- Es registra un creixement del 5% d’aspirants amb aquest perfil, degut en gran part a un augment significatiu de sol·licitants europeus
- Així mateix, el 46% dels candidats desenvolupa la seva tasca professional a l’estranger
- S’han formalitzat 636 sol·licituds, presentades per 407 candidats de 31 països diferents, per cobrir una oferta de 72 contractes
La segona convocatòria internacional del Programa Serra Húnter, que ofereix 72 contractes de personal acadèmic per a les universitats catalanes, reforça el caràcter internacional dels candidats, amb un creixement del 5% d’aspirants que responen a aquest perfil. Aquest augment es deu en gran part a l’increment significatiu de sol·licitants europeus, que ha estat del 25%. Així mateix, el 46% dels candidats desenvolupa la seva tasca professional a l’estranger.
Concretament, la segona convocatòria internacional del Programa Serra Húnter ha rebut 636 sol·licituds, presentades per un total de 407 candidats de 31 països diferents. El programa, impulsat pel Govern de la Generalitat i les universitats públiques catalanes, preveu incorporar fins el 2020 més de 500 nous professors seleccionats amb criteris d’excel·lència internacional.
El 54% dels aspirants són nascuts i residents a l’Estat espanyol, majoritàriament a Catalunya, mentre que el 4,7% són persones amb nacionalitat espanyola que actualment resideixen a l’estranger i volen treballar en una universitat pública catalana. Pel que fa al 46% dels candidats que resideixen i desenvolupen la seva tasca professional a l’estranger, la majoria provenen de prestigiosos sistemes universitaris com els dels Estats Units, el Regne Unit o Alemanya.
Els mèrits i els projectes de futur dels candidats seran valorats per 72 comissions avaluadores que, en aquesta segona crida i per tal de potenciar el caràcter internacional de la convocatòria, incrementen la presència d’acadèmics estrangers de prestigi en l’àrea de coneixement del contracte ofert.
Per tot això, el secretari d’Universitats i Recerca, Antoni Castellà, ha subratllat que el Programa Serra Húnter “avança d’una manera molt clara i efectiva cap a una major internacionalització del sistema universitari de Catalunya que permetrà intensificar el bon posicionament de les nostres universitats al món”.
Els 72 contractes oferts en la segona convocatòria internacional del Programa Serra Húnter abasten tots els àmbits de coneixement. Concretament, 14 contractes corresponen a l’àmbit de ciències experimentals, 5 a ciències de la salut, 27 a ciències socials, 7 a humanitats i 19 són d’enginyeria i arquitectura. Per universitats, la de Barcelona (UB) ofereix 24 contractes; l’Autònoma (UAB), 10; la Politècnica (UPC), 16; la Pompeu Fabra (UPF), 2; la de Lleida (UdL), 5; la de Girona (UdG), 3; la Rovira i Virgili (URV), un total de 11 contractes, i la Universitat de Vic – Central de Catalunya (UVic-UCC), 1.
Figura ‘tenure-track’
Enguany, i com a principal novetat, 33 dels 72 contractes oferts són posicions de professor Serra Húnter Lector. La creació d’aquesta figura s’emmiralla en el model anglosaxó del tenure-track, un model de carrera acadèmica que significa una selecció més exigent en el moment de la incorporació inicial del professorat, en termes dels seus nivells d’acreditació i de la necessitat d’haver realitzat una estada acadèmica internacional d’almenys dos anys. En contraprestació, els candidats seleccionats reben per part de la universitat un compromís de continuïtat, sempre que superin les avaluacions pertinents. En el cas del Serra Húnter Lector es preveuen dues avaluacions: una al meitat del període i una altra al final.
Catalunya assumeix, de forma pionera a Europa, la recomanació de la Lliga Europea d’Universitats de Recerca (LERU) d’incorporar aquesta figura. En aquest sentit, el director general d’Universitats, Lluís Jofre, ha destacat que el Programa Serra Húnter és “un programa avançat a nivell europeu i absolutament pioner en l’àmbit de l’Estat espanyol”.
El programa està finançat pel Govern de la Generalitat i el conjunt de les set universitats públiques catalanes (UB, UAB, UPC, UPF, UdL, UdG i URV). En la segona convocatòria, també s’ha incorporat, la UVic–UCC que, atès el seu caràcter privat, s’ha integrat en l’estructura del sistema de selecció però no rep finançament públic.
El Programa Serra Húnter permet avançar en una estructura docent més flexible i internacionalitzada i superar la rigidesa imposada pel model funcionarial. Així mateix, és un instrument per a la retenció i captació de talent, tal i com evidencia el perfil dels candidats de la segona convocatòria internacional. Unes característiques que ja s’han donat en els resultats de la primera crida que ha permès incorporar 75 nous professors, el 93,7% dels quals tenen experiència internacional, el 50,8% procedeixen d’una altra universitat diferent a la contractant, gairebé el 30% és precisament d’una universitat de fora de Catalunya i el 20,6% és d’una universitat estrangera. En opinió del director acadèmic del Programa Serra Húnter, Enrique García-Berro, “en aquesta segona convocatòria es consolidaran els objectius acomplerts ja en el primera”.
Per a més informació podeu consultar el web http://serrahunter.gencat.cat.
1