Drets Socials

SOC

El Servei Públic d'Ocupació de Catalunya, guardonat per l'Organització de Regions Unides per la resposta davant la Covid-19

query_builder   7 octubre 2020 10:14

event_note Nota de premsa

El Servei Públic d'Ocupació de Catalunya, guardonat per l'Organització de Regions Unides per la resposta davant la Covid-19

L’organisme, que agrupa els governs de 600 regions i estats federats d’arreu del món, destaca el pla de suport remot d’atenció a la ciutadania que es va activar degut al tancament de les Oficines de Treball per la pandèmia

L’Organització de Regions Unides – Forum Global d’Associacions de Regions (ORU Fogar) i el Programa de Desenvolupament de Nacions Unides (PNUD Art) han distingit el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) amb un dels cinc guardons de Bones Pràctiques que anualment concedeix aquesta associació que agrupa els governs d’unes 600 regions i estats federats d’arreu del món. El lliurament del guardó tindrà lloc el proper 22 d’octubre i es podrà  seguir en directe pel canal You tube de l’ORU Fogar.

L’objectiu d’aquests guardons és identificar i visibilitzar les bones pràctiques dels govern subestatals, estimular el dinamisme i l’eficiència de l’administració pública així com difondre, donar suport i promoure l’adopció de bones pràctiques en l’àmbit de la gestió pública.

En el cas del SOC, el projecte que ha rebut el reconeixement de l’ORU ha estat el pla de suport remot d’atenció a la ciutadania que es va posar en marxa amb urgència degut al tancament de les Oficines de Treball arran de la pandèmia. Els membres del jurat han destacat la rapidesa amb la qual es va implementar i la seva utilitat per garantir, d’una banda, la prestació dels serveis de manera telemàtica i, de l’altra, la seguretat i salut dels professionals del SOC i de les persones usuàries.

L’entrada en vigor de l’estat d’alarma a mitjans del passat mes de març va alterar i dificultar notablement el funcionament del SOC. Cal tenir present que tot un seguit de tràmits molt destacats (la inscripció i renovació de la demanda d’atur necessària per cobrar les prestacions, la informació sobre la renda garantida o l’accés a les borses de treball, entre d’altres) només es podien fer presencialment des de les Oficines de Treball.

Les mesures sanitàries van obligar a tancar-les i a reduir de manera substancial el personal que per motius sanitaris hi treballava a porta tancada. Per superar aquesta situació es va posar en marxa una centraleta telefònica remota que va permetre que 400 professionals del SOC reforcessin des de casa el dispositiu d’atenció a la ciutadania. La iniciativa, pionera a nivell estatal, es va posar en marxa gràcies a la col·laboració amb el CTTI i l’empresa Amazon i ha estat replicada posteriorment per altres CCAA i pel mateix SEPE.

Des de la posada en funcionament del servei, el telèfon gratuït 900 800 046 ha atès més de 900.000 trucades que han permès atendre tot tipus de consultes i realitzar també la majoria de tràmits. De fet, actualment les persones usuàries dels serveis oferts per les Oficines de Treball  poden fer gairebé tots els tràmits i/o consultes, o a través del web (per exemple inscriure’s com a demandant d’ocupació) o bé per telèfon tot i que les OT ja han reobert tot i que per imperatiu sanitari només s’atén amb cita prèvia.

En paral·lel al Pla de suport remot, el SOC també va implementar al web un formulari per donar-se d’alta com a demandant d’ocupació adreçat a aquelles persones que mai han estat inscrites, per tal que puguin fer-ho de manera autònoma a l’adreça https://serveiocupacio.gencat.cat/ca/cercar-feina/demanda-docupacio/inscripcio-com-a-demandant-docupacio/covid19/index.html. El nombre d’inscripcions des de la posada en marxa supera ja les 360.000.