Cultura

FOTO

L'Optimot celebra 10 anys amb uns 100 milions de consultes lingüístiques resoltes

L'Optimot ha tingut un paper rellevant en la difusió de les novetats ortogràfiques i gramaticals de la llengua catalana

query_builder   8 novembre 2018 13:24

event_note Nota de premsa

L'Optimot celebra 10 anys amb uns 100 milions de consultes lingüístiques resoltes

L'Optimot ha tingut un paper rellevant en la difusió de les novetats ortogràfiques i gramaticals de la llengua catalana

  • El concurs en línia #Optimot10, que tindrà lloc del 19 al 23 de novembre, en commemorarà la celebració
FOTO
L’Optimot, el servei de consultes lingüístiques sobre la llengua catalana que ofereix la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura, amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Catalans i del TERMCAT, celebra que fa deu anys que es va posar en funcionament. L’Optimot compta amb un servei automàtic de consultes lingüístiques en línia i un Servei d’Atenció Personalitzada (SAP), que respon directament les consultes dels usuaris i alimenta el cercador amb la nova informació elaborada per resoldre els dubtes. En aquests deu anys, el SAP, que compta amb més de 12.000 usuaris registrats, ha atès més de 60.000 consultes. El cercador, que es va posar en funcionament uns mesos abans que el SAP, ha rebut durant aquest temps uns 100 milions de cerques. L’eina, que té com a objectiu facilitar a la ciutadania la comunicació de qualitat en llengua catalana, ha esdevingut un referent a l’hora d’escriure bé i de manera autònoma en català. Només l’any 2017 s’hi van fer 15 milions de cerques.
 
El cercador lingüístic en línia de l’Optimot integra diferents diccionaris i recursos lingüístics per ajudar a resoldre dubtes sobre la llengua catalana. Quan les opcions de cerca no resolen el dubte, també ofereix el servei d’atenció personalitzada al qual es poden enviar les consultes. Des de 2012 difon els seus serveis al blog de l’Optimot i des de 2015 al canal Twitter @Optimot_cat, amb 24.000 seguidors. Tot i que la major part d’usuaris de l’Optimot viuen a Catalunya, també n’hi ha de la resta de l’Estat, dels Estats Units, Corea, l’Argentina, el Brasil, Austràlia i Costa Rica entre altres països. L’Optimot és un dels 10 serveis més consultats dels webs corporatius de la Generalitat de Catalunya.
 
Concurs #Optimot10
 
Per celebrar els 10 anys, Política Lingüística convoca el concurs en línia #Optimot10, amb el lema Optimot, 10 anys donant respostes!, que tindrà lloc del 19 al 23 de novembre. El concurs es basa en el coneixement del cercador mateix i de les seves eines i canals. És obert a tothom i especialment a les persones usuàries fidels del servei, que han ajudat a enriquir el cercador amb les seves consultes i propostes. 
 
Del 19 al 22 de novembre es publicaran 10 preguntes diàries al web del concurs, que caldrà respondre en un formulari on els concursants s’identificaran de manera unívoca amb la seva adreça electrònica. Diàriament serà guanyadora la persona que obtingui el màxim d’encerts en les preguntes del dia (en cas d’empat es resoldrà per sorteig). Hi haurà una persona guanyadora absoluta, la que haurà sumat més encerts les quatre jornades (en cas d’empat, també es resoldrà per sorteig). Per tant, com més dies es participi en el concurs, més possibilitats hi ha d’optar al premi absolut. El dia 23 de novembre es donaran a conèixer les persones que hagin guanyat.
 
Qui es proclami guanyador absolut rebrà una tauleta digital. També rebrà una subscripció anual al Club de Cultura TR3SC, una invitació doble a la Ruta Pompeu Fabra i un lot de llibres, els tres premis que també guanyaran els quatre guanyadors diaris. Tots els participants obtindran un imant de la Superoptimota (per fer memòria dels 15 accents diacrítics que hi ha en català). L’etiqueta del concurs serà #Optimot10.
 
Usuaris satisfets
El usuaris del Servei d’Atenció Personalitzada de l’Optimot són majoritàriament particulars (39%) i empreses i professionals (34%), l’Administració i els organismes públics representen un 23% del total. Cal destacar l’alt grau de satisfacció de les persones ateses sobre la resposta obtinguda (un 4,80 sobre 5) i sobre el temps de resposta del servei (un 4,73 sobre 5).
 
Al llarg dels deu anys, l’Optimot ha incorporat millores com ara l’adaptació al disseny responsiu (per visualitzar-lo correctament des de qualsevol dispositiu mòbil), la inclusió de noves fonts (com la nova gramàtica i ortografia de l’IEC) i canvis en els botons de cerca per facilitar-ne les consultes. De fet, l’Optimot ha estat rellevant en la difusió de les novetats ortogràfiques i gramaticals que l’Institut d’Estudis Catalans va establir el 2016. Amb aquesta finalitat, es va crear l’Optimot/Nova gramàtica i ortografia, el cercador específic de continguts i informacions sobre els canvis normatius introduïts amb la Gramàtica de la llengua catalana i l’Ortografia catalana, que se suma a l’Optimot/Dret i l’Optimot/Empresa, recursos que selecciona continguts del cercador Optimot per respondre les necessitats concretes d’àmbits professionals.
 
 
Concurs #Optimot10 
 
Apunt sobre els 10 anys al blog de l’Optimot
 
Twitter de l’Optimot
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia