Institut Català de les Dones

presentació del recull de contes no sexistes

L'Institut Català de les Dones ha presentat el recull de contes no sexistes "Som fortes i valentes"

query_builder   16 desembre 2020 13:50

event_note Nota de premsa

L'Institut Català de les Dones ha presentat el recull de contes no sexistes "Som fortes i valentes"

Son 12 contes ideats per alumnat de 5è de primària de Terres de l’Ebre per fomentar la igualtat de gènere entre infants
Es tracta dels contes guanyadors d’un concurs que proposava superar els estereotips sexistes dels contes tradicionals

Imatge d'un conte

La presidenta de l’Institut Català de les Dones (ICD), Laura Martínez, ha presentat aquest matí el recull de contes no sexistes “Som fortes i valentes”. El recull és el resultat d’un projecte de l’ICD, amb el suport del Departament d’Educació, per fomentar la igualtat i prevenir les violències masclistes transformant els estereotips sexistes dels contes tradicionals. L’acte de presentació ha comptat amb la participació del delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Xavier Pallarès, i la coordinadora territorial de l’ICD a les Terres de l’Ebre, Carme Valls.

El recull de 12 contes “Som fortes i valentes” estan escrits i il·lustrats per alumnat de 5è de primària,  tenen com a protagonista una xiqueta, i l’acció té lloc al municipi de qui els hagi escrit. Aquests 12 contes son els que ha triat un jurat d’entre 29 propostes presentades per 20 escoles, i han estat pensats per a que agradin als nens i nenes de cicle inicial. Els contes son el resultat del treball a l’aula de qüestionament dels rols de gènere en els contes tradicionals.

 

Imatge de la roda de premsa del recull de contes no sexistes

La presidenta de l’ICD ha destacat avui a Tortosa que “els contes tradicionals sempre han tingut uns rols esteriotipats que presenten les dones com a dèbils, mancades de recursos sense el seu príncep blau. Des de la infantesa ens orienten sobre com hem de ser segons el nostre sexe, se’ns adjudiquen uns rols de gènere que fan que es generin desigualtats” i, per tant, “és per aquest motiu que des de l’ICD ens vam adreçar a l’alumnat de 5è de primària de les escoles de les Terres de l’Ebre i els vam proposar de fer un recull de contes no sexistes, redactats i il·lustrats pel propi alumnat, i on s’empoderessin les dones i es superessin els estereotips”.

Segons ha explicat Laura Martínez, l’objectiu és “refexionar sobre els rols i els estereotips de gènere que ens envolten, qüestionar els rols de gènere i proposar alternatives més igualitàries, amb una mirada més àmplia dels models masculins i femenins, fomentar el respecte, ensenyar-los a respectar les diferències, l’empatia, el valor de la igualtat i l’empoderament de les dones en tots els àmbits”.

 2.000 exemplars de “Som fortes i valentes” es distribuiran a tot l’alumnat participant en el concurs, a totes les escoles i biblioteques i als serveis d’atenció a dones i els seus fills i filles de les comarques de les Terres de l’Ebre.

Al final de l’acte de presentació s’ha fet la lectura d’un fragment del conte “El somni de la Irene”, per part de la seva autora, Bruna Rosa Escurriola, alumna de l’Escola Sant Miquel de Deltebre.

presentació del recull de contes no sexistes

Les 3 il·lustracions i els 12 contes seleccionats són:

Il·lustracions:

  • Portada i contraportada: Escola Sant Jaume de Sant Jaume d’Enveja
  • Guardes: Escola los castellets de la Fatarella


Els contes seleccionats:

  • Castanya Cloc-Cloc: Escola Sant Miquel de Deltebre
  • El sommni de Paula: Escola  Roc Llop i Convalia (ZER) de Miravet
  • El tratge que ho va canviar tot: Escola  3 d'abril de Móra la Nova
  • Els somnis de la Irene: Escola Sant Miquel de Deltebre
  • Hannah, la noia diferent: Escola el Temple de Tortosa
  • I perquè no?: Escola Remolins de Tortosa
  • La Carme té un pla: Escola Los Castellets de la Fatarella
  • La Glòria: Escola Soriano Montagut d’Amposta
  • Quina injustícia! Tu també vius a aquí!: Institut Escola Daniel Mangrané de Jesús
  • Safia una història d’autosuperació: Institut Escola Agustí Barberà d'Amposta.
  • Un somni complert: Escola Llorenç Vallespí i Vidiella de Benifallet
  • Un somni fet realitat: Escola Cinta Curto de Tortosa


Hi han participat activament els següents centres educatius:

  • Escola Cinta Curto de Tortosa
  • Escola Consol Ferré d’Amposta
  • Escola Doctor Ferran (ZER) de Corbera d’Ebre
  • Escola Ferreries de Tortosa
  • Escola La Mercè de Tortosa
  • Escola Les Eres de Rasquera - ZER La Font de l’Aiguadí
  • Escola Llorenç Vallespí i Vidiella de Benifallet
  • Escola Lluis Viñas i Viñoles de Móra d’Ebre
  • Escola Los Castellets de la Fatarella
  • Escola Remolins de Tortosa
  • Escola Riumar de Deltebre
  • Escola Roc Llop i Convalia (ZER) de Miravet
  • Escola Saba Verda International School de Vinallop
  • Escola Sant Jaume de Sant Jaume d’Enveja
  • Escola Sant Miquel de Deltebre
  • Escola Soriano Montagut d’Amposta
  • Institut Escola 3 d’abril de Móra la Nova
  • Institut Escola Agustí Barberà d’Amposta
  • Institut Escola Daniel Mangrané de Jesús
  • Institut Escola el Temple de Tortosa

Han estat membres del Jurat:

Maria Teresa Lletí, directora del Servei d’Intervenció Especialitzada a les Terres de l’Ebre; Irene Prades, directora de la Biblioteca Marcel·lí Domingo de Tortosa; Josepa Ribera, representant dels Serveis Territorials de les Terres de l’Ebre del Dept. d’Educació; Pilar Lanau, directora de l’Escola d’Art i Disseny de Tortosa; Jesús Serrano Pons, escriptor de contes infantils; Isabel Ferré Roca, tècnica de violència de l’Oficina de l’Institut Català de les Dones a les Terres de l’Ebre i l’il·lustrador Miguel Bustos.

Mesa Institucional del Circuit de les Terres de l'Ebre per a l'abordatge de la violència masclista

Reunió contra la violència masclista

Posteriorment a aquesta presentació ha tingut lloc la Mesa Institucional del Circuit de les Terres de l’Ebre per a l’abordatge de la violència masclista. On la presidenta de l’ICD ha exposat les principals actuacions del Govern en la lluita contra les violències masclistes, les dades d’atenció a dones i ha donat a conèixer l’estat de tots els projectes desenvolupats al llarg de l’any a les Terres de l’Ebres.

El Circuit per a una intervenció coordinada contra la violència masclista de les Terres de l’Ebre estableix els itineraris d’atenció a les dones que pateixen violència, coordinant-se amb els nivells locals, comarcals, intercomarcals i nacional. Està format per la Mesa institucional (màxim òrgan de representació i decisió), la Comissió tècnica (òrgan gestor), els Equips tècnics referents (comarcals) i els plenaris (comarcals).

Entre les feines que desenvolupa destaquen: el Mapa de recursos i els plans formatius específics per als diversos cossos professionals. Hi participen activament els ens locals, els grups de dones i les persones professionals implicades en l’abordatge de la violència masclista per contribuir a l'erradicació de la violència masclista a partir d'un model d'intervenció que situa les dones com a subjectes actives de l'atenció.