Direcció General de Comunicació

creuers

El Govern aprova la memòria preliminar de l'Avantprojecte de llei de l'impost sobre les emissions portuàries de grans vaixells

query_builder   23 novembre 2021 13:23

event_note Nota de premsa

El Govern aprova la memòria preliminar de l'Avantprojecte de llei de l'impost sobre les emissions portuàries de grans vaixells

  • El nou tribut, previst a la Llei del canvi climàtic, gravarà les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) durant les maniobres d’atracament i l’estada d’aquestes embarcacions al port
  • El 100% de la recaptació es destinarà a nodrir el Fons per a la Protecció de l'Ambient Atmosfèric
  • El text s’exposarà properament a consulta pública durant 30 dies al web del Departament d’Economia i Hisenda i al portal participa

El Govern ha donat avui llum verda a la memòria preliminar de l’Avantprojecte de llei de l’impost sobre les emissions portuàries de grans vaixells. Un tribut previst  a la Llei 16/2017, de l’1 d’agost, del canvi climàtic i que té per objecte gravar les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) durant les maniobres d’atracament i durant l’estada del vaixell al moll. Els ingressos que derivin de l’impost s’integraran en el Fons per a la Protecció de l'Ambient Atmosfèric, que amb caràcter general es destina a polítiques de prevenció i millora de la qualitat atmosfèrica.

D’acord amb la memòria preliminar, el tribut s’emmarca en la política mediambiental del Govern la qual, en línia amb les recomanacions de la UE i d’altres organitzacions com l’OMS, fa ús de la fiscalitat verda com un instrument per modificar conductes que comporten externalitats negatives sobre el medi ambient. En aquest cas en concret, la finalitat és afavorir la millora de la qualitat de l’aire i la salut de les persones en aquells llocs del territori en els quals hi ha més presència d’emissions d’òxids de nitrogen, en aquest cas provocats pel transport marítim.

Segons l’estudi Emissions de contaminants a l’atmosfera 2011-2017, realitzat per la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, les emissions d’òxids de nitrogen dels vaixells durant les maniobres d’atracament i durant l’estada al port són, juntament amb les del transport terrestre i la indústria, les principals fonts d’emissions de partícules de Nox a les Zones de protecció especials (ZPE) de l’ambient atmosfèric definides al Decret 226/2006, de 23 de maig. D’acord amb aquesta norma, són zones de protecció especial diversos municipis de les comarques del Barcelonès, el Vallès Oriental, el Vallès Occidental i el Baix Llobregat.

gràfic
.

Un mandat del Parlament

Amb l’aprovació de la memòria preliminar, el Govern dona compliment a un mandat del Parlament previst en la Llei 16/2017, de l’1 d’agost, del canvi climàtic, de creació d’aquest impost, i dona el tret de sortida a la seva tramitació, que continuarà amb l’exposició la consulta pública. La memòria preliminar es podrà consultar durant 30 dies a la pàgina web del Departament d’Economia i Hisenda i al portal participa Gencat.