Educació

Fotografia roda de premsa

Josep Bargalló: "L'escola és el lloc més segur per un infant i adolescent fora de casa seva"

query_builder   7 setembre 2020 12:56

event_note Nota de premsa

Josep Bargalló: "L'escola és el lloc més segur per un infant i adolescent fora de casa seva"

  • El proper curs començarà el 14 de setembre amb una previsió d’1,587.395 alumnes

 

  • Per fer front a les circumstàncies excepcionals de la pandèmia, hi haurà 8.162 noves contractacions; de les quals 5.321 són personal docent

 

  • Es posa en marxa el Pla d’educació digital, amb el repartiment de 300.000 ordinadors a alumnat a partir de 3r d’ESO i 110.000 paquets de connectivitat per a alumnes més vulnerables

 

  • El conseller d’Educació ha recordat que el curs s’organitzarà amb grups estables de convivència.

 

Fotografia

El proper curs començarà amb les mesures necessàries per fer dels centres espais segurs per alumnes i personal educatiu. Així ho ha afirmat Josep Bargalló en la roda de premsa de presentació del curs 2020-2021: “L’escola és el lloc més segur per un infant i adolescent fora de casa seva. No hi ha cap lloc fora de casa amb tantes mesures de seguretat, prevenció, traçabilitat, control i seguiment. Necessitem que sigui segur per fer la seva feina educativa i comunitària amb garanties”.

Dilluns 14 de setembre començarà el curs 2020-2021 amb una previsió d’1,587.395 alumnes en els diferents ensenyaments –educació infantil, primària, ESO, batxillerat, FP, de règim especial, centres d’adults, a distància-.

Per primera vegada, es comptabilitza una pèrdua d’alumnes respecte el curs anterior, amb 9.451 alumnes menys en total -12.098 si es comptabilitza només l’alumnat de règim general-. La davallada més important es dona a l’educació primària -12.163 alumnes-. Per contra, l’ESO creix en 1.454 alumnes, la formació professional en 2.420, i el batxillerat en 591 alumnes.

El curs que ve s’han adoptat diferents mesures per fer front a la pandèmia en l’àmbit educatiu. El conseller ha recordat aquestes mesures, ja explicades en diferents ocasions durant els mesos de juliol i agost, com ara:

  • Accés al centre per torns per evitar aglomeracions, amb mascareta.
  • Ús de la mascareta a partir dels 12 anys. També als 6 anys en funció de l’evolució de la pandèmia si un territori ho requereix.
  • Sortida al pati per torns, amb mascareta.
  • Desinfecció i ventilació dels espais.
  • Ús de dispensadors de gel hidroalcohòlic i rentat de mans de l’alumat i professorat.

Bargalló ha remarcat que “hem posat totes les mesures que són possibles perquè l’escola sigui segura, perquè és la segona llar. Les mesures poden semblar rígides però les hem de complir perquè hem de complir amb el dret de l’educació del nostre alumnat. No podem, tenir una generació d’alumnat que no hagi tingut la formació adequada, amb socialització i contacte amb la resta d’alumnat i professorat. Hem de garantir el dret a l’educació”.

8.162 noves contractacions

Per poder donar resposta a les circumstàncies extraordinàries del curs actual, s’invertiran 370 milions d’euros per a la contractació de personal docent, pel pla d’educació digital i pel pla de millora d’oportunitats educatives. Així, en matèria de personal docent i altre personal de suport, hi haurà 8.162 noves contractacions; 5.321 de les quals són exclusivament personal docent. Aquest reforç de professorat suposa la inversió més alta feta fins ara en personal docent per part del Departament d’Educació.

A més de la contractació de personal docent, també s’incrementa el personal d’atenció educativa-1.265-, els monitors -1.239- i el personal d’administració i servei (PAS) -337-. 

Pla d’educació digital de Catalunya

Es posa en marxa aquest curs el Pla d’educació digital de Catalunya, per tal de millorar la competència digital de l’alumnat, el professorat i els centres educatius, amb una inversió de 184,8 milions d’euros.  Els principals objectius del projecte són la transformació digital de les escoles, la dotació de dispositius per alumnat i professorat, la dotació de connectivitat per l’alumnat vulnerable i la creació d'una oficina tècnica per la coordinació del projecte.

Així, es repartiran un total de 300.000 ordinadors portàtils per als alumnes de 3r d’ESO fins a la postobligatòria, amb una inversió de 99,7 milions d’euros. Al mateix temps, Educació facilitarà 110.000 paquets de connectivitat, amb  una inversió de 31’7 milions d’euros, per a l’alumnat vulnerable de totes les etapes amb la finalitat d’assegurar que aquest pugui seguir les classes des de casa seva en cas de confinament per quarantena.

També es preveu dotació d’equipaments informàtics per al professorat en cas de confinament, amb el repartiment de 85.000 dispositius entre els docents. I la instal·lació de xarxes LAN-WIFI a 1.230 centres educatius públics que no en disposen, que suposa una inversió total de 23’5 milions d’euros.

 

Fotografia 1

Pla de millora d’oportunitats educatives

El curs 2020-2021 es desplega el Pla de millora d’oportunitats educatives, adreçat als centres amb complexitat educativa, amb un finançament de 48.050.188 euros. La iniciativa inclou un total de 19 mesures per tal de reduir les barreres econòmiques en els centres, per fer acompanyament i suport a l’alumnat, i per acompanyar a les famílies. El pla té la voluntat d’atenció especifica a l’alumnat més vulnerable dels centres de més complexitat educativa perquè puguin compensar les desigualtats educatives derivades de la Covid-19.

Entre les mesures més destacades, es destinen 5 milions d’euros a l’accés equitatiu en sortides i colònies escolars; 4,2 milions per a garantir el material escolar; s’assignen 4 milions a tallers d’estudi i suport escolar i 5,7 milions a l’alumnat amb necessitats educatives especials. També es reforça el personal d’atenció educativa amb 13,5 milions d’euros.

Centres de nova creació

El nou curs estrena 5 centres de nova creació –és a dir, que no existien el passat curs-, 3 nous centres específics d’FP per trasllats de cicles, i 1 centre de nova creació per fusió de dues escoles –Escola Voltregà-. 

Els centres de nova creació són: Institut Vilafranca 2 (Vilafranca del Penedès), Institut Vapor del Fil (Barcelona), Institut Nou Palafrugell (Palafrugell), Institut de Peralada (Peralada), i Institut Professional de Turisme Eqüestre del Maresme (Santa Susanna.

Respecte els centres específics d’FP, es tracta de l’Institut d'Estudis Professionals Aqüícoles i Ambientals de Catalunya (Sant Carles de la Ràpita), l’Institut de l'Esport de Barcelona, i l’Institut-Centre d'Esports de Muntanya del Pallars (La Pobla de Segur).

També són novetat 3 centres que fins ara eren de titularitat concertada o mancomunada i que a partir d’aquest curs passen a adherir-se a la xarxa pública d’educació: l’Institut escola Eixample (Barcelona), l’Escola Ateneu Igualadí (Igualada), i l’Institut la Vall del Tenes (Santa Eulàlia de Ronçana).

D’altra banda, hi haurà 29 instituts escola nous i, sumats als que hi havia fins ara, seran un total de 83 el total de centres d’aquesta tipologia arreu del territori.

L’espai de menjador, obert tot el curs

D’altra banda, una de les novetats és el manteniment dels ajuts de menjador durant tot el curs. En cas de confinament de centres educatius, es garantiran els ajuts de menjadors a tots els alumnes beneficiaris.  

També aquest curs s’aprovarà el nou decret de l’espai del migdia, que incorporarà les conclusions del procés participatiu “Construïm junts l’espai del migdia” treballat per diferents actors de la comunitat educativa.

Aprovació de nous decrets

El curs que ve s’aprovaran nous decrets que es va aturar el seu tràmit a causa de la pandèmia. Es tracta del Decret de la programació de l’oferta educativa i del procediment d’admissió en els centres del Servei d’Educació de Catalunya; el Decret de Concerts Educatius.

També es dissenyarà el Programa de noves oportunitats –que s’aplicarà el curs 2021-2022- per a l’alumnat que no obté l’ESO i necessita d’un suport intensiu; i es posa en marxa el Pla pilot de religió islàmica i el Pla per a les escoles lliures de violència amb la formació al professorat. També en l’àmbit formatiu, es duran a terme durant tot el curs noves modalitats formatives per incrementar la competència digital docent.

En l’àmbit curricular, es dissenyaran els nous currículums de l’educació secundària obligatòria i el batxillerat i s’impulsarà una nova ordre d’avaluació en els cicles de formació professional.

 

7 de setembre de 2020

 

 

1  

Fitxers adjunts

Dossier inici de curs 2020-2021

Dossier inici de curs 2020-2021
PDF | 199