Recerca i Universitats

Consellera Geis

La consellera Geis referma al Parlament la necessitat d'impulsar el Pla d'enfortiment del català en el sistema de coneixement

query_builder   8 febrer 2022 19:36

event_note Nota de premsa

La consellera Geis referma al Parlament la necessitat d'impulsar el Pla d'enfortiment del català en el sistema de coneixement

  • La titular de Recerca i Universitats afirma que “Catalunya és una societat diversa i integradora, però a diferència de Dinamarca o Països Baixos, no disposem d’un Estat propi que defensi la nostra llengua”
  • El Pla #enFORTimelCATALÀ té com a objectiu consolidar l’ús del català com a llengua vehicular al sistema universitari i reforçar-ne el seu ús en l’àmbit de recerca
Consellera Geis

La consellera del Departament de Recerca i Universitats, Gemma Geis, ha defensat avui al Parlament la necessitat d’impulsar el Pla d’enfortiment del català (#enFORTimelCATALÀ) en el sistema de coneixement. En la seva intervenció, Geis ha subratllat que per acordar aquest Pla “vam segellar una aliança de tot el sistema, de manera consensuada, raonada i amb dades per enfortir la llengua catalana a les universitats i a la recerca”.

Així mateix, la consellera ha explicat que el Pla “és la nostra aportació al ressorgiment de la defensa del català a Catalunya” i ha volgut agrair la tasca feta fins avui per les universitats. “Cal posar en valor la bona feina que s’ha dut a terme a tota la comunitat universitària i de recerca durant aquests anys en política lingüística”, ha dit Geis.

En aquesta línia, la consellera ha destacat la importància de les institucions de coneixement de Catalunya en la defensa del català perquè “són un pilar central de la nostra societat, de país, i per aquest motiu són també espais imprescindibles per garantir el futur de la llengua”. En aquest sentit, Geis ha afirmat que “el català és d’ús majoritari a les universitats catalanes però té molt recorregut encara de millora en l’àmbit dels màsters i també en l’àmbit de la recerca i en la necessitat de creació de continguts de divulgació científica”.

En el conjunt del sistema, l’ús del català en els graus universitaris correspon al 70,5% de les assignatures, mentre que el castellà se situa en el 26,8% i les terceres llengües (principalment l’anglès) en un 22,1%. Pel que fa als màsters universitaris, el pes de les diferents llengües de docència se situa al voltant del 30-40%: en el cas del català és del 39,8%, en el castellà és del 37,9% i en la tercera llengua (principalment anglès) és del 32,9%.En l’àmbit de la recerca, les dades sobre la llengua de les tesis doctorals mostren que la presència del català en les tesis doctorals llegides és només d’un 10,3% del total, enfront del 54% que es presenten en una tercera llengua (anglès).

Geis ha avançat que, paral·lelament, també s’està treballant un pla d’enfortiment de les terceres llengües amb una “mirada oberta al món”. La consellera ha explicat que es triplicaran les ajudes del Departament a programes de formació en terceres llengües atès que “l’anglès és llengua bàsica al món científic i universitari, i creiem que el seu coneixement propicia la internacionalització del nostre sistema de coneixement”.

En aquest sentit, la consellera Geis ha afirmat que “Catalunya és una societat diversa i integradora, i això ens converteix en país d’acollida, també d’estudiants i investigadors. La gran diferència amb altres llocs com Dinamarca o els Països Baixos, amb xifres de parlants i territoris lingüístics més petits que Catalunya, és que nosaltres no tenim un Estat propi” ha reblat la consellera.

Pla d’enfortiment del català

La consellera ha recordat els sis objectius del Pla que permeten establir un horitzó comú al sistema de coneixement de Catalunya:

  • Fer plenament efectiu l’ús del català com a llengua pròpia de les universitats de Catalunya i d’ús normal de les seves activitats.
  • Garantir els drets lingüístics de l’estudiantat, del professorat i de tota la comunitat universitària i de recerca.
  • Garantir el dret a rebre l’ensenyament en català.
  • Millorar les competències lingüístiques en llengua catalana de l’estudiantat i el professorat.
  • Incrementar l’ús del català a la recerca, la transferència del coneixement i la divulgació en català.
  • Enfortir les relacions entre tota la comunitat universitària i de recerca dels territoris de parla catalana.

Per tal d’assolir aquests objectius, el Pla d’enfortiment del català s’estructura al voltant de quatre grans eixos:

  1. La docència universitària en català
  2. La recerca i la transferència de coneixement en català
  3. El català en un context d’internacionalització
  4. El català com a llengua de trobada i de convivència

A partir d’ara, des del Departament de Recerca i Universitats s’impulsarà un procés obert per avançar en l’elaboració de tots aquests eixos que comptarà amb la participació dels diversos agents que formen part de la comunitat universitària i de recerca. Es crearan grups de treball específics per tractar els diversos punts del Pla i presentar-hi propostes de mesures i actuacions que es puguin incorporar al Pla definitiu, que es preveu presentar públicament a la primavera.

Podeu consultar el contingut detallat del Pla en la nota publicada el dia 28 de gener amb ocasió de la Jornada celebrada per fer-ne la seva presentació.