Territori i Sostenibilitat

Entrada de l'aeroport

Presentació de l'Estudi dels impactes positius i negatius de l'aeroport de Sabadell sobre el seu entorn

query_builder   4 febrer 2021 18:20

event_note Nota de premsa

Presentació de l'Estudi dels impactes positius i negatius de l'aeroport de Sabadell sobre el seu entorn

 

  • L’informe s’ha presentat en el marc de la reunió del Grup de Treball per a l’operativa i funcionament de l’aeroport, creat el 2017, i format per representants del DTES, de l’aeroport de Sabadell, els ajuntaments de l’entorn, les associacions veïnals i les empreses vinculades a la instal·lació
  • Les conclusions del document evidencien la necessitat de treballar per millorar la integració social i urbanística de l’aeroport amb els municipis de l’entorn, els quals, a excepció de Sabadell, no perceben els impactes positius que detecta l’informe
Imatge de l'entrada de l'aeroport

L’aeroport de Sabadell, de competència estatal, és un aeroport d’interès general destinat al tràfic d’aviació general en condicions de vol visual (VFR). Està ubicat al municipi de Sabadell però la seva àrea d’influència també inclou altres municipis del voltant, entre els quals els més propers a l’aeroport són Badia del Vallès, Sant Quirze del Vallès i Barberà del Vallès.

L’any 2017 es va decidir crear el Grup de Treball de l’aeroport amb l’objectiu de ser un punt de trobada de caràcter informatiu i de debat, per compartir inquietuds i, també, per dur a terme una coordinació administrativa entre les institucions representades: Territori i Sostenibilitat, l’aeroport de Sabadell, els ajuntaments de l’entorn, les associacions veïnals i les empreses vinculades a la instal·lació.

Des de llavors, el grup s’ha reunit en 7 ocasions, en la darrera de les quals es va decidir que el Departament encarregués l’Estudi d’identificació dels impactes positius i negatius de l'aeroport de Sabadell sobre el seu entorn a un ens extern i independent, com és l’Institut Cerdà, que avui s’ha presentat de forma telemàtica. Per part del DTES, hi han participat el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín; el director de transports i Mobilitat, David Saldoni.

Els principals impactes de la infraestructura sobre el territori que s’han identificat i caracteritzat són els següents:

  1. Els tràmits administratius de les servituds aèries.
  2. El risc d’accidentalitat.
  3. L’impacte acústic.
  4. L’impacte atmosfèric i de canvi climàtic.
  5. La singularitat de l’aeroport.
  6. L’aeroport al servei de la comunitat.
  7. La seva vessant formativa.
  8. El seu impacte econòmic.
  9. El seu valor cultural, lúdic i divulgatiu.

El Departament de TES ha informat que el proper mes de març es disposarà d’una primera sèrie de dades dels sonòmetres que la Generalitat ha instal·lat d’acord amb els ajuntaments de l’entorn.

Treballar per millorar la integració social i urbanística de l’aeroport amb els municipis de l’entorn

De l’estudi i les entrevistes realitzades per elaborar l’Informe es conclou que l’aeroport de Sabadell aporta uns beneficis a nivell de creació de llocs de treball (més de 4.000, entre directes i indirectes), formació i desenvolupament de professionals, pol d’atracció, impuls i competitivitat a les empreses, així com un valor cultural i històric.

Tot i així, els municipis de l’entorn (a excepció de Sabadell) consideren que és una infraestructura que no aporta aquest valor afegit i competitivitat als seus ciutadans i teixit empresarial, sinó que només reben els impactes negatius. Les associacions veïnals, de la seva banda, han volgut posar de relleu els impactes negatius de la infraestructura. Els integrants del Grup de treball s’han compromès a analitzar l’estudi i seguir treballant per minimitzar els perjudicis i incrementar les oportunitats.

Per això, el document proposa:

  • Estudiar, demostrar i difondre que els municipis del seu entorn (Badia del Vallès, Barberà del Vallès i Sant Quirze del Vallès) poden ser beneficiaris del potencial d’aquesta infraestructura (a nivell de VAB i llocs de treball), i proposar línies estratègiques per descobrir les oportunitats que els ofereix l’aeroport.

  • Determinació de possibles nous serveis i activitats que es podrien vincular amb la infraestructura de l’aeroport: centres logístics i de distribució, zones industrials (manteniment, mecànica,...), escoles especialitzades de formació, parc empresarial, centre de serveis (negocis, esdeveniments, oci...); impulsant aquestes activitats i projectes es milloraria la integració de l’aeroport en l’àmbit econòmic dels municipis del voltant, tenint en compte la convivència d’aquesta infraestructura amb l’entorn.

 

  • Integració urbanística per facilitar l’aproximació i connexió aeroport – ciutats del seu entorn. Treballar amb una planificació supramunicipal que eviti el caràcter difús de l’entorn aeroportuari. Preservar estratègicament el valor del paisatge i de l’espai obert que ofereix actualment. Creació d’un entorn de barri o d’un eix cívic que pugui acabar o començar amb l’aeroport.

 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 410