Recerca i Universitats

Compareixença SUR

Compareixença del secretari d'Universitats i Recerca, Francesc Xavier Grau, a la Comissió d'Empresa i Coneixement del Parlament

El Govern referma el compromís de garantir l'equitat en l'accés a la universitat

query_builder   14 març 2019 18:59

event_note Nota de premsa

Compareixença del secretari d'Universitats i Recerca, Francesc Xavier Grau, a la Comissió d'Empresa i Coneixement del Parlament

El Govern referma el compromís de garantir l'equitat en l'accés a la universitat

  • El sistema de preus i beques es millorarà amb la introducció de beques salari, l’equiparació de preus de màsters i graus i la rebaixa de preus públics per a estudiants de rendes mitjanes
  • El Pacte Nacional per a la Societat del Coneixement serà “el marc de referència de les polítiques perquè l’economia catalana es basi en el coneixement”
SUR
 
El secretari d’Universitats i Recerca, Francesc Xavier Grau, ha refermat el compromís de Govern “per garantir l’equitat en l’accés a la universitat i en la tria dels estudis, que passa no només per una rebaixa dels preus, sinó per una millora del sistema de beques i preus públics amb la introducció de nous tipus d’ajuts com ara les beques salari”. Grau ha exposat les prioritats estratègiques en matèria d’universitats i recerca per a 2019 en el marc de la Comissió d’Empresa i Coneixement del Parlament, entre les quals ha destacat la millora del finançament de les universitats, l’optimització del sistema de preus i beques i el desplegament del Pacte Nacional per a la Societat del Coneixement (PN@SC).
 
Francesc Xavier Grau ha anunciat que l’increment de dotació pressupostària previst en el projecte de comptes públics de la Generalitat per a 2019 es destinarà a eliminar el dèficit actual en el finançament estructural de les universitats (xifrat en 42 MEUR) i a l’aprofundiment del sistema de preus i beques (15 MEUR) i l’aprovisionament de la recerca de base a universitats i a centres de recerca (15 MEUR).
 
Pel que fa a la millora del sistema de preus públics i beques per accedir a la universitat, Grau ha sintetitzat les iniciatives prioritàries del Govern per a aquest any en tres fronts. El primer correspon a la introducció de beques salari destinades a estudiants de rendes més baixes per tal de garantir que cap persona no quedi fora de la universitats per motiu econòmic. Grau ha informat que “hi ha un percentatge de la població que descarta la formació universitària pels costos que implica, més enllà del preu de la matrícula, en despeses com ara d’habitatge, transport o manca d’ingressos laborals. A més, la beca salari també servirà per evitar que aquest perfil d’estudiants triï la titulació en base al criteri de mínima despesa pel que fa a cost, durada o grau de dificultat.”
 
Les noves beques salari s’estan dissenyant a partir d’iniciatives semblants ja impulsades per algunes universitats catalanes. El Govern preveu que la convocatòria d’ajuts per a aquesta modalitat de beca beneficiï aproximadament alguns milers d’estudiants, “alguns dels quals no s’haurien plantejat accedir a la universitat i d’altres que ja hi són i perceben actualment de les beques generals”.
 
La segona iniciativa prioritària prevista per al curs 2019-2020 és l’equiparació dels preus de la totalitat dels màsters universitaris (habilitants i no habilitants) als de grau. En una primera fase, s’anivellaran els preus corresponents al coeficient C d’estudis de grau i, posteriorment, l’equiparació del màster es correspondrà al preu del grau de la mateixa especialitat. Aquesta mesura dóna continuïtat i aprofundeix la implantació del sistema de tarifació social de pagament en funció de renda als màsters habilitants introduïda el curs 2017-2018.
 
Finalment, la tercera línia d’actuació en matèria preus i beques universitaris per a aquest any és la rebaixa del 30% dels preus públics per als estudiants de rendes mitjanes (trams 3, 4 i 5). Aquesta mesura dóna compliment al mandat expressat pel Parlament de Catalunya i s’aplica després de la rebaixa del 30% dels preus universitaris vigent des del curs 2017-2018 per als estudiants dels trams de rendes més desafavorides (1 i 2). El secretari Grau ha defensat l’equitat d’aquesta modalitat de rebaixa de preus públics per trams de renda, atès que “els estudis evidencien que les rendes més elevades estan sobre-representades a les universitats públiques i que, per tant, una reducció lineal de preus beneficiaria principalment estudiants de famílies amb rendes netes superiors als 50.000 euros anuals”.

Consolidar el sistema d’universitats i recerca
El segon gran eix de les polítiques de Govern en l’àmbit del coneixement a partir de 2019 és consolidar el sistema d’universitats i recerca. Francesc Xavier Grau ha anunciat que l’aportació financera suplementària prevista als pressupostos de 2019 permetrà eliminar el dèficit actual en el finançament estructural de les universitats catalanes, que es xifra en 42 MEUR anuals.
 
Paral·lelament, també es posarà en marxa un nou instrument per a la recerca de base mitjançant la reformulació dels ajuts SDUR, amb un triple impacte positiu: millora del finançament universitari (més recursos per a la recerca i augment de la capacitat acadèmica amb més capacitat per a la contractació de personal docent i investigador); afavoriment de la renovació generacional (introducció de talent jove), i millora de la governança.
 
Grau ha expressat l’objectiu que en el marc dels acords del PN@SC les polítiques de coneixement del Govern assoleixin a mig termini un pressupost de 1.200 MEUR anuals, aproximadament el 0.60% del PIB català. “Els actuals 800 MEUR de finançament estructural de les universitats”, ha defensat Grau, “s’haurien d’incrementar fins a un mínim de 900 MEUR, als quals se sumarien 200 MEUR de finançament basal de la recerca i 100 MEUR en concepte d’inversions”.
 
D’altra banda, Grau ha anunciat increments en la dotació pressupostària per a inversions en grans infraestructures de recerca, centres CERCA i programa ICREA, entre d’altres.
 
El secretari d’Universitats i Recerca s’ha mostrat partidari de què la inversió total en R+D del país creixi progressivament fins al 3% del PIB del país. “Això suposa afegir a la situació actual un 1’53% del PIB, resultant d’un increment de l’esforç públic del 0’4% i de la inversió privada de l’1’13%”. Grau ha recordat que cap país destina aportacions públiques de més d’un 1% del PIB en R+D.
 
 
Pacte Nacional per a la Societat del Coneixement
En la seva exposició en la Comissió d’Empresa i Coneixement del Parlament, el secretari Grau ha donat detalls dels objectius i del desplegament del PN@SC, que ha definit com “el marc de referència de les futures polítiques en matèria d’universitats, recerca i innovació per aconseguir que el percentatge d’activitat econòmica basada en coneixement a Catalunya se situï en els valors dels països capdavanters”.
 
El Pacte s’estructura al voltant de set eixos i grups de treball, en base als quals es dissenyaran, s’acordaran i s’executaran les accions que s’hauran d’implementar en l’exercici 2020-2021 i següents. El seu objectiu és impulsar una estratègia conjunta de país entre l’àmbit de l’educació superior, la recerca i la innovació, i l’economia productiva per construir la Catalunya del futur i establir així els fonaments d’una societat basada en el coneixement.
 
Nascut amb vocació transversal  i de consens, el PN@SC aplega la totalitat dels agents implicats en la generació, la transmissió i l’aplicació del coneixement, pertanyents al sistema d’educació superior (universitats públiques i privades, CEUCAT, AQU, consell Català de la Formació Professional, etc.), al sistema de recerca i innovació (centres CERCA, ACCIÓ, EUROCAT, parcs científics i tecnològics, CAPCIT, entre d’altres) i del teixit socials i empresarial (grups parlamentaris, associacions municipalistes, sindicats, associacions d’empresaris, etc.).
 
El secretari Grau ha posat èmfasi també en el component regional del Pacte: “En la línia de descentralització i coresponsabilitat en les polítiques de desenvolupament basades en el coneixement, cal promoure la creació de regions del coneixement que donin resposta a la diversitat del teixit productiu del país”.

1  

Fitxers adjunts

SUR

SUR
PDF | 242

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia