Territori i Sostenibilitat

Mapa

Calvet: "Amb les 3 noves estacions de l'L10 Sud apostem per la mobilitat sostenible, la transició energètica i la reactivació econòmica pensada en termes d'Agenda Verda"

query_builder   1 març 2021 16:27

event_note Nota de premsa

Calvet: "Amb les 3 noves estacions de l'L10 Sud apostem per la mobilitat sostenible, la transició energètica i la reactivació econòmica pensada en termes d'Agenda Verda"

  • El conseller de Territori i Sostenibilitat visita els últims treballs d’arquitectura i instal·lacions de les noves estacions abans de les proves de circulació i l’entrada en servei del nou tram

 

  • Les obres per a posar en funcionament les tres estacions, que sumaran un milió de viatgers l’any, compten amb un pressupost de 10,5 MEUR

 

  • L’obra inclou la instal·lació de més de 5.000 panells fotovoltaics que generaran 3 milions de kWh/any d’energia provinent de fonts renovables, amb una inversió de 3 MEUR
Imatge

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha anunciat avui que els treballs de les tres estacions del viaducte de l’L10 Sud finalitzaran el 22 de març per tal que, a continuació, TMB efectuï les proves de circulació prèvies a la posada en funcionament del nou tram, l’abril vinent. Calvet ha fet aquest anunci durant una visita als últims treballs d’arquitectura i instal·lacions que s’estan duent a terme al tram final de l’L10 Sud, acompanyat de la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona i presidenta de TMB, Rosa Alarcón. Són les estacions de Port Comercial/La Factoria, Ecoparc i ZAL/Riu Vell, tres de les quatre que la línia de metro té situades al viaducte de la Zona Franca.

Aquestes estacions es troben al barri de la Marina del Prat Vermell del Districte de Sants-Montjuïc de Barcelona i juntament amb la ja existent de Zona Franca, donaran servei a la Zona Franca industrial. Es preveu que el volum d’usuaris del conjunt de les noves tres estacions superi el milió de viatges anuals. Aquesta xifra suposa un estalvi en emissions de 289 tones anuals de CO2 equivalent, que correspon a les emissions de CO2 que generen, de recorregut mitjà, 62.500 vehicles circulant en un dia. El pressupost dels treballs que restaven per posar en funcionament aquestes estacions és de 10,5 MEUR.

El conseller Calvet ha emmarcat aquestes obres en “la finalització de l’L9, que permetrà relligar la part nord de l’àrea de Barcelona” i ha posat de relleu que en aquesta legislatura passada, amb la posada en funcionament de cinc estacions de l’L10 sud i ara, amb la represa del tram central, “donem un impuls definitiu i, en la bona direcció, a l’L9”. A més de l’aposta per la mobilitat sostenible, el conseller també ha posat en valor l’aposta que aquesta actuació suposa per a la transició energètica, ja que inclou la instal·lació de panells fotovoltaics a les cobertes de les estacions, que permetran generar energia provinent d’una font renovable.

En aquest sentit, ha assenyalat que “la reactivació econòmica exigeix que pensem en termes d’Agenda Verda; de transició energètica i mobilitat sostenible”, ha dit, “al servei de les persones i del país”. I és que si no s’anés en aquesta direcció, la base d’aquesta reactivació “seria falsa i, segurament en una nova emergència, ens tornaria a portar a situacions d’estrès”. Per això, “l’aposta per l’L9 és inequívoca”, atès que és una obra estratègica, a l’igual que altres infraestructures com “la unió dels tramvies, o, si obrim el zoom, el tren-tram del Camp de Tarragona”. Són actuacions estratègiques que ens han de portar “a un país més resilient i preparat per al futur”.

La finalització de l’L10 Sud s’afegeix a les obres que el Govern té en marxa per a completar l’L9/L10, amb una inversió de prop de 950 MEUR. Actualment, el sistema L9/L10 de metro compta amb 37,5 quilòmetres de línia en servei i 32 estacions.

Estacions en viaducte

Les tres noves estacions i la de Zona Franca, que va entrar en funcionament fa un any, s’eleven en viaducte pràcticament durant 3 quilòmetres al llarg del carrer A de la Zona Franca, i per tant, el metro discorre en superfície, mentre la resta d’estacions del sistema L9/L10 són soterrades. Així, les noves instal·lacions presenten tres nivells: el vestíbul a nivell de carrer, un nivell superior, que és el corresponent al viaducte, el de l’andana, i un altell per a serveis tècnics.

La línia 10 Sud consta actualment de 8 estacions en servei: Collblanc, Torrassa, Can Tries – Gornal, Provençana, Ciutat de la Justícia, Foneria, Foc i Zona Franca –aquesta última va entrar en servei el febrer de l’any passat. Les tres primeres formen part també de l’L9 Sud, que uneix les estacions de Zona Universitària i Aeroport T1. D’aquesta manera, amb les 3 noves estacions la línia en sumarà 11.

Panells fotovoltaics a la coberta

Actualment, estan en execució les obres per a la instal·lació de panells fotovoltaics a les cobertes de les 4 estacions del viaducte de la línia L10 Sud, amb una inversió prevista de 400.000 euros. Les de la primera estació, Zona Franca, han quedat instal·lades recentment i es troben en fase de proves. A les altres 3 estacions del viaducte, els treballs estan en curs amb la previsió que estiguin enllestits quan entrin en funcionament les noves estacions.

A cadascuna de les estacions, la superfície de coberta disponible és d’uns 500 m2 en la qual es poden instal·lar més de 100 plaques, el que suposa una aportació anual d’energia en el conjunt de les quatre estacions de 200.000 kWh/any, el que suposarà una reducció de 40 tones de CO2 equivalent en el sistema de producció energètica.

Aquesta mesura forma part d’una operació per a la generació d’energia de proximitat, més eficient, a través d’instal·lacions fotovoltaiques, que es completarà amb la instal·lació de panells a la coberta dels tallers de Zona Franca. En aquest espai, l’energia obtinguda serà molt més elevada i es podrà connectar a la xarxa de distribució interna de l’L9/L10.

Amb 4.850 plaques solars, el que suposa una superfície de 9.700 m2, es generaran uns 2.743.000 kwh/any, que equival a una reducció de 661 tones de CO2 equivalent en el sistema de producció energètica. La potència que es produirà serà un 3% de la que consumeix anualment l’L9-L10 (99 milions de kwh).

En aquests moments, el projecte constructiu corresponent a aquesta obra, que suposarà una inversió estimada en 2,5 MEUR, està en redacció. Es preveu que aquests panells entraran en funcionament el 2022.

D’aquesta manera, tot el projecte comportarà la instal·lació de més de 5.000 panells fotovoltaics repartits en prop de 2 hectàrees, que generaran una energia de 3 milions kwh/any. Això equival a una reducció de 701 tones anuals de CO2 equivalent en el sistema de producció energètica. Aquesta xifra correspon a les emissions de Co2 que generen de recorregut mitjà 151.000 vehicles en un dia.

Energies renovables a l’L9/L10

D’altra banda, l’empresa pública Ifercat, adscrita al Departament de Territori i Sostenibilitat, ha iniciat la licitació del subministrament elèctric per a les línies 9 i 10 del metro, per un import de prop de 7,8 MEUR, un termini de 12 mesos i un consum estimat de 101,8 GWh/any. El plec de clàusules estableix que el 100% de l’energia subministrada provingui exclusivament a partir de fonts d’energia renovable.

D’altra banda, un mínim del 25% d’aquesta energia serà d’origen fotovoltaic, malgrat que en la licitació s’inclouen mecanismes perquè aquest percentatge pugui arribar al 100%. Amb independència del seu origen concret, la reducció d’emissions que comportarà la contractació del subministrament respecte al mix energètic serà equivalent a 24.525 tones de CO2

 

6  

Imatges

Imatge

Imatge 288

Mapa

Mapa 311

Mapa

Mapa 333

Imatge

Imatge 321

Imatge

Imatge 355

Imatge

Imatge 198

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 879