Salut

psicòlegs

El SEM impulsa un nou model d'atenció emocional amb psicòlegs propis distribuïts per tot el territori de Catalunya

query_builder   6 maig 2021 10:00

event_note Nota de premsa

El SEM impulsa un nou model d'atenció emocional amb psicòlegs propis distribuïts per tot el territori de Catalunya

  • El SEM comptarà, des d’avui, amb un equip de 90 psicòlegs que donaran atenció presencial i no presencial als ciutadans, i suport emocional a professionals de les emergències i de la xarxa pública de salut
  • El canvi de model busca donar resposta a les necessitats actuals i de futur de la cura de la salut emocional, garantint una assistència sanitària integral que engloba tant la salut física com la salut mental de les persones
  • Durant el 2020 es va registrar a Catalunya un increment del 127% dels trastorns d’ansietat i un augment del 33% de casos de depressió i altres trastorns mentals
El SEM impulsa un nou model d'atenció emocional amb psicòlegs propis distribuïts per tot el territori de Catalunya. Foto: Xavi Blanco

El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) posa en marxa, avui, un nou model d’atenció emocional amb un equip de psicòlegs propis que estaran distribuïts per tot el territori català. El nou dispositiu busca donar resposta a l’ augment de la demanda de suport emocional agreujat pels efectes col·laterals de la pandèmia.

En aquest sentit, el SEM va realitzar 24.868 serveis d’atenció psicològica a la ciutadania de març de 2020 fins març de 2021, una xifra que suposa un increment del 65% respecte l’any anterior. Les assistències realitzades suposen la totalitat de serveis realitzats per l’equip de psicòlegs del SEM a ciutadans derivades des del 061 Salut Respon, pels gestors de contactes Covid, provinents de l’aplicació web Gestioemocional.cat o corresponents al seguiment de pacients del programa Codi Risc Suïcidi que ja han estat donats d’alta però que requereixen seguiment. 

A més, durant el mateix període es van realitzar 3.254 intervencions a professionals SEM, entre metges, infermeres, tècnics sanitaris i professionals de sales de coordinació, que també van necessitar suport emocional.

En total, el servei comptarà amb 90 professionals, que realitzaran atenció presencial i no presencial als ciutadans. A més, aquest equip també realitzarà tasques d’atenció a professionals de les emergències  i de la xarxa pública de salut.

“Amb aquest canvi de model, el SEM potencia el seu objectiu estratègic de dispensar una assistència sanitària integral que engloba la salut física i la salut mental de les persones", afirma Andrés Cuartero, cap de l’equip de psicòlegs del SEM que lidera aquest nou projecte.

Al mateix temps, el nou model té l’objectiu de posar en marxa un circuit global que inclogui estratègies enfocades a la prevenció i a la detecció precoç. En aquest sentit, “es posen les bases per reforçar el suport i seguiment a persones amb situacions lleus d’ansietat o depressió que en un futur podrien derivar en trastorns mentals, amb l’objectiu de garantir la continuïtat assistencial especialitzada a la xarxa Pública de Salut”, explica Andrés Cuartero.

 

Un nou equip especialitzat en l’atenció psicològica
El nou equip de psicòlegs tindrà una funció polivalent. D’una banda, prestarà atenció psicològica presencial a la ciutadania desplaçant-se fins el lloc de l’incident en situacions que comporten víctimes mortals, com els accidents de trànsit, o en casos d’abús i agressions sexuals.

D’altra banda, oferirà una atenció no presencial als ciutadans o als professionals de la xarxa de salut pública que ho necessitin i que hi accedeixin a través dels diversos canals que ha posat Salut a la seva disposició, com el 061 Salut Respon o l’aplicació web Gestioemocional.cat.

En ambdós casos, el serveis es prestarà a tot el territori de Catalunya, les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any.

La incorporació dels psicòlegs a l’estructura pròpia del SEM no només contribuirà a crear un equip estable i especialitzat, sinó que permetrà augmentar la qualitat assistencial de tot el servei mitjançant la formació de tots els equips assistencials en primers auxilis psicològics així com donar-los formació especialitzada que els permeti abordar la primera intervenció en casos de víctimes d’abús i agressions sexuals  i prevenir re-traumatitzacions.

 

Dona, entre 41 i 55 anys, el perfil que més demanda suport emocional
Més del 70% de la demanda de suport psicològic a través del 061 Salut Respon de març de 2020 a març de 2021 va correspondre a dones, de les quals més d’una tercera part tenen entre 41 i 55 anys i una quarta part entre 26 i 40 anys. 

En total, més del 67% de la demanda correspon a persones que tenen antecedents de salut mental. Un  37% de les persones que acudeixen a aquest servei pateixen simptomatologia ansiosa i un 15% simptomatologia depressiva. 

Les atencions no presencials fetes per psicòlegs a través del 061 Salut Respon van arribar a registrar pics de més de 6.400 trucades mensuals. D’aquestes, un 13% van ser derivades a l’Atenció Primària pel seu seguiment, un 13,5% a centres de salut mental i 3,5% va requerir la mobilització d’un recurs com l’enviament d’un metge o una ambulància.

 

Suport de les noves de tecnologies
L’equip de psicòlegs del SEM també dona suport emocional i psicològic telefònic a totes aquelles persones que així ho requereixen després de fer el test d’avaluació de l’aplicació web, que ha posat en marxa el Departament de Salut, GestioEmocional.cat. Quan es fa ús de l’eina digital, es pot accedir als següents serveis: avaluació de l’estat emocional, eines per a la millora dels símptomes i recursos. El test d’avaluació està adaptat a les diferents edats i segons les respostes que s’hi han donat, l’aplicació identifica si podrien necessitar suport psicològic d’un professional. En aquest cas, es té l’opció d’omplir un breu formulari i l’equip de psicòlegs del SEM s’hi posa en contacte per oferir-li atenció telefònica.

Des de la seva posada en marxa l’abril del 2020, l’aplicació web ‘GestióEmocional.cat’ ha pogut identificar a gairebé 80.000 persones que requerien ajuda psicològica urgent. Del total de persones que han accedit aquest recurs, s’ha detectat la necessitat de realitzar un seguiment al 10%, un 2% ha estat derivada a atenció primària i un 2% als serveis de salut mental de la xarxa sanitària.

Actualment, l’aplicació té una mitjana de 1.500 usuaris al dia. En total s’han fet més de 170.000 testos per avaluar l’estat emocional i les eines de suport s’han utilitzat més de 140.000 vegades. L’accés a recursos professionals (telèfons o webs d’informació) s’ha consultat més de 30.000 vegades.

Enllaç a fotografies relacionades amb l’equip de psicòlegs del SEM:
https://sem.gencat.cat/ca/sala-de-premsa/banc-imatges/equip-psicolegs