Direcció General de Comunicació

Oficina

El Govern aprova un nou Decret llei per adaptar el funcionament de l'Administració a la fi de l'estat d'alarma

query_builder   23 juny 2020 15:18

event_note Nota de premsa

El Govern aprova un nou Decret llei per adaptar el funcionament de l'Administració a la fi de l'estat d'alarma

  • Es mantenen i ajusten mesures d’urgència adoptades en els darrers mesos en els àmbits sanitari i administratiu

 

El Govern de la Generalitat continua aprovant mesures en diversos àmbits per pal·liar els efectes que ha ocasionat la Covid-19, d’ençà que al març l’Organització Mundial de la Salut declarés la situació d’emergència ocasionada per la pandèmia internacional. Algunes d’aquestes mesures, fins ara vinculades a l’estat d’alarma, resulta necessari mantenir-les o adaptar-les per evitar que decaiguin i, per això, el Govern ha aprovat un Decret llei de mesures extraordinàries en matèria sanitària i administrativa en què destaquen accions de continuïtat respecte de la posada al servei del Sistema públic de salut dels recursos de centres i establiments sanitaris privats i de mútues d’accidents de treball.

 

Entenent que actualment la crisi sanitària -tot i que continguda- encara no s’ha superat, cal preservar aquelles eines de gestió eficaces per afrontar col·lectivament la pandèmia i garantir el dret a la protecció de la salut de la població en les millors condicions possibles. L’evidència clínica apunta la incidència de possibles rebrots de la malaltia i davant això, l’experiència acumulada ha demostrat l’interès social a mantenir oberts canals institucionalitzats per facilitar a l’autoritat sanitària un accés immediat a l’augment de la capacitat productiva del Sistema Sanitari Integral d’Utilització pública de Catalunya (SISCAT).

 

I això es concreta en el fet que, segons les necessitats del Sistema Sanitari Públic de Catalunya per gestionar la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, s’habilita el Departament de Salut (a través del Servei Català de la Salut) per disposar de la capacitat productiva dels centres i establiments sanitaris privats, laboratoris clínics i mútues d’accidents de treball, per dotar-se de major capacitat assistencial de forma immediata en cas que, a causa de la incidència directa o indirecta de la pandèmia, es requereixi. Aquesta habilitació comporta la integració funcional, transitòria i parcial, d’aquests centres i establiments al Sistema Sanitari Integral d’Utilització Pública de Catalunya (SISCAT), de manera que hauran d’atendre els encàrrecs d’activitat procedents del Servei Català de la Salut.

 

En aquest sentit, les condicions actuals de l’evolució de la pandèmia no justifiquen una reserva integral de tot el potencial assistencial dels recursos sanitaris privats, ni una intervenció sobre els mateixos; no obstant, les necessitats de salut pública i una planificació responsable i coherent amb aquesta realitat, sí que justifiquen preservar la capacitat d’accés immediat del Sistema públic de salut als seus recursos i la continuïtat de la seva integració funcional, en termes temporals, al SISCAT sota una triple dimensió.

 

En primer lloc, durant el període transitori de recuperació de la normalitat en l’àmbit de l’atenció sanitària: en aquest sentit, la dedicació integral dels recursos públics a la pandèmia també ha sotmès a tensió la seva activitat ordinària, i l’afectació sobre l’assistència pot mitigar-se si, temporalment, el SISCAT veu ampliats els seus recursos funcionals. En segon lloc, per afrontar augments de demanda assistencial fruit de la incidència directa de la Covid-19, que poden manifestar-se amb un alt grau de variabilitat en funció de cada territori: tot plegat, requereix mantenir estructures de resposta flexibles i immediates, procurant protegir la continuïtat dels serveis en el conjunt de línies assistencials. En tercer lloc, sota la perspectiva d’abordar plans de contingència en aquells àmbits on sigui necessari i amb la intensitat que la realitat de cada supòsit exigeixi.

 

A més, la posada a disposició dels laboratoris inclou la facultat d’imposar autoritzacions per a la realització de proves de caràcter privat per garantir la disponibilitat de la capacitat productiva màxima pel sistema públic de salut en cas de necessitat, així com poder adoptar mesures per a l’establiment de preus màxims aplicables a la realització de proves diagnòstiques per garantir un accés en condicions d’equitat i evitar el risc de qualsevol situació.

 

Tot i que l’evolució de la pandèmia mostra signes positius, el deure de donar una resposta eficaç aconsella una acció proactiva i decidida de l’autoritat sanitària per anticipar-se als pitjors escenaris. En aquest sentit, les polítiques i mesures normatives ja desenvolupades amb èxit fins al moment, no poden, encara, suprimir-se sense incórrer en un risc innecessari. Les extensions funcionals d’espais al servei de centres hospitalaris del SISCAT al conjunt del país són una xarxa de seguretat per absorbir pics de pressió assistencial com a conseqüència directa de la pandèmia. L’autoritat sanitària, doncs, actuant a través del Servei Català de la Salut, ha de continuar retenint la capacitat per gestionar-les i valorar la seva necessitat de continuïtat en cada context, sempre en funció de les previsions dels experts en salut pública i la valoració objectiva de les necessitats i la capacitat d’obtenir la cobertura requerida per a l’atenció sanitària en cada moment. Aquesta necessitat també aconsella mantenir la mesura d’exceptuar aquests espais de les regulacions tecnicosanitàries i l’autorització sanitària.

 

L’impacte de la pandèmia de la Covid-19 sobre el nostre país ha exigit un sobreesforç al sistema públic de salut de Catalunya. Cal posar en valor que la implicació dels professionals i entitats del sistema ha estat exemplar i, a la vegada, s’ha complementat amb una àmplia mobilització dels recursos disponibles al conjunt de la societat, en especial amb la suma a la resposta assistencial dels centres i establiments sanitaris privats i de les mútues d’accidents de treball organitzada per l’autoritat sanitària (Departament de Salut i Servei Català de la Salut) en coordinació amb el conjunt del sistema.

 

Mesures de caràcter administratiu

 

Pel que fa a les mesures de caràcter administratiu, a l’àmbit de les cooperatives es prorroga fins al 31 de desembre de 2020 la capacitat dels consells rectors per acordar la suspensió total o parcial de l’activitat cooperativitzada de les persones sòcies treballadores, sòcies de treball o persones treballadores, quan la cooperativa tingui més de 100 socis o treballadors i no sigui possible celebrar assemblees presencials ni telemàtiques.

 

El Decret també modifica els terminis previstos per a les reunions de les persones jurídiques de dret privat, juntes de propietaris en règim de propietat horitzontal i cooperatives catalanes. Així, el còmput dels terminis per convocar reunions ajornades i per aprovar i presentar comptes anuals es reprendrà una vegada transcorreguts tres mesos a partir de la data de finalització de l’estat d’alarma. A més, s’estén fins al 31 de desembre de 2020 la possibilitat de celebrar reunions i adoptar acords per videoconferència, i s’admet fins a la mateixa data l’adopció d’acords sense reunió.

 

També se suspèn fins al 30 d’abril del 2021 l’obligació de convocar les juntes de propietaris en les comunitats subjectes a règim de propietat horitzontal, tot i que s’admetrà la possibilitat que la junta ordinària es pugui reunir abans amb les mesures de seguretat aplicables. El darrer pressupost de l’entitat aprovat restarà prorrogat fins a la celebració de la junta ordinària.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia