Territori

Imatge de la presentació

El Berguedà comptarà amb transport a la demanda a la línia Berga-Vilada-Borredà-Sant Jaume de Frontanyà els caps de setmana i festius, a partir de l'1 d'agost

query_builder   30 juliol 2021 15:58

event_note Nota de premsa

El Berguedà comptarà amb transport a la demanda a la línia Berga-Vilada-Borredà-Sant Jaume de Frontanyà els caps de setmana i festius, a partir de l'1 d'agost

  • El cas del transport a la demanda del Berguedà és un exemple de col·laboració entre les administracions públiques que ja treballen en el canvi cap a la marca Clic.cat

El Transport a la Demanda (TAD) del Berguedà creix. A partir de l’1 d’agost aquest servei també s’oferirà els caps de setmana i festius a la línia que connecta Berga-Vilada-Borredà-Sant Jaume de Frontanyà. D’aquesta manera, el Consell Comarcal del Berguedà i el departament  de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat, donen resposta a les necessitats de mobilitat dels usuaris.

 

La de Berga-Vilada-Borredà-Sant Jaume de Frontanyà és una de les línies més utilitzades de Transport a la Demanda a la comarca els dies laborables. Fins ara, els caps de setmana només disposa d’un servei de bus regular els dissabtes. A partir del diumenge 1 d’agost, a més, també funcionarà els caps de setmana i festius.

 

 

L’ampliació s’ha presentat aquest divendres en un acte telemàtic en el qual han participat la directora general de Transports i Mobilitat, Mercè Rius; el president del Consell Comarcal del Berguedà, Josep Lara; el director dels Serveis Territorials de Polítiques Digitals i Territori a la Catalunya Central, Antoni Massegú, i el vicepresident tercer i conseller de Mobilitat, Abel Garcia.

 

La directora General de Transports i Mobilitat, Mercè Rius, ha destacat “l’aposta de la Generalitat de Catalunya per al transport públic a les comarques de baixa densitat de forma que amb un servei ajustat a les seves necessitats com el transport a la demanda es puguin atendre totes les necessitats de mobilitat del conjunt de nuclis del territori, contribuint a garantir l’accés als serveis en tot el territori i la lluita contra l’aillament rural.

 

En aquest sentit, ha dit Rius, “el cas del  transport a la demanda del Berguedà és un exemple de col·laboració entre les administracions públiques que amb la gestió per part del Consell Comarcal del Berguedà ha permès oferir un servei de qualitat i eficient per als ciutadans.

 

Els servei de transport a la demanda del Berguedà és fruit de la col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i el Consell Comarcal del Berguedà per a la millora dels serveis de transport públic a la comarca que es concreta en el conveni que es formalitza anualment des del 1991 pel qual des del Departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori encarrega la gestió al Consell Comarcal del Berguedà la gestió, seguiment i control dels serveis de transport a la demanda.

 

El servei  de Transport a la Demanda es presta des del punt de parada acordat amb cada municipi fins a la parada de transport públic del municipi de destinació i es du a terme en els horaris preestablerts que enllacen amb les línies de transport regular.

 

El nombre de viatgers del Transport a la Demanda es duplica des del 2018

 

Per part del Consell Comarcal del Berguedà es va assumir la gestió directa del Transport a la demanda l’1 d’abril del 2018, i des d’aleshores el nombre d’usuaris només ha fet que créixer. En concret, s’ha duplicat el nombre mitjà de viatgers que l’usen.

 

El 2020 el servei va tocar sostre arribant a 2.702 usuaris, una xifra inèdita fins ara. Cal tenir present que l’any 2020 per efectes de la pandèmia del Covid 19 sobre la mobilitat es va produir una baixada general de la demanda del sistema de transport públic mentre que el servei de transport a la demanda es va consolidar al Berguedà com a un instrument vàlid per a garantir la mobilitat dels nuclis de baixa densitat com ho demostra la seva utilització.

 

D’entre l’ús dels serveis a la demanda durant el 2020 cal destacar els 750 viatgers del servei especial Covid-19  que es va establir per tal d’atendre la mobilitat obligada dels treballadors de serveis essencials sanitaris i de residències de gent gran que van contribuir de forma molt eficient a garantir la prestació d’aquests serveis.

 

 

En definitiva, l’explotació dels serveis de transport a la demanda al Berguedà al 2020 ha seguit creixent durant el 2020 tot  i les restriccions de mobilitat imposades durant l’actual situació de pandèmia pel Covid 19, tal i com es detalla en el quadre següent:

 

El Transport a la Demanda Especial Covid-19 ha estat reconegut pel Banc de Bones Pràctiques per la seva “aportació innovadora i de qualitat” dins de la categoria de Mobilitat. El reconeixement l’atorga la Fundació de Carles Pi i Sunyer i la Federació de Municipis de Catalunya com a Pràctica significativa en l’Àmbit de la Mobilitat per la capacitat d’adaptació a la demanda de les residències i centres assistencials per a transportar el personal essencial (treballadores) en els moments de restricció de la mobilitat (cancel·lació de les línies regulars).

 

L’agost del 2019 el Consell Comarcal  del Berguedà i el Departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori van activar el Transport a la Demanda  els caps de setmana a les valls del Llobregat i del Pedraforca.

 

Així mateix, a  principis de 2020, es va fer un pas endavant en la digitalització del sistema de transport a la demanda de forma que va entrar en funcionament una aplicació per a mòbils per a reservar i gestionar els serveis de transport a la demanda (TAD)  de la comarca, l’aplicació  TADCAT.

 

Noves propostes per millorar la mobilitat

 

En aquests moments s’està treballant en noves propostes de mobilitat per millorar els serveis als nuclis disseminats,  la seva cobertura amb transport públic i possibilitar el seu accés a les línies troncals Berguedà-Manresa i Berguedà-Barcelona.

 

En aquest sentit, l’objectiu és dotar aquests nuclis d’unes condicions adequades i també “agilitzar la connexió directa amb Manresa i Barcelona, eliminant parades que sigui més eficient prestar amb un servei a la demanda” ha exposat el conseller de Mobilitat, Abel Garcia. Amb les noves propostes “els habitants dels nuclis disseminats disposaran d’un servei adaptat a les seves necessitats, més proper i més còmode.”

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 304