
- Sala de premsa
- Notes de premsa
- Territori licita els projectes per a transformar en 2+1 tres trams de la C-12 a les Terres de l'Ebre
query_builder 28 juliol 2023 10:03
event_note Nota de premsa
El Departament de Territori ha licitat la redacció de tres projectes per a convertir dos trams de la C-12 en una via 2+1 que sumen 18,3 quilòmetres i una inversió valorada en 18,5 MEUR. En concret, ha impulsat els projectes d’un tram a Tortosa, un a Garcia – Vinebre i un altre a Xerta, que s’afegeixen als que ja estan en redacció per a transformar l’Eix de l’Ebre en el marc del programa 2023-2030 del Govern per a reduir els accidents frontals a la xarxa viària de la Generalitat.
La C-12 és el principal eix viari de les Terres de l’Ebre i permet la connexió entre aquest àmbit, les comarques de Ponent i el Pirineu. Té més de 130 quilòmetres de longitud i és una carretera convencional amb un carril per sentit de la circulació en pràcticament tota la seva longitud. Presenta característiques diverses, amb trams urbans i trams interurbans, i registra una intensitat de trànsit que a les Terres de l’Ebre oscil·la entre els 2.900 vehicles i els 13.000 vehicles diaris, en funció de l’àmbit.
Els àmbits on s’actuarà en el marc d’aquest programa a la C-12 són: Amposta-Jesús, Jesús-Benifallet, Tivissa-Flix, i la Granadella-Albatàrrec. Aquests trams sumen 86 quilòmetres i s’han dividit en diversos projectes, la major part dels quals ja estan en marxa. Els primers treballs s’executaran entre 2024 i 2026.
Els projectes que ara s’impulsen, amb un termini de redacció de sis mesos cadascun, definiran les actuacions necessàries per a transformar en 2+1 la C-12 en aquests trams:
Pròximament, es licitarà la redacció de tres projectes més, que recullen els trams de la C-12 de la variant d'Amposta, un segon tram a Tortosa fins a la cruïlla del Pla de les Illes i el comprès entre Benifallet i Rasquera. D’altra banda, estan en redacció els projectes corresponents als trams Alfés-Lleida; Amposta-Tortosa; Móra la Nova-Garcia; Xerta-Benifallet; Ginestar-Móra la Nova i Ascó-Flix. Es preveu que les primeres obres per implantar el 2+1 a l’Eix de l’Ebre comencin l’any que ve.
El model 2+1
El sistema 2+1 consisteix en configurar tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, s’implanta una separació reforçada dels dos sentits de circulació, que pot ser una barrera física de formigó o d’altre tipus, senyalització horitzontal o elements d’abalisament. Per les característiques, traçat o funcionalitat de la carretera, hi ha trams en què s’opta per una solució intermèdia, on la secció de la via es manté i s’implanta el reforç dels sentits de la carretera.
Així, aquest programa incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: els avançaments inadequats i la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció. I, a més de millorar la seguretat viària, en habilitar un carril addicional, la carretera pot guanyar en fluïdesa de la circulació.
El programa 2023-2030 del Pla 2+1, inclou 400 quilòmetres d’una vintena de carreteres de la xarxa de la Generalitat, amb una inversió global de 660 MEUR.
1