Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

Roda de premsa eleccions agràries 2021

El Departament d'Agricultura presenta l'operatiu de les primeres eleccions agràries de Catalunya pel sistema de votació electrònica

query_builder   1 març 2021 12:36

event_note Nota de premsa

El Departament d'Agricultura presenta l'operatiu de les primeres eleccions agràries de Catalunya pel sistema de votació electrònica

Un total de 20.609 professionals tenen dret a vot

El vot electrònic es podrà fer de manera remota o presencial en algun dels 209 punts d’assistència habilitats arreu del territori català

Roda de premsa eleccions agràries 2021
Teresa Jordà presentant l'operatiu de les eleccions agràries 2021, les primeres que es fan amb votació electrònica

Els pròxims dies 25 i 26 de març, se celebraran les eleccions per determinar la representativitat de les organitzacions professionals agràries a Catalunya  durant un període de cinc anys. Les eleccions agràries 2021 són les primeres que es fan amb votació electrònica mitjançant un sistema consensuat amb les organitzacions professionals agràries que tenen representació a la Taula Agrària.

“Som el primer Departament de la Generalitat que engega un procés d’aquestes característiques amb totes les complexitats que suposa i, al mateix temps, conscients del pas endavant que signifiquen aquestes eleccions agràries, en el camí de millorar els processos electorals i adaptar-los al segle XXI”. Així ho ha explicat la consellera d’Agricultura en funcions, Teresa Jordà, en la presentació de l’operatiu previst per aquestes eleccions.

La votació s’iniciarà el dia 25 a les 9 hores i continuarà ininterrompudament fins a les 24 hores per mitjans electrònics de manera remota. Alhora, el Departament ha habilitat 209 punts d’assistència al vot electrònic, distribuïts arreu del país, que estaran oberts de les 9 a les 18 hores per a aquells electors i electores que optin per exercir el vot electrònic en algun d’aquests punts d’acompanyament. El 26 de març serà el segon i darrer dia de votació, que només es podrà fer per mitjans electrònics presencialment en 69 punts d’assistència, de 9 a 18 hores.

De l’1 al 16 de març, totes aquelles persones físiques o professionals autònoms que encara no disposin d’un dels certificats electrònics qualificats, com per exemple l’IdCAT Certificat, tenen l’oportunitat d’activar un mecanisme d’identificació biomètric, per mitjà d’un sistema pioner de vídeo-identificació a través del telèfon mòbil que proporciona una clau d’un sol ús per poder votar. Trobareu més informació sobre com fer-ho al web del Departament.

Les persones jurídiques han d’exercir el vot electrònic en la modalitat de forma remota amb el certificat electrònic qualificat del seu representant. Es poden consultar els certificats electrònics qualificats a la pàgina web https://sedeaplicaciones.minetur.gob.es/Prestadores

Màxima seguretat enfront de la COVID-19

Els punts d’assistència a la votació electrònica s’han distribuït arreu de Catalunya segons el nombre d’electors de cada comarca. Aquests espais estan emplaçats en seus del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, en ajuntaments i en els Punts TIC que gestiona el Servei d’Inclusió i Capacitació Digital del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública.

Aquests punts per a la votació electrònica presencial s’han establert aplicant un criteri de distància entre el domicili de l’elector/a i el punt d’acompanyament a la votació de manera que la durada del desplaçament necessari no requereixi més de 20 minuts. En tots aquests punts, s’aplicaran les mesures i els protocols COVID-19 necessaris, i estaran assistits per una persona habilitada com a representant del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació.

Més concretament, la demarcació de Barcelona comptarà amb 13 punts d’assistència, la demarcació de la Catalunya Central, amb 30 punts, Lleida en tindrà 58, 30 punts més s’ubicaran a les comarques de Girona, la demarcació de Tarragona comptarà amb 22 punts d’assistència, la demarcació de les Terres de l’Ebre, amb 23 punts d’assistència, 12 la demarcació del Penedès i, finalment, l’Alt Pirineu i l’Aran tindrà 21 punts.

El 25 i 26 de març estan cridats a votar 20.609 electors. D’aquests, 1.365 corresponen a la demarcació de l’Alt Pirineu i Aran; 1.084, a la de Barcelona; 1.123, a la del Penedès; 2.588, a la Catalunya Central; 2.548, a la demarcació de Girona; 7.832, a la demarcació de Lleida; 1.636, a la demarcació de Tarragona, i 2.433, a la demarcació de les Terres de l’Ebre.

En aquestes eleccions, es presenten quatre candidatures: Unió de Pagesos (UP), Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC),  Asociación Agraria-Jóvenes Agricultores (ASAJA) i Unión de Pequeños Agricultores y Ganaderos (UPA).

Totes les garanties

Les eleccions dels pròxims 25 i 26 de març representen un canvi important respecte dels anteriors comicis que s’han celebrat. Amb la modificació de la Llei 17/2014, de 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries, s’introdueix la modalitat de vot electrònic de manera que, mitjançant aquesta convocatòria, es determina que les Eleccions Agràries 2021 se celebraran únicament pel sistema de votació electrònica.

El sistema de votació electrònica es compon del cens universal, una urna electrònica i la plataforma tecnològica de votació electrònica, que ha estat adjudicada a l’empresa especialitzada MINSAIT, responsable tecnològic de processos electorals arreu del món. D’altra banda, la tasca d’auditoria del procés electoral de vot electrònic que ha de verificar el compliment de les garanties que preveu l’article 46.1 de la Llei 17/2014, de 23 de desembre, és un servei que ha estat adjudicat a AGTIC Assessorament i Gestió en TIC, equip auditor amb experiència en la verificació del funcionament correcte de plataformes de vot electrònic i auditoria de la seguretat en altres processos electorals.

En aquest repte d’organitzar les primeres eleccions amb votació electrònica, que inclou un innovador sistema de clau d’un sol ús per a l’autenticació de la persona electora, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació ha comptat amb l’assessorament del director d’Innovació i Dades del CTTI, Lluís Anaya, del director general de Participació Ciutadana, Ismael Peña-López, del director general d’Atenció Ciutadana, Jordi Graells, i de l’especialista en processos electorals i membre del “Observatorio del Voto Electrónico”, Josep Maria Reniu, que és també professor titular de la Universitat de Ciència Política i de l’Administració (UB). D’altra banda, l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya és l’encarregada de vetllar per la seguretat informàtica de l’aplicació, la infraestructura i les comunicacions emprades en el procés electoral.

Què està en joc en aquestes eleccions?

Aquestes eleccions determinen la representativitat de les diferents organitzacions professionals agràries als òrgans col·legiats de l’Administració, com ara la Taula Agrària, les Taules Sectorials (de la Fruita, de la Flor i Planta Ornamental, de l’Oli, etc.), el Consell Català de l’Alimentació, el Consell de Caça de Catalunya  i les Juntes Consultives de les Reserves Nacionals de Caça, entre d’altres.

La representativitat s’establirà a partir del percentatge de vots obtinguts per cada candidatura. El percentatge necessari per adquirir la condició d’organització professional representativa és del 15% dels vots vàlids emesos en les eleccions. La llei marca en cinc anys el termini entre convocatòries.

Les primeres eleccions agràries van tenir lloc l’any 1994 i, posteriorment, se n’han fet els anys 1998, 2002, 2007, 2011 i 2016.

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació disposarà un desplegament de seguiment i informació de la jornada electoral de dijous i divendres de 440 persones entre treballadors del Departament i personal dels diferents ajuntaments catalans. L’oficina de comunicació informarà permanentment de tota la informació electoral, amb avanços de participació i l’escrutini.

Dades clau del procés d’Eleccions Agràries 2021

Qui pot votar

Les persones físiques o jurídiques que exerceixen per compte propi activitats econòmiques agrícoles, ramaderes, o forestals (en el territori de Catalunya).

Per què es vota

Per determinar la representativitat de les diferents organitzacions professionals agràries als òrgans col·legiats de l’Administració, com són la Taula Agrària, les Taules Sectorials (de la Fruita, de la Flor i Planta Ornamental, de l’Oli, etc. etc.), el Consell Català de l'Alimentació, el Consell de Caça de Catalunya, les Juntes Consultes de les Reserves Nacionals de Caça, etc. (més de 30 òrgans col·legiats del DARP i, també, òrgans col·legiats d’altres Departaments, com el CTESC - Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya o l’ACA- Consell per a l'Ús Sostenible de l'Aigua).

Candidatures

A la sessió de la Junta Electoral celebrada el dia 9 de febrer de 2021 s’adoptà per unanimitat l’acord de proclamar les següents candidatures:

  • Unió de Pagesos de Catalunya (UP)
  • Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC)
  • Asociación Agraria de Jóvenes Agricultores (ASAJA)
  • Unión de Pequeños Agricultores y Ganaderos (UPA)

Dates clau d’aquest procés electoral

05/10/2020 El DARP i les organitzacions agràries representades a la Taula Agrària van acordar que les eleccions agràries de l’any 2021 fossin les primeres en què es pogués votar electrònicament, amb l’objectiu de facilitar el vot i fomentar la participació.

21/10/2020 El ple del Parlament de Catalunya va validar el decret llei de representativitat de les organitzacions professionals agràries que introdueix la votació electrònica a les eleccions d’aquestes entitats. Marc normatiu: Llei 17/2014, del 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries.

I en aquest any 2021:

  • 18 de gener: la Taula Agrària acorda la data electoral
  • 28 de gener: publicació de l’Ordre convocatòria
  • 29 de gener: constitució de la Junta Electoral
  • 22 de febrer: tancament definitiu del cens electoral
  • 1-16 de març: peticions d’identificació per vídeo per persones físiques
  • 9-24 de març: campanya electoral
  • 25 de març: jornada electoral (209 punts assistència al vot electrònic de 9h a 18h + votació electrònica de 9h a 24h)
  • 26 de març: jornada electoral (69 punts assistència al vot electrònic de 9h a 18h)

Quin és el cens

El cens definitiu, publicat el 22/02/2021 és de 20.609 persones electores en total, 18.022 persones físiques i 2.587 persones jurídiques.

Distribució de les persones electores per serveis territorials del DARP

 

 

Persones físiques

Persones Jurídiques

Total

Barcelona

1.604

212

1.816

Catalunya Central

2.364

450

2.814

Girona

2.089

459

2.548

Lleida

7.919

1.278

9.197

Tarragona

1.719

82

1.801

Terres de l'Ebre

2.327

106

2.433

Total general

18.022

2.587

20.609

Distribució de persones electores per vegueries

 

Persones físiques

Persones Jurídiques

Total

Alt Pirineu i Aran

1.114

251

1.365

Camp de Tarragona

1.563

73

1.636

Central

2.159

429

2.588

Girona

2.089

459

2.548

Barcelona

931

153

1.084

Penedès

1.034

89

1.123

Lleida

6.805

1.027

7.832

Terres de l'Ebre

2.327

106

2.433

Total

18.022

2.587

20.609

Distribució de persones electores per comarques

Comarca

Persones físiques

Persones Jurídiques

Total

Alt Camp

363

15

378

Alt Empordà

624

144

768

Alt Penedès

626

56

682

Alt Urgell

269

64

333

Alta Ribagorça

82

16

98

Anoia

345

55

400

Aran

20

 

20

Bages

404

68

472

Baix Camp

429

24

453

Baix Ebre

666

28

694

Baix Empordà

401

102

503

Baix Llobregat

196

20

216

Baix Penedès

156

9

165

Barcelonès

79

14

93

Berguedà

363

64

427

Cerdanya

214

51

265

Conca de Barberà

303

14

317

Garraf

47

3

50

Garrigues

823

87

910

Garrotxa

223

39

262

Gironès

252

59

311

Maresme

294

58

352

Moianès

88

12

100

Montsià

628

25

653

Noguera

1.253

206

1.459

Osona

808

205

1.013

Pallars Jussà

362

73

435

Pallars Sobirà

167

47

214

Pla de l'Estany

178

48

226

Pla d'Urgell

834

136

970

Priorat

298

9

307

Ribera d'Ebre

357

29

386

Ripollès

227

20

247

Segarra

476

45

521

Segrià

2.778

490

3.268

Selva

184

47

231

Solsonès

356

46

402

Tarragonès

170

11

181

Terra Alta

676

24

700

Urgell

641

63

704

Vallès Occidental

80

10

90

Vallès Oriental

282

51

333

Total general

18.022

2.587

20.609

En el cens hi figuren persones electores a 895 municipis dels 947 de Catalunya (el 94,5%)

El municipi amb més persones electores és Lleida, amb 517, seguit d’Alcarràs, amb 428, tots dos al Segrià,. El tercer municipi amb un cens més alt és  Batea, a la Terra Alta, amb 243 persones electores. Hi ha 22 municipis amb més de 100 persones electores.

Hi ha 47 municipis amb 1 sola persona electora, 44 municipis amb 2 persones electores, i 52 municipis sense cap persona electora (el 5,5%).

Punts d’assistència al vot electrònic per a les persones físiques

S’han establert en funció del número persones electores de cada comarca i del temps necessari per al desplaçament entre el municipi de la persona electora per carretera entre el seu municipi i la seu del punt d’assistència al vot electrònic (desplaçament de 20 minuts màxim).

Els punts d’assistència al vot electrònic estan ubicats a seus del DARP (oficines comarcals, escoles agràries...), punts TIC de la Direcció General de Societat Digital, i seus d’ajuntaments.

Hi ha un total de 209 punts d’assistència al vot electrònic per al dia 25 de març i 69 punts per l’endemà, d’acord amb al distribució per vegueries següents:

 

Dia 25

Dia 26

Alt Pirineu i Aran

21

8

Camp de Tarragona

22

6

Centrals

30

10

Girona

30

9

Barcelona

13

5

Penedès

12

6

Lleida

58

17

Terres de l'Ebre

23

8

Total general

209

69

 

A tots els punts d’assistència al vot electrònic hi haurà, com a mínim, una persona representant del DARP que, després d’identificar les persones electores amb el DNI o un altre document d’identificació vàlid, l’informarà sobre el procés de vot electrònic, li lliurarà el codi d’accés a la plataforma de votació electrònica i li preparà la tauleta electrònica per a la votació.

 

La persona representant del DARP en els punts d’assistència, a més d’informar a les persones electores sobre la forma d’exercir el vot, també tenen assignades les tasques de supervisar el desenvolupament ordenat de les votacions, resoldre qualsevol incident que es produeixi, aixecar acta del desenvolupament de la sessió i traslladar-la a la Junta Electoral, vetllar pel compliment de les mesures COVID-19, i qualsevol altra funció que li sigui encomanada per la Junta Electoral.

Mesures COVID-19 en els punts d’assistència al vot electrònic

Definides en el document “Protocol COVID-19 específic per a l’adequació dels punts d’assistència al vot electrònic a les Eleccions Agràries de març de 2021”. (En tramitació a PROCICAT)

Modalitats de vot electrònic

Les persones físiques poden emetre el vot per mitjans electrònics en dues modalitats:

  • de forma presencial en els punts d'assistència al vot electrònic
  • de forma remota des de qualsevol altre lloc

Les persones jurídiques han d’exercir el vot electrònic en la modalitat de forma remota amb el certificat electrònic qualificat del seu representant. (Es poden consultar els certificats electrònics qualificats a la pàgina web https://sedeaplicaciones.minetur.gob.es/Prestadores)

L'urna electrònica és única per a les dues modalitats de votació per mitjans electrònics. En ambdues modalitats de votació, les persones electores, un cop accedeixin a la plataforma de votació, hauran de seleccionar la candidatura a què voten. Les persones electores també tindran l'opció de seleccionar el vot en blanc.

La identificació de les persones físiques per a l'exercici del vot per mitjans electrònics en la modalitat presencial en els punts d’assistència al vot electrònic la durà a terme la persona representant del DARP en presentar el corresponent DNI, NIE, permís de conduir o passaport (documents originals).

Els sistemes d'identificació de les persones físiques per a l'exercici del vot per mitjans electrònics de forma remota són els següents:

  • Els sistemes d'identificació basats en certificats electrònics qualificats expedits per prestadors inclosos a la llista de confiança de prestadors qualificats de serveis electrònics, com per exemple l’IdCAT Certificat. (Es poden consultar els certificats electrònics qualificats a la pàgina web https://sedeaplicaciones.minetur.gob.es/Prestadores)
  • El sistema d'identificació mitjançant clau d'un sol ús que es pot obtenir si prèviament -entre l’1 i el 16 de març- es du a terme la corresponent sol·licitud a través del sistema d’identificació remota per vídeo. En aquesta identificació remota per vídeo, una eina informàtica segura analitza la validesa del DNI o NIE de la persona electora, compara la selfie de la persona electora amb la foto del document d’identitat, realitza una prova de vida mitjançant un vídeo, i envia els resultats a un empleat/da públic habilitat per validar la identitat de la persona electora.

Plataforma de votació electrònica

La plataforma de votació electrònica ha estat adjudicada MINSAIT-INDRA, contempla tot el cicle electoral (autenticació del votant, secret del vot, unicitat del vot, integritat, seguretat, accessibilitat, auditabilitat, etc.) i està preparada per protegir-se de les ciberamenaces.

Durant l’any 2020 aquesta plataforma de votació electrònica ha estat utilitzada en 13 processos electorals (eleccions a la Junta de Govern del Col·legi d’Advocats de València, a la Junta de la “Carrera Diplomática para el Ministerio de Asuntos Exteriores”, a la Universidad de Córdoba, etc.) i per al 2021 s’utilitzarà, entre d’altres, per a les Eleccions Federals de México.

Auditoria del procés electoral

El servei d’auditoria del procés electoral ha estat adjudicat a AGTIC Consulting, empresa especialitzada que va dur a terme l’auditoria de seguretat del sistema de vot electrònic en les eleccions a les Cambres de Comerç de Catalunya, i que ha realitzat projectes d’auditoria i consultoria de seguretat de la informació i ús de la identitat electrònica per més de 20 institucions públiques, entre les que hi ha les Universitats catalanes.

Ciberseguretat

L’Agència de Ciberseguretat de Catalunya s’encarrega de la seguretat en la infraestructura i comunicacions emprades en el procés electoral.

Assessorament

En aquest repte d'organitzar les primeres eleccions amb votació electrònica, que inclou l’innovador sistema de clau d'un sol ús per a la identificació de la persona electora, el DARP ha comptat amb l'assessorament del director d'Innovació i Dades del CTTI, Lluís Anaya, del director general de Participació Ciutadana, Ismael Peña-López, del director general d'Atenció Ciutadana, Jordi Graells, i de l'especialista en processos electorals i membre de l'Observatorio del Voto Electrónico, Josep Maria Reniu, que és també professor titular de la Universitat de Ciència Política i de l'Administració (UB).

La implementació del vot electrònic amb cens universal permet garantir l'efectivitat del dret de vot, facilitar la participació, millorar el procés de gestió i la comptabilització dels vots, millorar l'eficiència del procediment electoral, beneficiar el medi ambient atenent l'evident reducció del consum de paper i els desplaçaments (les persones electores poden votar remotament des de qualsevol lloc), i minimitzar riscos en el context de pandèmia.

Dades de les Eleccions Agràries 2016

Els comicis es van celebrar el 28 de febrer de 2016, es van constituir 565 meses electorals en 555 municipis, i l’horari de votació va ser d’11h a 18h.

En les Eleccions Agràries 2016 la participació va ser del 53,9% sobre un cens de 26.001 persones electores. Es van presentar tres candidatures, UP va obtenir el 56,8% dels vots, JARC el 27,5%, i ASAJA  el 12,8%. Hi va haver el 2,9% de vots en blanc.

També ens podeu seguir a través de facebook.com/agriculturacat i twitter.com/agriculturacat.

 

1  

Imatges

Teresa Jordà presentant l'operatiu de les eleccins agràries 2021, les primeres que es fan amb votació electrònica

Teresa Jordà presentant l'operatiu de les eleccins agràries 2021, les primeres que es fan amb votació electrònica 10316