Cada cop hi ha més noies matriculades
En la presentació d’aquest nou curs, Teresa Jordà ha explicat que la quantitat de noies matriculades ha crescut aquest curs un 5%. Tot i que aquesta formació és triada majoritàriament per nois, en els darrers anys va pujant de manera sostinguda el nombre de noies que l’escull: l’any 2018 hi havia un 20% de noies inscrites, l’any 2019 un 23% i l’any 2020 un 25%.
Així, en relació amb les inscripció de noies a aquest tipus de formació, la consellera d’Agricultura ha considerat que “és un aspecte essencial de les Escoles Agràries fomentar la presència i activitat de les dones al sector agroalimentari català. El nostre sector necessita les dones. Sense dones no hi ha futur”.
D’altra banda, Jordà també ha considerat molt positiu el fet que les persones que treballen al camp estan cada cop més formades: “un 26% dels joves que s’incorporen al sector tenen formació agrària davant del 12% de fa 10 anys”, i que “el sector agroalimentari cada cop és capaç d’atreure més talent del món rural, però també d’entorns urbans”.
Internacionalització de la formació agrària
Segons la consellera, “els futurs professionals han de tenir una perspectiva més oberta al món, i per aquest motiu en els darrers anys s’ha impulsat molt que l’alumnat faci pràctiques a altres països i també la participació de les escoles en projectes europeus que permeten a alumnat i professorat conèixer altres realitats i maneres de treballar i formar”.
Com a exemple, durant els darrers 5 anys, s’han enviat més de 120 alumnes a diferents països com ara Finlàndia (53), Itàlia (19), Dinamarca (12), França i d’altres. Tot l’alumnat valora molt positivament l’experiència i ho aconsellaria a altres companys.
Les escoles agràries han mantingut la participació en tres projectes interregionals amb França (POCTEFA), i en tenen tres més en preparació per continuar treballant amb el país veí. També tenim en funcionament dos projectes ERASMUS plus i la participació en un H2020, juntament amb l’IRTA.
D’altra banda, aquest curs s’inicien dos projectes ERASMUS nous: un sobre l’agricultura periurbana, i un altre sobre la reincorporació i l’acolliment de joves per a l’agricultura, amb institucions i escoles agràries i universitats de Dinamarca, Itàlia, França i altres països que, com tots els de la UE, noten la baixada d’actius al seu sector agrari.
Continua l’aposta per la formació dual
Una altra novetat és el Cicle Formatiu de Grau Superior (CFGS) de Gestió Forestal i Medi Natural i Paisatgisme i Medi Rural en modalitat dual que s’imparteix precisament a l’Escola Agrària Forestal de Santa Coloma de Farners. A més, també s’està treballant en un futur Curs de Formació de Grau Mitjà de Producció Agropecuària en línia, que es preveu que iniciï l’Escola Agrària de Tàrrega al mes de febrer, en col·laboració amb el Departament d’Educació.
La modalitat dual permet fer una part important de la formació a l’empresa mateixa, i es diferencia de les pràctiques en empreses perquè són els/les tutors/es que l’alumne/a té a l’empresa els qui fan de formadors directament, amb el seguiment del programa formatiu preparat amb el professorat de l’escola agrària.
Fins ara, s’està fent modalitat dual a l’EA de Vallfogona de Balaguer (CFGS de Ramaderia i Assistència en Sanitat Ramadera), a l’EA de l’Empordà (CFGS de Processos i Qualitat en la Indústria Alimentària), a l’EA de Viticultura i Enologia Mercè Rossell i Domènech (CFGS de Viticultura) i a l’EA del Solsonès i l’EAF de Santa Coloma de Farners (CFGS de Gestió Forestal i Medi Natural).
Des de l’inici de la formació dual, les Escoles Agràries ha col·laborat amb 85 empreses d’arreu del territori.