Territori

C-17  Vallès Oriental Granollers Parets Vallès

Calvet: "Amb el tercer carril de la C-17, entre Granollers i Parets, solventem un dèficit històric en la mobilitat del Vallès"

query_builder   6 novembre 2020 12:35

event_note Nota de premsa

Calvet: "Amb el tercer carril de la C-17, entre Granollers i Parets, solventem un dèficit històric en la mobilitat del Vallès"

  • El conseller visita els primers treballs de l’eixamplament de la C-17 entre Granollers i Parets del Vallès en sentit Barcelona, que compten amb una inversió de 10,4 MEUR

 

  • Aquesta actuació s’emmarca en pla que el Govern està desplegant per a millorar la funcionalitat i l’accessibilitat de la via

 

  • Territori i Sostenibilitat inicia els tràmits per a la licitació de l’eixamplament de la carretera en el sentit Vic per 21 MEUR
C-17 Vallès Oriental Granollers Parets Vallès

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha visitat els primers treballs per a la construcció d’un tercer carril a la calçada en sentit sud de la C-17 en el tram entre Granollers i Parets del Vallès, juntament amb els alcaldes d’aquests municipis, Josep Mayoral i Jordi Seguer, i el president del Consell Comarcal del Vallès Oriental, Francesc Colomé. Aquesta obra suposa una inversió de 10,4 MEUR i té un termini d’execució de 14 mesos. És la primera obra en execució del pla d’actuacions per a millorar la capacitat, la funcionalitat i l’accessibilitat de la C-17 i el conseller ha anunciat que el Departament ha aprovat el projecte constructiu de l’eixamplament d’aquest important eix de comunicació, en el sentit nord, i que iniciarà les obres enguany, amb una inversió de 21 MEUR.

 

El conseller Calvet ha remarcat que “la C-17 és un eix bàsic del país, de prosperitat i de mobilitat principal de les comarques centrals, del Vallès Oriental, amb connexió amb el corredor mediterrani i presenta uns dèficits que ens hem determinat a solucionar”. Així, ha recordat que el conjunt d’actuacions que “el conseller Rull va liderar un taula de treball per a presentar un pla de millores de la funcionalitat, l’accessibilitat i la seguretat” i, “fruit d’aquest treball, ara podem presentar-ne la concreció”.

 

La millora de la capacitat i la funcionalitat és un dels eixos d’actuació d’aquest pla; quatre actuacions principals s’han definit en aquest sentit: les obres que ara comencen i les que es licitaran pròximament per a la construcció d’un tercer carril. Així mateix, el conseller ha detallat que es preveu per al primer trimestre de 2021 la licitació de les obres del projecte d’ordenació d’accessos i formació d’un nou enllaç entre Granollers i Lliçà d’Amunt, per un import de 8,7 MEUR i “s’està treballant conjuntament amb el territori i l’Estat en l’entroncament amb l’AP-7”. Aquestes quatre actuacions sumen una inversió total de prop de 50 MEUR, “una inversió molt important en un moment en què hem d’impulsar l’economia mitjançant l’obra pública”, ha exposat.

 

En aquest sentit, el conseller ha subratllat que aquesta obra a la C-17 “és una mostra de la política del Departament de pensar en la reactivació econòmica” arran de la pandèmia. Així, Calvet ha remarcat que “en un moment en què l’economia es contrau, les administracions hem de fer un pas endavant. Des de l’inici de la pandèmia, la nostra obsessió ha estat no aturar processos, ni projectes ni obres”. De fet, “vam aconseguir fins i tot l’excepcionalitat en determinades obres públiques en el moment de màxim confinament domiciliari”, ha recalcat.

 

Millores en l’accessibilitat

 

D’altra banda, les actuacions a la C-17 es complementen amb altres millores pel que fa a l’accessibilitat i la seguretat viària. En aquest sentit, Damià Calvet ha posat de relleu que diversos accessos en aquesta via “provocaven disfuncions”. Així, “ara passem d’accessos directes a rotondes, que endrecen el trànsit” i afavoreixen la fluïdesa en la circulació. Tot aquest conjunt d’actuacions previstes a la C-17 permetrà millorar la mobilitat “tant de la ciutadania, com també de tota la potència dels sectors d’activitat econòmica, de molt valor afegit, que hi ha al voltant de la C-17 i d’actius emblemàtics com el Circuit de Catalunya”.

 

Les obres que han començat ara consisteixen en la construcció d’un tercer carril i la reordenació d’accessos en la calçada sentit Barcelona, entre l’enllaç amb la C-35 i la ronda sud de Granollers (C-352). El projecte abasta una longitud de 4 quilòmetres i comprèn els municipis de Granollers, Lliçà de Vall i Parets del Vallès. El carril addicional previst en aquesta calçada es construirà integrant com a tercer carril el ramal que s’incorpora des de la ronda sud de Granollers, fins passat l’enllaç de la C-35, on la carretera actualment ja té tres carrils.

 

Aquesta ampliació de la calçada comporta l’adaptació de les connexions dels ramals d’entrada i sortida dels enllaços. Els accessos des dels enllaços de la carretera C-155 (de Sabadell a Lliçà de Vall) i de la C-35 es canalitzen a través dels carrers dels polígons industrials de la zona i d’una nova sortida des del tronc de la C-17 al quilòmetre 17. Els accessos directes s’anul·laran i es vehicularan a través dels enllaços i de la sortida esmentats.

 

D’altra banda, per absorbir el trànsit que es generarà en els pròxims anys a les zones industrials de Parets del Vallès, es remodelarà  l’actual enllaç entre la C-35 i la C-17 de manera que millori la seva funcionalitat. També es preveu la construcció d’una passera per a vianants  i bicicletes per permeabilitzar la C-17 en l’àmbit de Parets.

 

Els primers treballs d’aquesta obra han començat recentment, amb tasques prèvies de detecció i desviament dels serveis afectats, i de restitució a un nou emplaçament de diversos col·lectors.

La C-17 entre Parets del Vallès i Lliçà d’Amunt és un tram urbà i periurbà que compta amb un bon nombre d’accessos i incorporacions i registra una intensitat molt elevada de trànsit. Cal tenir en compte també que connecta en sentit Girona amb l’AP-7 i en sentit Barcelona amb la C-33 i amb l’AP-7 (B-30). Aquesta última connexió es produeix en el quilòmetre 13 de la C-17, en un tram de 2 carrils per sentit de molt difícil ampliació.

 

Aquest combinació de factors condiciona el nivell de servei de la infraestructura, que registra congestions de trànsit, en especial en les hores punta, alhora que presenta alguns problemes d’accessibilitat. Diàriament circulen pel tram de la C-17 comprès entre les autopistes AP-7 i C-33 i la carretera BV-1432 (de Lliçà d’Amunt a Granollers) prop de 90.000 vehicles, i s’estima que en els propers deu anys, amb importants creixements urbanístics previstos, augmentin  fins als 100.000 vehicles diaris.

En aquest sentit, hi ha tres zones amb nivells d’intensitats diferenciades, la primera entre l’enllaç de la C-17 amb l’AP-7 al sud de Parets i l’enllaç de la C-17 amb les autopistes AP-7 i C-33, el segon, entre aquest i la Ronda sud de Granollers i el tercer tram entre Granollers i Lliçà d’Amunt. Així, les actuacions previstes pel Departament s’adapten a cada tram i estan encaminades a millorar els estàndards de seguretat i de funcionalitat de la via, així com a reordenar i millorar accessos i enllaços. Les mesures, consensuades amb el territori, comportaran una inversió total estimada en 45 MEUR.

 

Altres actuacions a la C-17

 

En el marc de les actuacions que el Departament preveu a la C-17, cal remarcar que s’han licitat les obres de millora del ferm en dos trams: la Garriga – Tagamanent i Tagamanent -  Centelles per 4,5 i 3,8 MEUR, respectivament. Aquests treballs s’iniciaran la primavera vinent. D’altra banda, estan en licitació les obres per a millorar l’accés a Sant Martí de Centelles i Aiguafreda, per un import de 2,5 MEUR.

 

Així mateix, també es treballa en els projectes per a millorar l’accessibilitat a Montmeló i l’accessibilitat a Mollet del Vallès i Martorelles en l’àmbit de la Vinyota.

3  

Imatges

Fotografia

Fotografia 244

Fotografia

Fotografia 363

Plànol

Plànol 150

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 312