Territori

C-55

Territori i Sostenibilitat impulsa dues actuacions de millora en vies estratègiques de l'Àmbit Metropolità i de Lleida

query_builder   20 maig 2021 14:38

event_note Nota de premsa

Territori i Sostenibilitat impulsa dues actuacions de millora en vies estratègiques de l'Àmbit Metropolità i de Lleida

  • En licitació obres per afavorir la seguretat viària a la C-55 entre Abrera i Olesa de Montserrat, per un import de 2,2 MEUR

 

  • Adjudicada la redacció del projecte de condicionament del tram entre Artesa de Segre i Folquer, a l’eix de Comiols
C-55

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha impulsat dues actuacions de millora en vies estratègiques de la xarxa; ha licitat obres de seguretat viària a la C-55, l’Àmbit Metropolità, i ha adjudicat la redacció d’un dels projectes de condicionament de l’eix de Comiols, entre les comarques de Lleida i l’Alt Pirineu i Aran. Es tracta de dues vies que pertanyen a la xarxa bàsica de la Generalitat; la C-55 forma, entre Abrera i Manresa, l’Eix del Llobregat sud, i l’eix de Comiols, format per l’L-512 i la C-1412b, constitueix el principal accés al Pallars des de la Catalunya central i oriental.

 

Reforç de la seguretat a la C-55

Territori i Sostenibilitat ha iniciat la licitació de les obres per a millorar la seguretat viària a la C-55 entre Abrera i Olesa de Montserrat, per un valor de 2,2 MEUR. L’obra consistirà principalment en la implantació d’un zebrejat  central per a reforçar la separació entre els sentits de la circulació, la reordenació d’accessos i millores en el ferm i altres elements de la carretera. Es preveu que els treballs comencin a finals d’aquest any, amb un termini d’execució de 10 mesos.

 

El tram on s’actuarà té una longitud de prop de 5 quilòmetres; s’inicia a l’estructura de la C-55 sobre l’avinguda de la Generalitat, a Abrera, i finalitza després de l’enllaç amb la C-1414, a Olesa de Montserrat.

 

En aquest entorn, la C-55 registra un trànsit de més de 25.000 vehicles diaris. Amb l’objectiu de reforçar la seguretat viària i reduir el risc de xocs frontals, el Departament ha previst la implantació a la calçada d’un zebrejat central, de 60 centímetres d’amplada, amb fites.

 

D’altra banda, per afavorir la seguretat viària i l’accessibilitat, les obres que ara es liciten també inclouen la reordenació de diversos accessos i la millora de diverses sortides i incorporacions. En aquest sentit, cal remarcar que es remodelarà l’enllaç d’Olesa sud, amb la substitució d’un encreuament amb forma de T per una rotonda que millorarà la canalització del trànsit. Aquest giratori tindrà un diàmetre exterior de 40 metres i comptarà amb tres ramals de connexió.

 

Aquesta actuació també inclourà la formació d’un camí per a vianants aprofitant diversos camins existents per a creuar d’un costat a l‘altre sota la carretera, al costat de l’estrep dret del pont sobre el riu Llobregat, a Olesa de Montserrat.

 

Així mateix, per a millorar la comoditat en la conducció i garantir un estat de conservació adequat de la carretera, s’inclouen les tasques complementàries següents:

 

  • Estesa d’una nova capa de ferm al llarg de l’actuació
  • Millora dels elements que faciliten el drenatge de la carretera.
  • Senyalització vertical i horitzontal, barreres de seguretat i abalisament.

 

Actuacions de millora a la C-55

 

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha executat en els últims anys diverses actuacions de millora de la seguretat viària a la carretera C-55. Fa uns mesos, van finalitzar les obres de la millora del tram entre Collbató i Castellbell i el Vilar i actualment, estan redacció tres projectes de similars característiques que donaran continuïtat a les obres que ara es liciten (trams A-2-Abrera, Olesa de Montserrat-Collbató i Sant Vicenç de Castellet-Castellgalí).

 

D’altra banda, també estan en redacció dos projectes per implantar nous carrils i reforçar la separació entre sentits de la circulació en altres dos trams de la C-55, entre Sant Vicenç de Castellet i Castellgalí i a Castellbell i el Vilar. Aquestes dues actuacions de millora de la seguretat viària sumen una inversió prevista de 3,3 MEUR i es preveu que les obres es licitin aquest estiu.
Comiols

Condicionament de l’eix de Comiols

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat la licitació de la redacció del projecte constructiu del condicionament de l’eix de Comiols en el tram entre el final de la variant d’Artesa de Segre i Folquer. Aquests treballs de redacció s’han adjudicat per un import de 137.000 euros i un termini de vuit mesos. L’actuació correspon concretament en l’actualització del projecte constructiu redactat fa uns anys, per eixamplar i millorar el traçat de l’L512 i la C-1412b en un tram de 15 quilòmetres, i s’emmarca en el projecte que està desenvolupant el Departament per afavorir la mobilitat a l’eix de Comiols, entre Artesa de Segre i Isona.

El projecte abasta el tram que va des del final de la variant d’Artesa de Segre, l’execució de la qual s’inicia enguany, fins al nucli de Folquer. L’obra consisteix principalment en el condicionament de les carreteres L-512 i C-1412b i millora del traçat, amb un carril per sentit de 3,5 m d’amplada amb vorals d’un metre, amb trams amb carril central d’avançament i nou interseccions a nivell.

 

Aquesta actuació inclou petites variants del traçat i modificacions al voltant dels nuclis urbans del Pont d’Alentorn, Vall-llebrera i Montargull, i diverses estructures, de les quals destaquen l’execució d’un nou port sobre el riu les Segues i un viaducte per a la variant de Montargull. El projecte es definirà de forma que l’execució de les obres pugui ser duta a terme al llarg del temps per fases que minimitzin les afectacions a la circulació, i que alhora permetin la posada en servei progressiva dels trams condicionats.

 

L’eix de Comiols

 

L’eix de Comiols té actualment 54 quilòmetres i presenta un traçat força sinuós, que arriba en algun punt fins a una altitud de 1.100 metres. Per tal de potenciar les comunicacions intercomarcals i afavorir l’accessibilitat al Pirineu, el Departament ha elaborat diversos estudis per a la millora de la mobilitat en aquest corredor i analitzat alternatives addicionals de traçat amb l’objectiu de consensuar amb el territori la millor opció constructiva.

 

Fruit d’aquest treball, el Departament està impulsant la millora de l’eix de Comiols, que s’executarà per fases. Aquesta actuació consisteix en la formació de variants al pas per diversos nuclis de població, l’eixamplament de la carretera i l’eliminació de revolts que, en el pas pel coll de Comiols, comporta la construcció de diversos túnels i viaductes. Ara, s’adjudica l’actualització del projecte del tram entre el final de la variant d’Artesa de Segre i Folquer i estan en licitació les obres de la variant d’Artesa de Segre.

 



2  

Imatges

Mapa C-55

Mapa C-55 2877

Mapa Comiols

Mapa Comiols 914

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 809

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia