Roine-Alps) per debatre i consensuar temes relacionats amb la innovació i les noves tecnologies aplicades a la cultura. S’han posat les bases per a l’organització de diverses accions d’ara al juny de 2016 que impliquin companyies i creadors digitals (audiovisual i música) de les regions membres per fomentar les coproduccions europees.
 
Sónar+D, el 18 al 20 de juny. Reuneix a Barcelona els protagonistes que lideren els processos d’innovació creativa més rellevants dels sectors de la música, l’audiovisual, la interactivitat, el disseny, la formació i la comunicació. En aquest edició hi van participar un total de 52.438 persones (48.591 SónarDia i 3.841 SónarPro). Hi han participat 969 ponents i experts i s’han acreditat 1.015 periodistes.
 
Cine Europe, del 22 al 25 de juny. CineEurope és la convenció europea per exhibidors de cinema internacionals, nacionals i independents. Propietaris de sales de cinema, operadors i professionals de la indústria són a CineEurope cada any buscant conèixer les últimes tendències, noves idees de màrqueting, fer xarxa amb altres empreses del sector, veure el cinema que ve i assistir a la presentacions de productes, i també per  trobar les últimes i millors tecnologies i materials per millorar les seves sales.
 
Gamelab, del 24 al 26 de juny. És un dels principals esdeveniments en l’àmbit dels videojocs i l'oci digital interactiu. El seu principal objectiu és ajudar a la creació i creixement d'iniciatives empresarials amb ambició de desenvolupament de negoci global. Ha comptat amb l’assistència de 1.100 professionals, 35 ponents, 68 empreses a la zona d’exposició  i 100 periodistes acreditats.   
 
Premis del Videojoc, el 25 de juny.  Els premis Gamelab reconeixen l'excel·lència en la creació de jocs sense tenir en compte la plataforma o el gènere. Els membres de l'Acadèmia Espanyola de les Arts i les Ciències Interactives decideixen quin dels centenars de candidatures rebudes mereix ser destacada com la millor en categories tècniques i creatives com disseny de joc, direcció d'art, tecnologia o banda sonora original. 500 persones han assistit a la gala, on s’han repartit 14 premis, 9 dels quals van ser a projectes catalans.
 
Indie Developer Burger Awards, el 26 de juny. Són uns premis de videojoc organitzats per un grup de desenvolupadors independents. Nascuts a l’ombra del Gamelab, en 3 edicions s’ha convertit en trobada imprescindible per a desenvolupadors independents de tot l’estat que aprofiten per compartir idees, presentar projectes i dialogar sobre el futur de la indústria. Hi ha assstit 350 persones, s’han donat 9 premis, 5 dels quals a projectes catalans.
 
Learn Do Share, del 26 al 27 de juny. És un ecosistema d'innovació cultural on s'incuben experimentació i idees. Conferències, tallers, xarxes, projectes creatius...per explorar noves formes de narració i models de negoci alternatius en l'entorn digital. S’han realitzat 8 tallers, amb la presència de 13 ponents i 180 assistents en total.
 
El Departament de Cultura va crear l’any passat el Pla de Cultura Digital amb l’objectiu de situar la cultura i la creació catalanes en la primera línia de la innovació, la tecnologia i el món digital. Aquest Pla compta amb la col·laboració i la complicitat de tota la constel·lació d’esdeveniments que tenen lloc al nostre país. El Departament de Cultura fa una aposta econòmica decidida amb un suport de 746.500 euros. El pressupost total del conjunt d’esdeveniments és de 3.319.912 euros