Empresa i Treball

El director de l'Agència Catalana del Consum durant la reunió amb el director dels Serveis Territorials del Departament d'Empresa i Treball a les Terres de l'Ebre.

El 60% de les reclamacions de consum a Terres de l'Ebre es resolen per la via de la mediació o l'arbitratge

query_builder   7 abril 2022 14:13

event_note Nota de premsa

El 60% de les reclamacions de consum a Terres de l'Ebre es resolen per la via de la mediació o l'arbitratge

  • Durant el 2021, l’Agència Catalana del Consum va atendre 1.091 reclamacions a Terres de l’Ebre, un 11% més que l’any anterior, sobretot pel subministrament elèctric, la telefonia i internet i les compres a distància
  • En matèria de control de mercat, l’Agència va dur a terme 308 actuacions inspectores a la demarcació, un 85,5% més que al 2020

 

El 59,8% de les reclamacions gestionades el 2021 per l'Agència Catalana del Consum a Terres de l’Ebre, s'han resolt per la via de la mediació o l’arbitratge, mecanismes extrajudicials de resolució de conflictes. Aquesta és una de les dades destacades que recull el Balanç d’actuacions 2021 que ha donat a conèixer avui a Tortosa el director de l’Agència, Francesc Sutrias i Grau. El director ha valorat molt positivament el fet que “les reclamacions resoltes per acord de mediació a les comarques de les Terres de l’Ebre, han augmentat un 19% respecte de l’any anterior”, però ha reconegut que en el cas de l’arbitratge “encara hi ha espai per recórrer” i s’ha compromès a “redoblar els esforços per conscienciar les empreses de la importància d’adherir-se al sistema arbitral de consum, que és un distintiu de qualitat i de compromís amb els consumidors”.

En aquest sentit, ha recordat la proposta traslladada a l’Estat perquè, en el marc de les seves competències, “modifiqui la legislació actual de manera que l’arbitratge de consum esdevingui obligatori per a reclamacions de quantia inferior als 3.000 euros”, la qual cosa permetria resoldre més reclamacions per mitjà de laudes arbitrals, que tenen els mateixos efectes que una sentència judicial.

Del Balanç d’actuacions a les Terres de l’Ebre durant el 2021, s’extreu que els motius que han generat més consultes i reclamacions han estat, principalment, les incidències relacionades amb el subministrament elèctric, els serveis de telecomunicacions i internet, les compres a distància o els viatges.

En matèria de control de mercat, el director de Consum ha destacat que “l’activitat inspectora de l’Agència durant el 2021 a la demarcació ha crescut més d’un 85%, degut principalment a dos factors: d’una banda, la recuperació progressiva de l’activitat de control de mercat de l’Agència després de la pandèmia; i de l’altra, per l’augment del 27,6% en les denúncies presentades per la ciutadania, sobretot amb relació a serveis immobiliaris, restauració, allotjaments turístics i productes insegurs. Sutrias ha remarcat que les denúncies i l’activitat inspectora “ajuden a millorar la qualitat de l’oferta de béns i serveis de la nostra economia, element clau perquè un país sigui més competitiu i just”.

El director de l'Agència Catalana del Consum s’ha reunit amb el director dels Serveis Territorials del Departament d’Empresa i Treball a les Terres de l'Ebre, Adam Tomàs i Roiget, per analitzar els resultats de les actuacions en matèria de defensa dels drets de les persones consumidores a la demarcació.

Per la seva part, el director dels Serveis Territorials a les Terres de l'Ebre ha volgut posar en valor “la feina del personal dels Serveis Públics de Consum dels consells comarcals i de l’Àrea de Consum territorial, ja que fan tot el possible per orientar, ajudar i acompanyar les persones consumidores en els seus conflictes de consum”.

1.091 reclamacions a Terres de l’Ebre, un 11% més que l’any anterior

L’any 2021 les reclamacions de consum presentades a la demarcació van augmentar un 11% respecte a l’any anterior, amb un total de 1.091. Els subministraments d’electricitat, gas i aigua han acumulat el 29,2% de les reclamacions, majoritàriament pel subministrament elèctric; el sector de les telecomunicacions i internet el 23,6%; i els serveis generals de consum el 15,5%, bloc en què destaquen les incidències relacionades amb les compres a distància.

Les operadores de telefonia i les companyies energètiques encapçalen la llista de les empreses amb més reclamacions a les Terres de l’Ebre: Endesa, amb 88; Vodafone, amb 85; i Orange, amb 76. La resta d’empreses que han acumulat més reclamacions són Energia XXI, Edistribución, Telefónica, Naturgy i Vueling.

Prop del 60% de reclamacions s’han resolt per la via de la mediació o de l’arbitratge de consum

Del total de reclamacions rebudes a les Terres de l’Ebre, el 99% (1.083) van ser gestionades directament per l’Agència Catalana del Consum i la resta es van traslladar als organismes competents.

De les reclamacions gestionades per Consum, el 59,8% s’han resolt per la via de l’acord per mediació (584 casos) o amb un laude arbitral (64 casos). En comparació amb l’any anterior, els casos resolts per mediació han augmentat un 18,9%, mentre que els laudes arbitrals emesos el 2021 baixen un 33,3%.

Els sectors que han resolt més reclamacions, tant per acord de mediació com per laude arbitral, han estat les telecomunicacions; els serveis d'electricitat, gas i aigua; i els transports.

308 actuacions inspectores al 2021, un 85,5% més que l’any anterior

L'any 2021, l’actuació inspectora de l’Agència a la demarcació va experimentar un augment del 85,5% amb relació a l’any anterior, amb un total de 308 actuacions.

Cal destacar que en el 2020 l’activitat inspectora es va reduir considerablement per l’estat d’alarma, el tancament de molts establiments i les restriccions a la mobilitat, que van afectar la realització d’inspeccions presencials.

Podeu consultar el Balanç d'actuacions aquí