Direcció General de Comunicació

El Govern presenta el balanç del III Pla de suport al tercer sector social

El Govern presenta el balanç del III Pla de suport al tercer sector social

query_builder   4 febrer 2020 14:25

event_note Nota de premsa

El Govern presenta el balanç del III Pla de suport al tercer sector social

  • Els plans de suport tenen com a objectiu dissenyar una estratègia conjunta entre Govern i Taula del Tercer Sector encaminada a la millora i a l’enfortiment del conjunt del sector

El Govern ha analitzat el balanç del III Pla de suport al tercer sector social, i ha mostrat el seu interès per començar a elaborar el IV Pla de suport, tal com es va comprometre el president de la Generalitat, Quim Torra, davant del sector.

Els plans de suport, elaborats conjuntament pel Govern i la Taula del Tercer Sector Social, suposen l’elaboració d’una estratègia conjunta encaminada a la millora i a l’enfortiment del conjunt del sector. Des que el 2003 es va elaborar el Llibre blanc del tercer sector, el Govern i la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya han signat i desenvolupat tres acords de col·laboració amb la finalitat de facilitar i enfortir les activitats de les entitats socials. El 2008 es va signar el I Pla de suport al tercer sector social, del qual es va fer balanç positiu l’any 2010. El 2012 es va signar el II Pla de suport, del qual es va fer balanç el 2015, i el juliol de 2016 es va signar el III Pla de suport, del qual s’ha fet balanç durant el segon semestre de 2019.

Per tal de fer el seguiment de l’aplicació de les mesures i el grau de compliment, així com el seguiment dels resultats i possibles variacions o modificacions, el Pla de suport preveu una Comissió de Seguiment integrada per representants dels departaments de la Presidència; Vicepresidència, Economia i Hisenda; Treball, Afers Socials i Famílies, i de la Taula del Tercer Sector.

Balanç del III Pla de suport al tercer sector social

El tercer Pla de suport s’ha vist condicionat pels efectes de la imposició per part de l’Estat espanyol de l’article 155 de la CE des d’octubre de 2017 a juny de 2018, la qual cosa va suposar la seva paralització durant gairebé 8 mesos.

El document avaluat inclou 32 mesures estructurades al voltant de sis eixos d’actuació i, com en els plans anteriors, algunes d’aquestes recauen sota la responsabilitat del Govern i d’altres són compromís de la Taula. Com a conclusió general, ambdues parts, Govern i Taula, proposen que s’implantin les millores detectades en el balanç i que aquestes siguin incloses en el proper pla de suport.

En relació amb el primer eix, el d’informació, avaluació i transparència, l’informe conclou que cal millorar i potenciar les accions de comunicació del Pla de suport entre les entitats a qui va dirigit, atès que en el procés d’avaluació s’ha detectat que moltes entitats tenien poca informació.

Del segon eix, relatiu a la participació del tercer sector social en les polítiques socials, es conclou que tot i que la col·laboració entre el Govern i les entitats socials en el disseny de polítiques públiques és una pràctica habitual, cal millorar la col·laboració amb el tercer sector per tal de garantir la seva implicació en el disseny de les polítiques i la seva avaluació. En aquest sentit, el tercer sector destaca la feina positiva desenvolupada amb el Departament de Justícia per millorar l’atenció a les persones que compleixen mesures d’execució penal.

Pel que fa a les mesures destinades a contribuir a l’enfortiment econòmic i a l’estabilitat financera del tercer sector social, desenvolupades en el tercer eix, el balanç subratlla el treball dut a terme des del Govern per millorar el sistema de subvencions, mitjançant el projecte TAIS; el suport per part d’ACCIÓ a la presentació de projectes europeus i a l’accés a instruments de finançament. Tot i la feina positiva desenvolupada, encara hi ha camí per recórrer, com la millora dels calendaris de les convocatòries de subvencions, compartir els criteris de gestió dels fons d’IRPF, així com assegurar la informació de les entitats sobre productes de finançament i projectes europeus.

En relació amb el quart eix, el de la millora del model de col·laboració público-social per facilitar la cooperació entre les administracions públiques i el tercer sector social, l’informe constata la tasca feta pel Govern per avançar en el Decret de concertació i en la Llei de contractes. Pel que fa als codis de bones pràctiques, es considera que s’ha avançat molt, tot i que caldria fer-ne més difusió entre les administracions locals.

En el cinquè eix, de suport a la innovació la internacionalització i la millora competitiva de les entitats del tercer sector, la valoració general de la Taula és molt positiva, tot i que puntualitza que s’hauria de millorar i incidir molt més en la comunicació i informació d’aquestes iniciatives a tot tipus d’entitats. Entre les actuacions dutes a terme en aquest àmbit, cal destacar la presentació per part de la Taula del projecte Copèrnic, que suposa un canvi conceptual en relació amb la innovació i la transició cap a un model més comunitari; també s’ha proposat un projecte de compra pública d’innovació en el marc del projecte Ris3.Cat i en el marc dels projectes FEDER. S’ha impulsat la digitalització del tercer sector mitjançant el suport del Govern al projecte de la Taula m4Social i al projecte mHealth liderat per la fundació TIC Salut, que relaciona l’àmbit TIC i l’àmbit social. D’altra banda, amb el suport d’ACCIÓ i conjuntament amb la Direcció General d’Economia Social, el Tercer Sector, les cooperatives i l’Autoempresa, s’ha liderat un nou programa Aracoop, que ha facilitat el desenvolupament e 36 projectes en el període 2016-2018.

Finalment, en relació amb el sisè eix, relatiu al reconeixement del tercer sector social i foment del suport ciutadà i empresarial, entre les actuacions dutes a terme destaca el suport de la Direcció General de Difusió a actuacions i campanyes del tercer sector, com el V Congrés del Tercer Sector Social i altres campanyes de sensibilització de la Taula. El Departament d’Educació ha continuat amb el projecte de Servei comunitari fent-lo extensiu a tots els centres de secundària i ara caldrà desenvolupar iniciatives similars en l’àmbit universitari. Pel que fa al marc legal del tercer sector, s’ha començat a avançar en l’elaboració d’una llei d’economia social i solidària i en un decret d’empresa social. Tot i que algunes mesures ja estan molt desenvolupades, l’informe destaca que cal millorar la coordinació per avançar en els àmbits esmentats.

Taula del Tercer Sector Social

La Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya està integrada per 34 agrupacions i federacions que representen més de tres mil entitats socials no lucratives. Inclou, principalment, associacions, fundacions, i cooperatives en els àmbits d’atenció social als col·lectius més diversos, entre altres, infància i família, joves, persones immigrades, gent gran, i persones amb discapacitats.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia