Drets Socials

Generalitat de Catalunya

Comunicat del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies en relació amb el coronavirus

query_builder   15 març 2020 19:24

El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies vol agrair enormement l’esforç que els i les professionals de tots els serveis d’atenció a les persones, siguin de l’àmbit d’Afers Socials com de Treball, estan fent aquests dies en la situació d’emergència que vivim pel coronavirus.
En relació a les mesures de contenció del coronavirus, el Departament informa del següent:

Oficines de Treball de la Generalitat

• Tancament al públic de totes les Oficines de Treball de la Generalitat i prestació del servei via telefònica i telemàtica.
  • Se suspenen tot els terminis administratius per a qualsevol tipus de tramitacions per als ciutadans.
  • En els serveis mínims imprescindibles d’atenció al públic presencials –com ara els registres- s’aplicaran les mesures preventives establertes per les autoritats sanitàries i s’establiran, en el seu cas, els torns imprescindibles per a garantir la prestació del servei i preservar la salut del personal.
  • Es concentrarà l’atenció ciutadana presencial per casos urgents i excepcionals en tot allò que es refereix a la informació que faciliten habitualment les Oficines de Treball a les seus de les OAC dels Serveis Territorials següents:
    • Serveis Territorials de Barcelona (Carrer d'Albareda, 2-4).
    • Serveis Territorials de Girona (Plaça de Pompeu Fabra, 1)
    • Serveis Territorials de Lleida (Avinguda del Segre, 5 i Carrer del General Brito, 3).
    • Serveis Territorials de Tarragona (Avinguda d'Andorra, 7 bis (local 3) i Carrer de Joan Baptista Plana, 29-31).
    • Serveis Territorials de les Terres de l’Ebre (Carrer de Ramon Salas, 33 -anteriorment c. de Ruiz de Alda- i Plaça de Gerard Vergés, 1 (c. de Montcada cantonada c. de Benasquer).

Persones sense llar

El Departament ha establert mesures excepcionals per garantir l’atenció a les persones en situació de sensellarisme a tot el país.
Totes aquests mesures es coordinen entre els Serveis Territorials del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, el Plans Locals d’Emergència dels municipis, la Creu Roja de Catalunya i les entitats socials d’atenció al sensellarisme de les Àrees Bàsiques de Serveis Socials (ja siguin dels ajuntaments o dels consells comarcals):

• Dur a terme una detecció proactiva dins dels recursos de persones sensellar d’aquells que puguin estar contagiades pel COVID-19, tant les ateses als equipaments com aquelles que pernocten al carrer per tractar-los i acompanyar-los adequadament.

• El confinament domiciliari –en cas que sigui necessari- es farà en el recurs residencial que determini l’Àrea Bàsica de Serveis Socials en coordinació amb les entitats socials d’atenció al sensellarisme. En cas que calgui aplicar-lo, els àpats seran distribuïts per Creu Roja de Catalunya.

• Habilitar nous equipaments de manera temporal i amb caràcter urgent allà on sigui necessari per tal d’evitar aglomeracions en els dormitoris i espais d’ús comú dels equipaments, seguint les recomanacions en matèria de distanciament, protecció i higiene de Salut.

Centres residencials d’infància i adolescència

La DGAIA va publicar el passat dimarts dia 12 de març un conjunt d’instruccions per evitar la propagació i protegir les persones que viuen en centres residencials d’infància i adolescència i els seus  treballadors i treballadores. Avui s’afegeixen les mesures següents:

• Suspendre les visites i permisos de sortida a casa de familiars.
  • Suspendre les excursions i sortides grupals a l’exterior.
  • Suspendre totes les activitats de lleure fora del centre.

Institut Català de l’Acolliment i de l’Adopció (ICAA)

L’ICAA també ha pres mesures per evitar la propagació del COVID-19 i protegir les persones que treballen o participen en l’àmbit de les seves competències:

• Es posposen els acoblaments entre infants i famílies a excepció dels acolliments d’urgència i diagnòstic o preadoptius quan la procedència del nadó sigui un hospital.
  • Les entrevistes de seguiment i visites domiciliàries de seguiments d’acolliments només es realitzaran en casos d’urgència. Caldrà intensificar el contacte telefònic o per mitjans telemàtics en la resta de casos. Es posposen entrevistes, sessions informatives i formatives siguin grupals o individuals.
  • Els acompanyaments a visites mèdiques només es realitzaran si són estrictament necessaris i no es poden ajornar per motius de salut.

Recomanacions per a l’organització de grups de persones voluntàries per donar suport a persones vulnerables en el marc de l’emergència sanitària actual

La solidaritat i la capacitat de mobilització i d’autoorganització de la ciutadania són valor intrínsecs a la societat catalana, especialment en situacions d’emergència com l’actual, i poden ser un factor clau per superar-les. Aquesta solidaritat es vehicula sovint des del teixit associatiu, però també a través d’iniciatives informals, de col·laboració ciutadana i de bon veïnatge que es posen en marxa per ajudar les persones més vulnerables.

El Departament agraeix la solidaritat i el treball de les persones voluntàries, però afirma que aquestes accions han de poder articular-se de manera que siguin efectives –i per a això, la coordinació amb les autoritats públiques és imprescindible- i, sobretot, segures per a tothom. Per això fa algunes recomanacions bàsiques a les persones voluntàries, com per exemple:

• Que les iniciatives estiguin coordinades pels poders públics locals competents en funció del seu àmbit d’actuació: autoritats sanitàries, protecció civil i serveis socials.
  • Que les iniciatives respectin estrictament les instruccions i recomanacions dels poders públics sanitaris i d’ordre públic, per garantir la seguretat de totes les persones participants.
  • Que les iniciatives articulin accions que puguin desenvolupar-se des de l’acció voluntària no professional, complementant l’acció dels i les professionals competents per fer-ho.
  • Que les entitats socials del territori, que disposen de les eines, protocols i expertesa per vehicular equips de voluntariat, es coordinin amb les autoritats locals competents, i que les persones voluntàries integrades en les entitats socials segueixin les indicacions de les seves entitats alhora de portar a terme les seves accions.

Actualment a Catalunya hi ha unes 25.000 entitats actives, el 51% de les quals té un programa de voluntariat. Això suposa unes 510.000 persones voluntàries.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Trobareu tota la informació i materials del Departament de Salut al web http://canalsalut.gencat.cat/coronavirus.

Diumenge, 15 de març de 2020