- El certamen s’afegeix a les commemoracions oficials de Robert Gerhard i Joan Manén i programa artistes catalans d’alt nivell
query_builder 26 març 2021 14:53
event_note Nota de premsa
Demà, i fins al 4 d'abril, tindrà lloc a Cervera l’onzena edició del Festival de Pasqua, el certamen de referència en música clàssica catalana, amb el suport del Departament de Cultura.
Enguany, aquesta cita s’afegeix a les commemoracions oficials del Govern de la Generalitat de l’Any dedicat a Robert Gerhard i Joan Manén i alhora incorpora artistes catalans d'un altíssim nivell.
La inauguració tindrà lloc demà, dissabte 27 de març, al Paranimf de la Universitat de Cervera amb el concert Robert Gerhard, Cançoner de Pedrell, amb obres de Bertran i Manén i a càrrec de l’Orquestra Julià Carbonell de les Terres de Lleida. Hi assistirà la directora general de Cultura Popular i Associacionisme Cultural de la Generalitat, Àngels Blasco.
També demà, al Museu de Cervera, s’inaugura l’exposició itinerant “Tot escoltant Gerhard” a càrrec del seu comissari Oriol Pérez i Treviño. L’exposició, que està impulsada pel Departament de Cultura i s’emmarca en el programa “Música i Exili”, va ser inaugurada l’any passat a la Biblioteca de Catalunya i ja ha visitat Brussel·les i Valls, abans d'arribar a Cervera. El proper destí de l'exposició serà l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i se n’han previst visites a Anglaterra, Alemanya i Àustria.
L'exposició “Tot escoltant Gerhard. Un quixot amb noblesa d'esperit” s'inscriu entre les dues celebracions, el 125è aniversari del naixement i el 50è aniversari de la mort de Robert Gerhard (1896-1970). Concebuda més com a exposició de difusió, i no tant com a exposició de tesi i recerca musicològiques, la música de Gerhard acompanya l'exhibició de manuscrits autògrafs, cartes, fotografies i documents, ja siguin en forma d'originals o facsímils, provinents dels tres grans fons on es localitza el conjunt de l'obra de Gerhard: l'Institut d'Estudis Vallencs, la Biblioteca de Catalunya i la Biblioteca de la Universitat de Cambridge.
El pròxim 2 d'abril hi ha previst el concert Robert Gerhard Cançons populars catalanes i Madrigal a Sitges a l’Auditori Municipal, amb obres de Manén i altres, a càrrec de la soprano Júlia Farrés-Llongueras i Daniel Blanch al piano.
El concert recollirà les creacions del Cançoner (1919-1922) de Felip Pedrell, un treball pioner d’investigació i d’estudi de la música popular espanyola. Era una de les col·leccions que Gerhard posseïa i que inspirà la selecció de les melodies d’aquest homenatge explícit –el títol ho deixa ben clar- al seu primer gran mestre. El tractament harmònic de les cançons i les danses d’aquest recull és extremadament respectuós amb el seu caràcter i els seus trets més genuïns. Més enllà del que suggereix el text, la instrumentació de Gerhard es un pas decisiu cap a l’abstracció. Certament la recuperació i la sublimació del més essencial de la tradició popular està ben lluny de les elucubracions romàntiques de principi de segle.
A més, la col·lecció de Catorze cançons populars catalanes va ser composta per a soprano i piano entre 1928 i 1929. Concepció Badia d’Agustí (1887-1975), a qui les cançons havien estat dedicades. En va estrenar vuit el 22 de desembre de 1929 al Palau de la Música de Barcelona, en un concert dedicat íntegrament a Gerhard. Les sis que va orquestrar el 1931 van ser estrenades a Viena en el Festival de la ISCM de 1932 sota la direcció de Anton von Webern (1883-1945).
El mateix 2 d’abril, al Conservatori, també es farà una audició comentada de l'enregistrament Gerhard, La Pesta, amb conferència a càrrec d’Edmon Colomer.
Edmon Colomer, comissari de l’Any Robert Gerhard 2020-2021, dedicarà aquesta sessió a la cantata La Pesta (1964), il·lustrada amb fragments de l'enregistrament que ell mateix va dirigir l'any 1996 al capdavant de la JONDE i del Cor de la BBC de Londres.
La Pesta és una metàfora de la fragilitat de l’existència humana davant qualsevol esdeveniment o ideologia extrems que amenacin amb destruir la cohesió social. Un narrador i un cor, concebuts des de la més estricta interdependència amb l'orquestra, representen el paisatge espiritual de la calamitat.
Gerhard fou un admirador dels escrits de Camus. Abans de La Pesta havia escrit música incidental per a les produccions radiofòniques de L’Étranger (1954) i Calígula (1961). La Pesta no és tan una cantata, en el sentit estrictament genèric, com un melodrama, combinació de parla i música amb la qual diversos compositors van experimentar des del segle XVIII.
Podeu trobar més nformació sobre el Festival en el següent enllaç: https://festivaldepasqua.wordpress.com/