El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha explicat aquest dilluns que “la Generalitat coordina i lidera les polítiques de millora de la qualitat de l’aire i aposta per estendre les zones de baixes emissions de contaminants a totes les ciutats grans de Catalunya, no només com a mesura correctora, sinó també com a mesura de prevenció”. D’aquesta manera, ha detallat, a nivell legislatiu la mesura s’inclourà en la nova Llei de protecció de l’atmosfera, la memòria de la qual va aprovar el Govern fa pocs dies, i exposarà la manera com els ajuntaments podran fer i desenvolupar aquestes zones. Davant el context d’emergència climàtica, ha explicat el conseller, “cal fer canvis estructurals, com els de les Zones de Baixes Emissions, que són accions climàtiques per a millorar la qualitat de vida de les persones”. Uns canvis estructurals que implicaran, també, canvis en els hàbits de les persones: “Les administracions crearem condicions i la ciutadania haurà d’acollir-les i fer-se-les seves. Ens cal la implicació de tothom” ha reblat el conseller.
Calvet, que ha assistit a la presentació de l’ordenança de l’Ajuntament de Barcelona per regular la Zona de Baixes Emissions (ZBE) permanent que ha realitzat l’alcaldessa, Ada Colau, i on també han participat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Antoni Poveda, i representants municipals de l’Hospitalet, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs, ha detallat que “les inversions s’han de centrar en incrementar l’oferta i la qualitat del transport públic” i que “bona part del capítol 6 del pressupost de la Generalitat s’haurà de destinar a la mobilitat sostenible”. A més, ha destacat que la Generalitat “acompanyarà els municipis i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en el procés d’implantació de la ZBE, facilitant que sigui efectiva, amb més i millor transport públic, i en la transició de les flotes de transport cap a vehicles amb zero emisions”. “Perquè aquesta mesura funcioni”, ha afegit el conseller, “hem encarregat a l’ATM un Pla director d’aparcaments dissuassoris – park&rides– associat a l’oferta d’ús viària, que està previst que s’aprovi el primer semestre de 2020”.
La ZBE de l’àrea intrarondes de Barcelona entrarà en vigor de forma permanent el gener de 2020, i permetrà treure de la circulació d’aquesta àrea fins a 124.000 vehicles que no disposen de distintiu ambiental de la Dirección General de Tráfico o que no disposin d’una autorització específica.
1