Territori i Sostenibilitat

ferms sostenibles

La Generalitat invertirà prop de 25 MEUR en incorporar tecnologies sostenibles en obres de millora a la xarxa viària arreu del territori

query_builder   14 octubre 2020 15:44

event_note Nota de premsa

La Generalitat invertirà prop de 25 MEUR en incorporar tecnologies sostenibles en obres de millora a la xarxa viària arreu del territori

  • El Govern licita els projectes i execució de les obres de 13 actuacions del Pla de ferms sostenibles que es desenvoluparan durant l’any que ve

 

  • Les actuacions formen part del Programa de compra pública d’innovació de la RIS3CAT, que vol potenciar la innovació com a clau per impulsar l’economia i la competitivitat
ferms sostenibles

El Govern destinarà prop de 25 MEUR en obres de rehabilitació i millora de ferms que incorporen noves tècniques i materials sostenibles, mitjançant una compra pública d’innovació (CPI). Aquestes actuacions s’emmarquen en l’Estratègia de recerca i d’innovació per a l’especialització intel·ligent (RIS3CAT) del Govern de la Generalitat, que compta amb cofinançament del Programa operatiu FEDER de Catalunya. El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, el director de Promoció Econòmica, Lluís Juncà, i el director d’Infaestructures de Mobilitat, Xavier Flores, han presentat avui les línies generals d’aquesta iniciativa i han anunciat les 13 obres que ara es liciten i que s’executaran durant l’any que ve.

 

Aquest programa vol promoure, mitjançant la compra pública d’innovació, l’aplicació de materials i tecnologies més sostenibles tant en el disseny com en la producció, la construcció i el manteniment de ferms per a carreteres, tot aportant nous valors afegits a la seva funcionalitat bàsica de seguretat viària. Així mateix, introdueix altres aspectes innovadors com la participació i implicació de les empreses adjudicatàries i el sistema d’avaluació de les ofertes que es presentin.

 

Isidre Gavín ha posat de relleu que “la sostenibilitat és una política absolutament transversal, que s’incorpora a tota l’acció del Govern” i ha exposat que el Pla de ferms sostenibles vol aconseguir “millors infraestructures i més sostenibles”. El secretari ha posat en valor el desenvolupament i la innovació que aquest pla suposen tant en l’execució de les infraestructures com en la gestió pública, alhora que ha remarcat que aquesta iniciativa “ens aportarà coneixement perquè permetrà avaluar el resultat de les diverses tecnologies”. Així mateix, ha remarcat “les dinàmiques positives” que la inversió de 25 MEUR comportarà per a la reactivació econòmica del país. D’altra banda, el director Xavier Flores ha assegurat que a més de les 13 actuacions que ara s’impulsen “volem anar més enllà, i fer que aquesta innovació passi a formar part de la nostra normalitat” i s’apliqui en les obres que ordinàriament porta a terme el Departament.

 

Durant la seva intervenció, el director de Promoció Econòmica, Competència i Regulació, Lluís Juncà, ha volgut destacar la importància d’incorporar la Compra Pública d’Innovació (CPI) en les licitacions públiques de la Generalitat i del conjunt del seu Sector Públic, pel seu gran poder de compra, com a principal òrgan comprador de Catalunya. Segons ha explicat Juncà, la CPI serveix d’una banda per impulsar la competitivitat de les empreses i, de l’altra, per millorar l’eficiència i la qualitat dels serveis públics. “La contractació és segurament la palanca més important que tenim per canviar la pròpia administració, millorar els serveis que oferim als ciutadans i, sobretot, ajudar les empreses a créixer i a innovar”, ha subratllat.

 

Materials i tècniques més sostenibles

 

Pel que fa a la sostenibilitat de materials i tècniques, el Pla pretén afavorir la reducció d’emissions, l’economia circular, la sostenibilitat econòmica i la sostenibilitat energètica. Així, proposa mesures com:

 

  • Reducció del balanç energètic: Temperatura de fabricació (ús de mescles en fred), transport i estesa del ferm. Reducció d’emissions i consum energètic, menor envelliment del betum i millora de les condicions de treball.
  • Aprofitament de productes elaborats amb materials reutilitzats o reciclats (material fresat, pols de pneumàtic, àrids siderúrgics, residus ceràmics de bòviles, olis de motors, plàstics, etc.).
  • Augment de la durabilitat i cicle de vida, i, per tant ,reducció en els consums de materials i costos.
  • Ús de noves tecnologies i nous materials que facin possible que el ferm passi a ser una font d’energia (radiació solar, trànsit, ...).

 

Aquestes són les actuacions que ara es liciten, que abasten més de 120 quilòmetres de carreteres arreu del territori:

 

 

Tram

Longitud (km)

Solució innovadora

Pressupost (euros)

N-141c. Tona-Malla

6,5

Mescles ultrafines

 

991.610

BV-2411. Begues - Avinyonet del Penedès

15

Mescles amb àrid siderúrgic

 

1.888.706

BV-1001. Calaf - Sant Guim de Freixenet

10

Mescles en fred

 

2.399.649

B-430. Sallent - Artés          

 

4

Mescles amb fibres de cel·lulosa

716.850

GI-612. El Port de la Selva - Llançà

8

Mescles en fred

 

799.943

GI-531. Sant Aniol de Finestres - les Planes d'Hostoles

8

Mescles amb vidre

 

1.350.000

GIP-6042 i GIV-6043. Peralada - Castelló d'Empúries

 

5,3

Mescles amb fibres de cel·lulosa

 

1.350.000

GI-514. Sant Julià de Ramis – Cornellà del Terri

7

Mescla altament modificada amb cautxú

 

1.350.000

L-902. Almacelles - límit amb província d'Osca

13

Mescles amb biolligants

 

1.999.999

L-310. Tàrrega - Guissona

18,5

Mescla altament modificada amb cautxú

 

4.595.750

T-710. Falset - La Vilella Baixa

5,2

Mescles amb fibres de cel·lulosa

 

1.200.000

C-12. Xerta - Rasquera

15,5

Mescla altament modificada amb cautxú

 

1.500.000

C-31. Sant Adrià de Besòs – Montgat

 

7,2

Tractament fotocatalític

 

4.627.549

TOTAL

123,2

 

24.770.056

  

Quant a altres aspectes innovadors, les licitacions obertes inclouen tant la redacció del projecte constructiu com l’execució de l’obra i no per separat, com habitualment es du a terme. A més, cal remarcar que aquest tipus de contracte vol promoure una participació col·laborativa de les empreses adjudicatàries en la presa de decisions durant el seu desenvolupament. D’altra banda, en l’avaluació de les ofertes que es presentin al concurs, disminuirà el pes de l’oferta econòmica (serà un 25% enfront del 50% habitual) i augmentarà el dels criteris objectivables.

 

Consulta oberta al mercat i proves pilot

 

Aquestes actuacions s’emmarquen en un procés de compra pública d’innovació que va comptar amb una primera fase, que va consistir en una consulta oberta al mercat. Fruit d’aquesta consulta, el 2018, una vintena d’empreses i entitats van presentar fins a unes 200 propostes per incorporar tecnologies sostenibles als ferms de les carreteres catalanes, que han permès copsar les característiques tècniques i la qualitat de les solucions proposades pel mercat, així com recollir comentaris i suggeriments que han servit l’òrgan de contractació a definir les licitacions que ara s’impulsen.

 

Prèviament, com a prova pilot, l’any passat es van dur a terme dues obres de millora, amb una inversió total de 2,7 MEUR: a la B-224, entre Capellades i Piera (Anoia i a la carretera TP-7013, entre Alforja i la Selva del Camp (Baix Camp). Aquestes primeres experiències, que van comportar l’estesa de mescles semicalentes, van representar una reducció d’emissions de gasos amb efecte hivernacle del 25%, en el cas de la B-224, i del 27% en el de la TP-7013 i un estalvi de 26,5 tones de CO2 equivalent i de 17,4 tones, respecte de l’estesa d’un ferm convencional.

2  

Imatges

Fotografia

Fotografia 147

Fotografia

Fotografia 143

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 604