Projectes de centre per reforçar l’estima per les llengües d’origen
Aquest programa també vol impulsar i afavorir el desenvolupament de projectes de centre que contribueixin a reforçar el coneixement i estima que cada alumne té de la seva llengua familiar, com a estratègia per facilitar l’aprenentatge de llengües curriculars i per contribuir al manteniment d’unes llengües, sovint minoritzades, que aporten una gran riquesa i diversitat a la nostra societat. Igualment, vol posar en evidència el potencial de les llengües de l’alumnat com a estratègia per a la internacionalització dels centres educatius, que es pot fer efectiva a través de projectes de cooperació educativa amb escoles de països on es parlen actualment aquestes llengües.
Formació docent de les llengües d’origen
Un dels objectius principals del programa és també la formació docent amb la finalitat que el professorat reconegui les llengües que parlen els seus alumnes i les posi en valor, i que tingui un coneixement més profund de les cultures associades a aquestes llengües. De fet, durant el curs 2017-2018 més de 144.000 alumnes matriculats a les etapes d’educació infantil, primària i secundària eren de nacionalitat estrangera i, a més, s’ha de tenir en compte que la primera llengua apresa per un 12% aproximadament del nostre alumnat no és ni el català ni el castellà.
Amb aquesta estratègia el Departament d’Ensenyament vol contribuir, finalment, a la capacitació lingüística i cultural dels nostres alumnes, tot ajudant-los a esdevenir ciutadans del món sense perdre els referents propis, preparats per treballar cooperativament amb joves d’arreu i per desenvolupar-se amb èxit en un context global.
5 de desembre de 2018