• Els departaments de Cultura i d’Empresa i Coneixement, amb el suport dels ajuntaments de Terrassa i de L’Hospitalet, promouen el projecte ‘Catalunya, motor de la innovació audiovisual i del videojoc del sud d’Europa’ 
  • La iniciativa vol posicionar el país a nivell internacional mitjançant la col·laboració publico-privada, així com promoure la producció audiovisual i de continguts digitals en català 
  • El nou centre comportarà la creació de prop de 440 empreses i 5.000 llocs de treball, així com augmentarà en un 50% la facturació del sector audiovisual i es doblarà la del videojoc
Videojoc

El Govern, a través dels departaments de Cultura i d’Empresa i Coneixement, impulsa el projecte ‘Catalunya, motor de la innovació audiovisual i del videojoc del sud d’Europa’, que preveu l'ampliació d’una infraestructura que esdevingui un centre de referència de recerca i producció per als sectors audiovisual i de continguts digitals a Catalunya. També hi participen els ajuntaments de Terrassa, principalment a través del Parc Audiovisual de Catalunya, objecte de l'ampliació i actual centre de producció de referència, i de L’Hospitalet de Llobregat. Ambdues ciutats tindran una presència activa en el projecte.

El projecte és estratègic per al país i opta als fons europeus Next Generation EU, destinats a projectes empresarials amb un alt potencial transformador, que suposin un canvi estructural i tinguin un impacte durador sobre la resiliència econòmica i social, la sostenibilitat, la competitivitat a llarg termini i l'ocupació.

La consellera de Cultura, Àngels Ponsa, ha valorat la importància d’aquesta iniciativa: “Amb molta il·lusió, emprenem el camí d’aquest projecte de país que té el binomi cultura-innovació com a motor de futur. Avui s’impulsa amb l’energia d’agents molt diversos, però treballarem per a sumar-n’hi encara molts més”.

El conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, ha destacat que “aquest projecte esdevindrà beneficiós per a empreses del sector audiovisual, del videojoc, plataformes digitals, empreses auxiliars i tecnològiques, professionals vinculats a la creació i sectors culturals vinculats al món digital i la innovació, ja que contribuirà a desenvolupar nous models de negoci”. El conseller ha recordat que és un sector que representa el 6,8% del PIB a Europa i que genera 14 milions de llocs de treball.

‘Catalunya, motor de la innovació audiovisual i del videojoc del sud d’Europa’ permetrà, entre altres, impulsar l’espai de platós més innovador d’Europa, que ha de permetre afavorir la creació de continguts audiovisuals i digitals que puguin ser reconeguts arreu (platós, laboratoris, estudis); atreure empreses d’àmbit global que treballin amb talent local i creïn productes d’abast internacional per fer créixer la força i la importància dels sectors; crear un entorn de treball comú amb criteris de sostenibilitat per a les empreses del sector que els permeti col·laborar i créixer conjuntament, i ser un referent d’activitat per a la ciutadania. Amb aquest projecte es vol, en definitiva, posicionar Catalunya a nivell internacional com un hub innovador i punter en la producció audiovisual i de continguts digitals. El centre també vol contribuir a reduir la bretxa de gènere en l’àmbit de la innovació audiovisual i del videojoc i incrementar la creació i la difusió de producció cultural innovadora en català amb vocació internacional.

Per a l'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, “l’aposta de Terrassa pel sector audiovisual ha estat una constant en el passat i ho continua essent ara. Una aposta per la creativitat, la producció, la creació d'oportunitats, la preservació del patrimoni cultural, l'educació, la implicació de la ciutadania i l'atracció de rodatges i produccions tant al Parc Audiovisual com al conjunt de la ciutat, a través de la Terrassa Film Office. Amb aquest projecte tenim la voluntat i la oportunitat de seguir creixent en el marc d’una aliança de país que sumi capacitats i obri noves oportunitats en un sector com l'audiovisual, estratègic a escala europea​".

Només en l’àmbit audiovisual, el nou centre comportaria la creació de prop de 400 empreses i 4.000 llocs de treball, i permetria augmentar la facturació del sector fins assolir els 2.300 milions d’euros. Quant al sector dels videojocs, es crearien al voltant de 40 empreses i prop d’un miler de llocs de treball, i es doblaria la facturació que se situaria en 980 milions d’euros anuals.

El nou centre inclourà sis platós de 1.500 m2 que es podran interconnectar; dos platós de 800 m2 dotats amb tecnologia LED i un altre de 500 m2 per a captació volumètrica, 360º i captura de moviment. Els espais estaran equipats amb l’última tecnologia adaptada i es preveu que evolucionin amb les necessitats del sector.

La infraestructura acollirà, a més, sales de postproducció i de testeig d’UX; estudis de sonorització i enregistrament de podcasts; un clúster d’empreses, espais d’incubació i coworking; una oficina per ajudar les empreses audiovisuals en la creació d’AIE, així com espais per a institucions públiques que puguin oferir serveis, finançament i assessorament i col·laborar amb els projectes. També oferirà espais per creació de continguts interactius (VR/XR); laboratori de projectes que impliquin AI, 5G, robòtica i tecnologia innovadora; laboratoris de recerca aplicada, en col·laboració amb les universitats, que permetin la transferència entre universitat i empresa que contribueixi a la creació de talent; espais d’assessorament i formació i capacitació empresarial i de professionalització dels sectors i espais per promoure la creació de programes adreçats a la investigació i el prototipatge de continguts i tecnologies immersives.

Un ecosistema publico-privat ric i divers
El projecte ‘Catalunya, motor de la innovació audiovisual i del videojoc del sud d’Europa’ té com a objectiu la consolidació d’un ecosistema de les indústries creatives de l’àmbit audiovisual i dels videojocs que es configura des de la col·laboració entre empreses privades i institucions públiques. Serà un ecosistema format per empreses, professionals i associacions dels sectors implicats; plataformes i mitjans audiovisuals; festivals i fires; universitats i centres de recerca i la Generalitat de Catalunya i diverses administracions públiques, com el Departament d’Empresa i Coneixement, i els ajuntaments de Terrassa i L’Hospitalet de Llobregat.

Terrassa acull el Campus de la Universitat Politècnica de Catalunya, que ofereix ensenyament en àmbits com l’enginyeria  aeroespacial i industrial, l'enginyeria de sistemes audiovisuals, les ciències de la salut, la tecnologia multimèdia i dels videojocs i l’enginyeria en telecomunicació, així com el centre tecnològic Leitat, que gestiona tecnologies per tal de crear i transferir valor social, mediambiental, econòmic i industrial sostenible a empreses i entitats. Terrassa, a més, acull el centre de recuperació i conservació de la Filmoteca de Catalunya i l'Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya, l'ESCAC.

L’Hospitalet  de Llobregat, per la seva banda, acull el Centre d'Innovació i Formació per a l'Ocupació (CIFO), especialitzat en la formació i el desenvolupament metodològic i didàctic de les àrees professionals d’edició i de disseny gràfic i multimèdia. És el centre de referència, d'àmbit estatal, de la família professional d’arts gràfiques. A la ciutat també hi ha l’Escola d’Art i Superior de Disseny Serra i Abella, un centre públic dedicat als ensenyaments artístics que ofereix cicles formatius de grau superior i mitjà de la família de la comunicació gràfica i audiovisual i estudis superiors de disseny. Tanmateix, a la zona nord de la ciutat, però amb clara vocació metropolitana, l’Ajuntament situa Torre Barrina com l’equipament públic de referència que dona suport tècnic multimèdia a  projectes socials, educatius, comunitaris , alhora que actua com una porta d’entrada al Districte Cultural de la ciutat del sector creatiu audiovisual.

Catalunya, referent del videojoc i l’audiovisual
Al país hi ha un dens teixit d’empreses del sector. A Catalunya es genera el 38% de la producció estatal de vídeojocs i més del 50% de la facturació a tot l’estat. El país també és una destinació preferent per a grans multinacionals del sector que troben talent local, oficines a preus competitius i unes condicions de vida favorables.  Catalunya és, per tant, un entorn idoni per fer créixer aquest sector.

D’altra banda, Catalunya disposa d'una xarxa de centres de formació dalt nivell, d'on en surten professionals que cobreixen tota la cadena de valor del producte audiovisual i digital.

El país és a un pas d’esdevenir un referent internacional de la gestió de talent posant l’accent en el desenvolupament de projectes audiovisuals i convertir-se en un pol d’atracció per acollir els nous actors del mercat global. Des d’aquesta perspectiva, el hub que la Generalitat impulsa ha d’esdevenir el pol tractor que permeti situar Catalunya com a motor de la innovació audiovisual i del videojoc del sud d’Europa.