Territori

L9

El Govern avança en tres obres que potencien el transport públic a la regió metropolitana de Barcelona

query_builder   18 maig 2021 15:46

event_note Nota de premsa

El Govern avança en tres obres que potencien el transport públic a la regió metropolitana de Barcelona

  • En licitació la redacció de sis projectes del perllongament de l’L8 entre les estacions de plaça Espanya i Gràcia

 

  • Adjudicats treballs per adaptar a les tecnologies actuals les xarxes de comunicacions de l’L9/L10

 

  • Impuls a la licitació de les obres d’ampliació de la xarxa tramviària entre Glòries i Verdaguer

 

L8

El Govern ha fet un pas més en tres actuacions que potencien el transport públic a la regió metropolitana de Barcelona: el perllongament de l’L8 d’FGC; la millora de l’L9/L10 i l’ampliació de la xarxa tramviària. En concret, ha iniciat la licitació de la redacció de sis projectes del perllongament de l’L8, que permetrà la connexió entre les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès d’FGC; ha adjudicat treballs de millora dels sistemes de comunicació de l’L9/L10 de metro i ha iniciat els tràmits per a la licitació de les obres d’ampliació del tramvia entre Glòries i Verdaguer.

 

Sis projectes per al perllongament de l’L8

 

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha impulsat sis projectes constructius del perllongament de l’L8 d’FGC entre les estacions de plaça Espanya i Gràcia. Així, ha iniciat la licitació de la redacció dels projectes constructius de superestructura de via i catenària, de senyalització i enclavaments, alimentació elèctrica, comunicacions i instal·lacions no ferroviàries de túnel i els d’arquitectura i instal·lacions de les tres noves estacions incloses en l’actuació: estació de Gràcia, Francesc Macià i Hospital Clínic. La redacció d’aquests projectes suma un import 1,7 milions d’euros i les actuacions que definiran estan valorades en més de 65 MEUR.

 

El Govern està treballant en el perllongament de la línia Llobregat-Anoia d’FGC des de l’intercanviador de plaça Espanya, on finalitza actualment, fins a l’estació d’FGC de Gràcia, per a connectar amb la línia Barcelona–Vallès. Aquesta actuació comporta la construcció d’un túnel de 4,1 quilòmetres de longitud i de tres noves estacions –Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia– i la remodelació de l’actual de plaça Espanya, així com d’una nova cua de maniobres.

És una obra estratègica per a la mobilitat de la regió metropolitana de Barcelona perquè connecta aquestes dues línies d’FGC, una connexió fins ara inexistent, i evita el transbordament que actualment han de fer bona part dels usuaris del Bages i l’Anoia. També és rellevant  per a la mobilitat de la ciutat de Barcelona, i també per a la de la ciutat de Barcelona, ja que donarà servei de metro a àmbits que fins ara no en tenien i potenciarà la intermodalitat.

 

Pel seu abast i complexitat, aquesta actuació s’ha dividit en diversos projectes. Actualment, s’està treballant en el projecte constructiu de l’obra civil –el túnel, les noves estacions i la cua de maniobres– i s’ha impulsat un conjunt de projectes que completaran l’actuació.

Així, els sis projectes que ara es liciten, amb un termini de redacció cadascun de 24 mesos, són, concretament:

 

 

 

 

El projecte definirà l’obra de superestructura de via –comprèn la via i aparells perquè els trens puguin circular– i catenària de la nova infraestructura, inclosa la nova cua de maniobres i la connexió de la superestructura de via a l’estació de Plaça Espanya, així com totes les actuacions complementàries que resultin necessàries. La redacció del projecte es licita per un import de 304.000 euros. Es preveu que les obres definides suposin una inversió de 16,6 MEUR.

 

 

El projecte definirà els equips necessaris de senyalització i enclavaments per al perllongament –tant el nou tram de túnel com la cua de maniobres previstos– per a disposar d’un nou sistema compatible amb l’actualment existent a la resta de la línia Llobregat – Anoia i que permeti evolucionar en el futur.

 

La redacció d’aquest projecte es licita per un import de 168.000 euros. La inversió estimada per als treballs que s’hi incloguin és de 4,7 MEUR.

 

  • Alimentació elèctrica, comunicacions i instal·lacions no ferroviàries de túnel i sortides d'emergència:

 

Inclou la definició i la valoració de totes les actuacions necessàries per a l’alimentació elèctrica –com la construcció o remodelació de subcentrals elèctriques– les instal·lacions i acabats del túnel del perllongament i les sortides d’emergència del túnel. El contracte es licita per un import de prop de 471.000 euros. Les actuacions que es definiran estan valorades en uns 17,4 MEUR.

 

 

  • Instal·lacions i arquitectura d’estacions: Els projectes detallaran les instal·lacions, arquitectura i actuacions complementàries per a l’execució dels accessos, nous vestíbuls, sales tècniques, sortides d’emergència, recorreguts d’evacuació i andanes de tres noves estacions.

 

  • Estació d'Hospital Clínic: La nova estació d’Hospital Clínic se situarà al carrer Comte d’Urgell, entre els carrers Rosselló i Còrsega. Aquesta estació permetrà la connexió amb l’actual vestíbul de l’estació d’Hospital Clínic de l’L5 de metro que es troba a la cruïlla del carrer Comte d’Urgell i Rosselló.

 

El vestíbul de la nova estació tindrà dos accessos amb escales fixes i mecàniques i un ascensor per a persones amb mobilitat reduïda. L’accés costat Besós serà també l’accés al vestíbul de l’estació de metro

 

L’estació tindrà una profunditat aproximada de 50 metres. Per aquest motiu, l’estació disposarà d’ascensors des del vestíbul fins al nivell pre-andanes. Per a la baixada a cadascuna de les andanes laterals des d’aquest nivell, es disposaran escales fixes, mecàniques i un ascensor.

 

La redacció del projecte es licita per un import de 277.000 euros. Les actuacions corresponents a aquest projecte comporten  una inversió estimada en 9,5 MEUR.

 

  • Estació de Francesc Macià: S’ubicarà al carrer Comte d’Urgell, entre el carrer Buenos Aires i la plaça de Francesc Macià. Aquesta estació permetrà l’intercanvi amb el Trambaix.

 

El vestíbul de la nova estació tindrà dos accessos amb escales fixes i mecàniques i un ascensor per a persones amb mobilitat reduïda.

 

L’estació té una profunditat aproximada de 50 metres. Per aquest motiu l’estació disposarà d’ascensors des del vestíbul fins el nivell pre-andanes. Per accedir a les andanes laterals des d’aquest nivell, es preveuen escales fixes, mecàniques i un ascensor.

 

La redacció del projecte es licita per un import de 262.000 euros. Els treballs sumen una inversió que s’ha estimat en 8,7 MEUR.

 

 

  • Nova estació de Gràcia: Se situarà a la travessera de Gràcia, entre carrer Balmes i la plaça Gal·la Placídia. Aquesta estació permetrà l’intercanvi amb l’estació existent de Gràcia d‘FGC de la línia Barcelona - Vallès.

 

El vestíbul de la nova estació tindrà dos accessos amb escales fixes i mecàniques i un ascensor per a persones amb mobilitat reduïda. Amb una profunditat aproximada de 45 metres, disposarà d’ascensors i escales mecàniques i fixes per a la connexió entre la superfície i els diversos nivells de l’estació.

 

La redacció d’aquest projecte es licita per un import de 262.000 euros. La inversió estimada per a les obres que reculli aquest projecte és de 8,7 MEUR.

 

Finalment, cal indicar que el Departament ha d’impulsar pròximament també la licitació de la redacció del projecte constructiu que recollirà l’adequació de les estacions existents de Plaça Espanya i Gràcia.

 

Millora dels sistemes comunicacions de l’L9/L10

 

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat, per un import de 4,7 MEUR, els treballs de millora dels sistemes de comunicacions específics de l’L9/L10. Aquesta actuació permetrà adaptar aquestes xarxes de comunicacions a les tecnologies actuals, amb l’objectiu de dotar-les de major capacitat i fiabilitat. Les obres començaran aquesta primavera i tindran un termini d’execució de dos anys i mig.

 

El transport de les comunicacions del sistema L9/L10 es du a terme actualment a través de dues xarxes en paral·lel de diferent tecnologia. Una xarxa de transmissió de veu per la qual es comuniquen els sistemes de megafonia i interfonia, entre altres; i una xarxa de transmissió de dades per les imatges de videovigilància o la informació al client. L’actuació preveu la generació d’una xarxa única amb tecnologia MPLS (Multi-Protocol Label Switching), de major capacitat i en configuració redundant –que proporciona més fiabilitat en cas d’incidència.

 

Els treballs que ara s’adjudiquen inclouen el subministrament i instal·lació de tot l'equipament, maquinari, programari, llicències, i altres materials necessaris per al correcte funcionament del sistema, les proves corresponents i la posada en funcionament, així com la migració dels serveis, sense afectació a l’operació.

 

Inversió de 37,6 al tramvia

 

El Govern de la Generalitat de Catalunya ha aprovat avui les despeses amb càrrec a pressupostos d'exercicis futurs, de la partida de transferència a l’ATM del Departament de Territori i Sostenibilitat, per atendre les despeses derivades de la signatura d'un conveni de col·laboració entre l'Ajuntament de Barcelona i l’ATM per a l'execució de les obres i posterior explotació de la xarxa tramviària unificada, per un import total de 37.625.637 €, abans d’IVA. Aquest import es desglossa en 32.653.137 € per infraestructures i sistemes i 4.972.500 € per a matèria mòbil.

 

El conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona i l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona per a l’execució de les obres i posterior explotació de la xarxa tramviària unificada, signat el mes de febrer, ja va ser ratificat per part del Consell d’Administració de l’ATM el passat 21 d’abril; l’acord de Govern d’avui permetrà iniciar els projectes de la primera fase de la Infraestructura tramviària unificada, que d’acord amb el conveni són a càrrec de l’ATM, així com l’adquisició de noves unitats de material mòbil.

 

La longitud de l’actuació és d’1,80 km, i hi haurà 3 noves parades, Verdaguer, Sicília, i Monumental; la parada existent de Glòries es reubicarà davant del Museu del Disseny. La gran novetat de l’obra és que el tramvia circularà sense catenària.

 

Així doncs, a partir d’aquesta aprovació, l’ATM procedirà a la licitació de les obres.

 

1  

Imatges

Mapa L8

Mapa L8 82

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 286