Territori

Imatge guia

Territori i Sostenibilitat presenta una guia per ajudar les empreses del sector del transport a ambientalitzar la seva flota de vehicles

query_builder   11 desembre 2020 15:18

event_note Nota de premsa

Territori i Sostenibilitat presenta una guia per ajudar les empreses del sector del transport a ambientalitzar la seva flota de vehicles

  • El document, que ha estat elaborat pel Centre d'Innovació del transport, CENIT, inclou tots els aspectes que cal tenir en compte i uns valors de referència tant dels costos directament assumits per l’operador, com de les externalitats (emissions), a més dels riscos i oportunitats associats a cada tecnologia de motor
Imatge de la guia

El Pacte verd europeu (European Green Deal) té com a objectiu reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle del transport en un 90% l’any 2050. Per arribar a uns sistemes de transport més sostenibles cal que gradualment els mitjans de transport siguin cada vegada de més baixes emissions tant pel que fa a les emissions de contaminants locals com a les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle. Això implica per tant una transició activa vers vehicles més nets i amb sistemes de propulsió alternatius als sistemes convencionals.

 

Amb l’objectiu de facilitar la presa de decisions als operadors de transport de mercaderies per carretera que volen renovar la seva flota, el departament de Territori i Sostenibilitat ha encarregat al Centre d'Innovació del transport, CENIT, grup de recerca de CIMNE, la Guia per a la compra dels vehicles de transport de mercaderies per a diferents tecnologies del motor.

 

La presentació, que s’ha fet telemàticament avui, ha comptat amb la participació del director de Transports i Mobilitat, David Saldoni, i la directora general de Qualitat Ambiental, Merce Rius. El director del CENIT, Sergi Saurí, ha estat l’encarregat d’explicar la guia.

Imatge de David Saldoni

Saldoni ha destacat que “els dos grans reptes del sector del transport de mercaderies, que estem abordant des de la DGTM i que són compartits tant amb el Ministeri de Transports Mobilitat i Agenda Urbana com amb la Comissió Europea, són la digitalització i l’ambientalització. Des d’avui comptem amb guies per acompanyar les empreses en aquests dos reptes.”

 

La primera Guia que vam presentar, el passat 28 de setembre, serveix per a enfocar la presa de decisions en matèria de transformació digital. Ara, per a donar resposta a les necessitats de reducció d’emissions, en els darrers anys han aparegut al mercat nous combustibles i tecnologies per al motor dels vehicles de transport per carretera i els turismes.

 

Disposar d’una Guia que incorpora tots aquests aspectes, de manera integral i didàctica, contribueix, ha dit Saldoni, “a donar informació i seguretat a les empreses de transport de mercaderies catalanes que han de fer front a inversions per a l’adquisició de nous vehicles”.
Imatge Mercè Rius

En paraules de Mercè Rius, “des del punt de vista ambiental, la mobilitat terrestre contribueix en un 30% en les emissions de GEH i de manera destacada també en l’emissió d’òxids de nitrogen. La guia, a banda de donar informació pels usuaris, ha de permetre a l’administració veure com incentiva el canvi cap a aquells vehicles que siguin menys contaminants, per tal que no hi hagi un impacte negatiu sobre el sector del transport de mercaderies.”

 

El principal atractiu d’aquesta Guia és que presenta una metodologia especialment dissenyada per a les empreses que volen fer aquest pas, i inclou tots els aspectes que cal tenir en compte i uns valors de referència tant dels costos directament assumits per l’operador, com de les externalitats (emissions), a més dels riscos i oportunitats associats a cada tecnologia de motor.

 

Actualment, l’impacte ambiental de les diferents tecnologies de motor és un element que ha anat guanyant pes en la decisió que han de prendre els operadors de transport de mercaderies per carretera sobre quin tipus de vehicle adquirir. La minimització d’emissions en les operacions de transport és un element cada vegada més capitalitzable i pot representar estalvis en el consum d’energia o en els costos de manteniment dels vehicles que en certes condicions poden compensar els sobrecostos d’adquisició.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 146