Ports

Ports de la Generalitat

Ports de la Generalitat inverteix 70.000 euros en proves pilot del projecte europeu Psamides als ports de la Ràpita i Blanes

query_builder   21 desembre 2020 16:59

event_note Nota de premsa

Ports de la Generalitat inverteix 70.000 euros en proves pilot del projecte europeu Psamides als ports de la Ràpita i Blanes

  • S’han instal·lat torretes de subministrament de serveis innovadores al port de Blanes, i un sistema de monitoratge de dades dels vaixells a la bocana i als pantalans, així com un paviment fotovoltaic al port de la Ràpita, amb una inversió de 70.000 euros
  • El projecte Psamides té una durada de tres anys, està compost per deu socis, és finançat amb 2,8 milions d’euros pel programa europeu Interreg MED, i està en línia del nou Pla de ports de Catalunya

 

Ports de la Generalitat

Després de la posada en marxa del projecte Psamides a principis del 2020 i malgrat la Covid-19, aquest any s’han pogut implantar tres proves pilot amb eines innovadores, amb  la instal·lació de torretes de servei d’aigua i electricitat al port de Blanes (Selva), i  la dotació  d’un sistema de monitoratge mitjançant anàlisis d’imatges de la bocana i dels punts d’amarratge dels vaixells, així com un paviment fotovoltaic que s’instal·larà el mes de gener al port de Sant Carles de la Ràpita (Montsià), amb una inversió als dos ports de 70.000 euros.

El projecte Psamides suposa la implementació de solucions innovadores per millorar els fluxos turístics, controlar els costos d’explotació i diversificar i millorar els serveis als usuaris. En aquest context, al port de la Ràpita s’estan fent tres proves pilot. Dues amb un sistema tecnològic innovador de monitoratge mitjançant anàlisis d’imatges dels punts d’amarratge dels vaixells que permet conèixer l’ús que es fa dels amarradors portuaris, facilita una millor gestió de l’espai i afavoreix l’activitat dins del port.

La segona prova al port de la Ràpita també es fa amb anàlisis d’imatges de la bocana per poder analitzar les tipologies d’embarcacions, hores d’entrada i de sortida, velocitats dels vaixells que transiten per la bocana. Aquestes pautes de comportament dels usuaris ajudaran a implementar mesures com la seguretat o la diversificació de serveis. A més, al gener s’implantarà la tercera prova pilot amb un paviment solar que produirà una potència energètica de 700 kWh al mes que  generarà energia que anirà a la xarxa del port per a l’autoconsum de diferents activitats portuàries.

Així mateix, al port de Blanes s’han instal·lat tres torretes de telegestió intel·ligents per subministrar aigua i electricitat i estalviar recursos energètics al moll de creuers turístics locals que dona servei a aquestes embarcacions i als xàrters. Aquestes torretes permeten als usuaris detectar problemes de funcionament i enviar alarmes en cas de problemes, adaptar-se al consum de cada usuari i a les formes de pagament de cada usuari amb targeta, una app o codis de cada client. L’any vinent es farà el seguiment i l’avaluació de les quatre proves pilot per anar adequant els projectes fins a  aconseguir uns resultats òptims.

Psamides

L’objectiu principal del projecte europeu Psamides és optimitzar el funcionament dels ports petits i mitjans a través de la implantació d’eines innovadores que ajudin a gestionar els fluxos turístics, controlar millor els costos, proporcionar més serveis als usuaris i estimular l’eco-innovació d’aquests ports reduint les externalitats ambientals derivades de l’activitat turística. Psamides compta amb un pressupost de 2,8 milions d’euros, un 85% dels quals finançats pel programa. El projecte va començar el mes de gener i s’allargarà durant tres anys, fins al juny del 2022.

10 socis d’arreu d’Europa

Psamides és l’acrònim anglès del nom del projecte, Ports small and medium alliance for sustainable development. Al mateix temps, en la mitologia grega, les psamides són les nimfes de les platges de sorra fina que preserven i protegeixen.El projecte inclou deu socis: Ports de la Generalitat de Catalunya, Ports Illes Balears, Port de Sète, Port de Càndia (Iràklion), Pôle Mer Med, Athena R&I Center, IMT Montenegro, la Universitat de Rijeka, SAS Noveltis i l’EPM.

Pla de ports

 El projecte europeu Psamides està alineat amb els eixos estratègics del nou Pla de ports de Catalunya, Horitzó 2030 i les línies d’actuació que articula per fer front als reptes plantejats en el sistema portuari català els pròxims anys. El nou Pla aposta per la innovació transversal, els nous instruments de governança i fórmules de col·laboració, la interconnectivitat portuària, la sinergia port-territori, la sostenibilitat ambiental i l’acció climàtica, la sostenibilitat econòmica, la transparència en la gestió i la rendició de comptes.

En línia amb aquest projecte, el Pla de ports pretén implementar un model d’innovació organitzat i actiu que permeti ser renovador de forma constant i sistemàtica, afavoreixi el creixement d’empreses capdavanteres, contribueixi a les noves estratègies en mobilitat sostenible i en adaptació i mitigació al canvi climàtic en un context d’emergència climàtica. Així, es vol potenciar la gestió integrada de les activitats portuàries en el conjunt dels ports catalans i la sinergia port-territori com a oportunitat de benefici social i territorial.

21 de desembre de 2020



1  

Imatges

Torretes intel·ligents al port de Blanes

Torretes intel·ligents al port de Blanes 1409

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 526