Territori

cal·lípolis

El Govern dona suport al projecte Cal·lípolis Next Generation per dinamitzar l'economia del Camp de Tarragona

query_builder   22 març 2021 15:57

event_note Nota de premsa

El Govern dona suport al projecte Cal·lípolis Next Generation per dinamitzar l'economia del Camp de Tarragona

cal·lípolis
  • El conseller Calvet remarca que la “reactivació econòmica que hem de fer en els propers anys ha d’estar centrada en l’Agenda Verda” per a generar uns “territoris més resilients”

 

  • El conseller Tremosa ha reafirmat el compromís del Govern amb el Port de Tarragona i amb la indústria, un sector que és "motor del progrés econòmic i social”

 

  • El secretari general de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda, Albert Castellanos, ha destacat la capacitat transformadora del projecte Cal·lípolis i ha assegurat que un dels objectius més rellevants és “consolidar el Port de Tarragona com un dels principals actius econòmics i logístics del país”

 

  • El projecte, liderat per l’Ajuntament de Vila-seca, el Port de Tarragona i Repsol, aspira als fons europeus Next Generation EU per convertir un espai comprès entre La Pineda i el Port en un nou motor econòmic industrial, logístic-intermodal, turístic i paisatgístic



El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, i el secretari general de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda, Albert Castellanos, han participat avui en l’acte de suport institucional al projecte ‘Cal·lípolis Next Generation’. Es tracta d’una proposta liderada per l’Ajuntament de Vila-seca, el Port de Tarragona i Repsol per convertir un espai comprès entre La Pineda i el Port en un nou motor econòmic industrial, logístic-intermodal, turístic i paisatgístic. El projecte està pressupostat en 259,5 milions d’euros i opta a recursos provinents dels fons europeus Next Generation EU.

 

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet ha posat de relleu que “la reactivació econòmica que hem de fer els propers anys, passada la pandèmia, ha d’estar centrada en l’Agenda Verda; si no, no serà una veritable reactivació econòmica, una reactivació que generi uns territoris més resilients, més preparats per a futures emergències, que en tindrem”. Calvet ha assenyalat que Cal·lípolis és “la història” i New Generation, a més de ser la resposta de la Unió Europea a la reactivació econòmica, també “evoca aquest futur sostenible que necessitem”, ha dit.  

Així mateix, ha remarcat que el projecte ‘Cal·lípolis Next Generation’ mostra que "estem passant de parlar de la sostenibilitat des d’un pla teòric a un pla ben concret: transició energètica, economia circular, mobilitat sostenible... Tot això és el que aporta”. A més, Calvet ha posat en valor les solucions basades en la natura que també aporta i, en aquest sentit, ha assenyalat que aquest tipus de solucions “han de ser l’exemple que seguim a tot el litoral i a tot el país, sense perdre competitivitat, i per això, hi ha la part d’indústria i de logística, però que ja incorporen aquesta base de la sostenibilitat”.

 

El conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, ha assegurat durant la seva intervenció que “avui en dia sense logística no hi ha indústria i la indústria és el sector que més resisteix totes les crisis, la que més productivitat genera, la que permet pagar salaris més elevats, genera més impostos i permet fer les polítiques socials més generoses” i per això ha reiterat que “hem de defensar la indústria com a sector motor del progrés econòmic i social”.

 

Tremosa també ha recordat que “en l’època romana els grans ports eren Marsella, Gènova i Nàpols mentre que  Tarragona, Barcelona i València eren simples platges; I és recent, de fa 150 anys, que els ports catalans i valencians lideren el valor afegit i el tràfic de contenidors a la mediterrània, fet que no havia passat mai en 2.000 anys”.

 

En aquest sentit, Tremosa ha afirmat que “és obligació de les administracions fer que això continuï i per això cal escoltar les empreses i les seves necessitats”. I en aquest sentit destacat "l'oportunitat" que seran els fons europeus Next Generation.

 

El secretari general de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda, Albert Castellanos, ha destacat la capacitat transformadora del projecte Cal·lípolis. Castellanos ha assegurat que un dels objectius més rellevants és que “consolidar el Port de Tarragona com un dels principals actius econòmics i logístics del país. Primer, en la seva activitat principal logística de node del sud d’Europa, per ajudar a superar la barrera psicològica dels 10.000 milions d’euros que exporta la demarcació de Tarragona cada any”. El secretari general ha afegit que “aquestes exportacions que tenen molt de pes en els àmbits energètic i químic també poden diversificar l’economia amb aquestes noves capacitats”. 

 

I en segon lloc, això es pot fer compatible també amb l’activitat turística. El secretari ha destacat que “el Port de Tarragona ha d’atreure nous turistes, tenint en compte que ha de ser una de les fonts de demanda de sortida de la crisi, que ens ha d’ajudar a créixer molt més ràpid”.

 

Albert Castellanos ha remarcat que el projecte Cal·lípolis té valor en sí mateix, però també pel procés que genera. “El fet que el projecte faciliti la cooperació entre administracions locals, la Generalitat, l’administració de l’estat, empreses privades com Repsol, el món universitari i la Diputació no passa cada dia”, ha dit i ha afegit que “només per aquest fet, per començar a imaginar un futur més sostenible, millor, que sigui capaç de generar nous llocs de treball ja val la pena”.

 

La iniciativa la impulsen el Port de Tarragona, Vila-seca i Repsol, juntament amb la Universitat Rovira i Virgili, l’Instituto de Hidráulica Ambiental de la Universidad de Cantabria, les empreses tecnològiques Prodevelop SL i Portel Logistic Technologies i l’associació empresarial APPORT.

 

Els promotors ja han presentat la proposta com a Manifestació d’Interès (MDI) per incloure’l dins del Programa d'Impuls de projectes tractors de Competitivitat i Sostenibilitat Industrial del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme. De fet, el projecte reuneix les característiques per ser considerat un projecte tractor, ja que permet dinamitzar la transformació de l’activitat econòmica de la zona i avançar cap a un model més sostenible. 

 

‘Cal·lípolis Next Generation’ proposa la transformació d’aquest territori a partir d’11 projectes innovadors:

 

  1. El desenvolupament d’una Zona d'Activitats Logístiques, que permetria ampliar l’operativa del Port de Tarragona i generar 4.200 llocs de treball.

 

  1. El desenvolupament de la connectivitat de la ZAL.

 

  1. La construcció del nou contradic dels Prats del Port de Tarragona, que permeti l’ampliació de la zona portuària i, al mateix temps, protegeixi ambientalment la platja de la Pineda i disposi d’usos turístics.

 

  1. La transformació del front 80S existent al pantalà de Repsol, per permetre l’arribada d’embarcacions més grans i minimitzar els riscos ambientals.

 

  1. La instal·lació de magatzems soterrats coberts per a la millora de la logística de la fracció C4.

 

  1. El desenvolupament digital del ‘tracking’ per controlar el moviment de camions a l'interior del recinte portuari, optimitzant-ne el funcionament i reduint-ne l’impacte ambiental.

 

  1. La digitalització de la gestió dels accessos al Port de Tarragona, adequant-lo a les noves tecnologies i als nous negocis existents.

 

  1. La recuperació ambiental de l’espai Xarxa Natura 2000 de la Pineda adjacent al port de Tarragona.

 

  1. La recuperació ambiental del Passeig Marítim de la Pineda.

 

  1. La consolidació del Platja de la Pineda mitjançant un sistema sostenible i definitiu per a la seva per a la regeneració, estabilització i protecció.

 

  1. La regeneració de l’ecosistema marí mitjançant la construcció i col·locació de biòtops submarins per a la recuperació de cefalòpodes i vegetació marina autòctona.

 

En l’acte també han pres part l’alcalde de Vila-seca, Pere Segura; el president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, Josep Maria Cruset; el president de Repsol, Antonio Brufau; l’alcalde de Tarragona, Pau Ricomà; la delegada del Govern de l’Estat a Catalunya, Teresa Cunillera; la presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemi Llauradó; i la rectora de la Universitat Rovira i Virgili, Maria José Figueras.

4  

Imatges

Fotografia

Fotografia 5579

Fotografia

Fotografia 901

Fotografia

Fotografia 706

Fotografia

Fotografia 964