Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

friuta dolça

La campanya de la fruita dolça acaba amb els millors preus dels darrers set anys

query_builder   27 setembre 2021 12:32

event_note Nota de premsa

La campanya de la fruita dolça acaba amb els millors preus dels darrers set anys

Per un quilo de préssec roig o de nectarina, s’ha arribat a pagar el doble del que es pagava entre els anys 2017 i 2019, un període amb preus de venda molt baixos

La climatologia ha estat fonamental en l’autoregulació del sector, tot i que el pla d’arrencades ha demostrat ser una mesura absolutament necessària per disminuir l’oferta i ajudar a revertir la crisi de preus

Els ingressos percebuts pels productors poden variar fins a un 50%, segons les afectacions climàtiques

Teresa Jordà fent balanç de la campanya de fruita dolça 2021
Teresa Jordà fent balanç de la campanya de fruita dolça 2021

La campanya de fruita dolça a les terres de Lleida ha acabat amb els millors preus dels darrers 7 anys. Així ho ha explicat la consellera d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà, en el marc d'una visita a l’empresa fructícola Baró i fills, a Albatàrrec (Segrià). Aquest increment dels preus de venda ha estat un fet directament relacionat amb la manca de producte a tot Europa a causa de les gelades primaverals. La poca disponibilitat de préssec i nectarina ha suposat un molt baix nivell d’estocs tot l’estiu, en línia amb la baixa producció, i això ha fet que els preus s’hagin mantingut força estables i alts.

Per productes, en el cas del préssec vermell gros, el preu mitjà de venda de les empreses fructícoles ha estat d’1,10 €/kg, 40 cèntims per sobre del que s’havia venut entre els anys 2017 i 2019, els pitjors anys després del veto rus. El mateix ha passat amb la nectarina, que enguany ha tingut un preu de venda mitjà a sortia de central d’1,5 €/kg, gairebé el doble del preu de venda dels anys posteriors al veto. Val a dir que els preus durant aquell període eren molt baixos.       

La climatologia ha estat clau en aquesta millora de preus, però l’aplicació del Pla d’acció de la fruita dolça del Departament d’Acció Climàtica entre els anys 2017 i 2020, amb mesures com el Pla d’arrencada d’arbres fruiters, ha esdevingut absolutament necessària per adequar l’oferta a la demana existent en el mercat global de la fruita de pinyol i revertir així la crisi de preus.

Caigudes històriques de la producció

Quant a la producció, la climatologia durant la primavera, amb intenses gelades i pedregades, ha influït directament en la collita de préssec i nectarina de tot Europa, que es pot dir que ha estat la més baixa dels darrers 30 anys (2.444.922 t), amb un disminució del 18% respecte de l’any passat i d’un 34% en comparació amb la mitjana 2015-2019.

A Catalunya, la collita ha estat de 307.000 tones, un 11% inferior a la de l’any 2020, que ja va ser un any de poca producció. Si es compara amb la collita mitjana dels darrers 5 anys, la caiguda arriba al 34%.

Si es parla del potencial productiu de Catalunya, situat en 550.000 tones, podríem dir que la caiguda ha estat d’un 43%, 240.000 tones menys dels que es podrien arribar a produir.

La conselllera d'Acció Climàtica visitant l'empresa fructícola Baró i fills, a Albatàrrec (Segrià)
La conselllera d'Acció Climàtica visitant l'empresa fructícola Baró i fills, a Albatàrrec (Segrià)

Ingressos desiguals

Pel que fa al balanç econòmic, caldrà fer-lo pagès a pagès i central a central. Hi ha hagut zones amb fortes afectacions i reduccions de producció de fins al 50%, i en canvi d’altres sense quasi afectacions.

Sens dubte, l’anàlisi detallada de cada cas, cada central o cada productor serà molt diferent. En els casos d’afectacions de gelades, caldrà fer el balanç del cobrament de l’assegurança més el volum de producció i els preus del mercat percebuts. Aquest balanç serà molt positiu en les zones sense quasi afectacions de gelades, i en d’altres dependrà del volum finalment recol·lectat i/o processat i de l’assegurança.

Una campanya que s’ha desenvolupat amb total normalitat

Aquesta ha estat la segona temporada marcada per la pandèmia de la COVID-19. Aquest 2021, el sector ja estava preparat i tenia l’experiència prèvia en els protocols sanitaris. Aquest estiu, el reforç en la prevenció, la bona execució dels plans per part de les empreses, la implicació de totes les persones del sector i sobretot la vacunació de les persones del sector fructícola s’ha traduït en molts pocs casos positius, i la campanya s’ha pogut desenvolupar amb molta normalitat.

2  

Imatges

Teresa Jordà fent balanç de la campanya de la fruita 2021

Teresa Jordà fent balanç de la campanya de la fruita 2021 424

La consellera d'Acció Cmilàtica visitant l'empresa fructícola Baró i fills, a Albatàrrec (Segrià)

La consellera d'Acció Cmilàtica visitant l'empresa fructícola Baró i fills, a Albatàrrec (Segrià) 334