- Ja s’ha presentat el projecte a les empreses, proveïdors i agents del sector de la motocicleta amb l’objectiu d’impulsar la seva coordinació per fabricar conjuntament una moto urbana tipus scooter, amb una potència equivalent a 125 cc i una autonomia de 50 km.
- És una de les actuacions destacades de l’Estratègia Industrial de la Generalitat per aprofitar les potencialitats de tots els agents de la cadena de valor del sector, en un nínxol amb una alta demanda i perspectives de creixement.
- L’avantprojecte elaborat per la Generalitat determina que la inversió global seria de 10 milions d’euros i que la moto tindria un cost d’uns 4.000 euros. Per produir-la caldria una planta de de 2.800 m2, amb 30 treballadors i una capacitat de producció de 10.000 motos l’any.
La Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General d’Indústria, està impulsant la creació d’un consorci industrial per a la producció i comercialització d’una motocicleta elèctrica urbana tipus scooter dissenyada, produïda i distribuïda íntegrament per empreses del nostre país. Es tracta d’una de les actuacions destacades de l’Estratègia Industrial desenvolupada pel Govern català, que coneixedor de les iniciatives empresarials actuals en aquest àmbit, té per objectiu unir les potencialitats dels agents de la cadena de valor d’aquest sector i contribuir al seu enfortiment i competitivitat.
El Departament d’Empresa i Ocupació ha elaborat un estudi, que ja s’ha presentat als agents del sector, que posa de manifest la viabilitat d’aquest projecte industrial, que donaria lloc a una motocicleta elèctrica amb una potència equivalent a 125 cc i una autonomia de 50 km. És un nínxol amb una alta demanda i perspectives de creixement al sud d’Europa, ja que el parc d’scooters ja s’ha envellit, així com a l’Amèrica Llatina i Àsia, pel creixement de les ciutats i de la classe mitjana. El projecte requeriria una inversió global de 10 milions d’euros.
Segons el secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, “la Generalitat mostra la seva predisposició a crear l’embolcall necessari perquè una iniciativa d’aquesta naturalesa es pugui dur a la pràctica amb èxit, sempre des del lideratge privat”. Per Torres, la iniciativa de crear una moto elèctrica catalana posa de manifest la importància dels “diàlegs cooperatius” entre empreses, assegurant que “hi ha projectes industrials de futur que en països de la dimensió de Catalunya només es podran abordar des del diàleg cooperatiu”. Aquest projecte, segons el secretari d’Empresa i Competitivitat, “relliga amb la tradició industrial del país i amb les tendències de futur: és evident que la mobilitat es basarà en energies diferents als combustibles fòssils”. Igualment, el vincula amb “l’aposta decidida per a les ciutats intel·ligents i per a una economia verda i sostenible”.
Segons el director general d’Indústria, Antoni Ma. Grau, “per poder impulsar el sector de la mobilitat elèctrica i per poder tenir capacitat de resposta a la demanda que es pugui generar, s’han de donar condicions: tenir un projecte industrial que ofereixi un producte de gran consum, en un segment de mercat de major demanda, amb un preu d’adquisició i un cost d’explotació competitiu i amb una capacitat industrial rellevant”.
La motocicleta comptaria amb dues motoritzacions possibles, de 4KW i 8KW, llantes de 16 polzades i òptiques tipus LED. Tindria un cost d’uns 4.000 euros –incloent el cost de la bateria- i estaria orientat a totes les edats, amb 4 colors disponibles. El motor s’ubicaria a la roda posterior i el seient tindria capacitat per emmagatzemar un casc.
Així, totes les fases de fabricació de la motocicleta es durien a terme a Catalunya, des del disseny fins l’assemblatge, i tots els materials necessaris per fabricar-la serien de proveïdors del país. L’estudi detalla que seria necessària una planta de 2.800 m2, que tindria capacitat per produir 10.000 motos l’any i crearia 30 llocs de treball –entre directius, enginyers, mecànics, operaris i administratius-. Comptaria amb les àrees de desenvolupament, qualitat, logística, fabricació, postvenda i màrqueting.
L’Estratègia Industrial de Catalunya
La creació d’una moto elèctrica és una de les actuacions impulsades per la Generalitat en el marc de l’Estratègia Industrial, dins de l’àmbit de la Mobilitat Sostenible. L’objectiu d’aquesta estratègia és que l’activitat industrial sumi l’any 2020 el 25% del PIB i actuï de motor de generació d’ocupació.
En total han estat més de 400 les empreses catalanes que han participat activament en el disseny de les 158 actuacions concretes, algunes de les quals ja estan en marxa. L’estratègia industrial posa l’accent en les pimes que caracteritzen el teixit industrial català i ha prioritzat actuacions que s’emmarquen en l’impuls a la internacionalització, la innovació i la col·laboració empresarial per guanyar en dimensió, totes elles adaptades a les característiques de cada un dels 7 àmbits.
L’estratègia industrial, alineada amb el RIS3 que impulsa la Unió Europea, és una aposta per fer de Catalunya un país capdavanter a Europa a partir d’una tradició i base industrial sòlides. És una iniciativa d’impuls públic i lideratge privat, focalitzada en les petites i mitjanes empreses catalanes.
-----------------------------------------------------------------
Segueix-nos a les xarxes a través del Saps Com?!:
A Twitter: @sapscom
Al canal de Youtube: SapsCom
1