Territori

C-12

Territori licita els projectes per a transformar en 2+1 tres trams de la C-12 a les Terres de l'Ebre

query_builder   28 juliol 2023 10:03

event_note Nota de premsa

Territori licita els projectes per a transformar en 2+1 tres trams de la C-12 a les Terres de l'Ebre

C-12{"name":"2023/07/28/09/41/db98db91-f423-4572-9d0d-eb246e11a096.jpg","author":"DTER","type":"0","location":"0","weight":232544}


  1. Formen part del Pla 2+1 que està desenvolupant el Govern per a reduir el risc d’accidents frontals a la xarxa viària
  2. Sumen una longitud de més de 18 quilòmetres i una inversió valorada en 18,5 MEUR

El Departament de Territori ha licitat la redacció de tres projectes per a convertir dos trams de la C-12 en una via 2+1 que sumen 18,3 quilòmetres i una inversió valorada en 18,5 MEUR. En concret, ha impulsat els projectes d’un tram a Tortosa, un a Garcia – Vinebre i un altre a Xerta, que s’afegeixen als que ja estan en redacció per a transformar l’Eix de l’Ebre en el marc del programa 2023-2030 del Govern per a reduir els accidents frontals a la xarxa viària de la Generalitat.


La C-12 és el principal eix viari de les Terres de l’Ebre i permet la connexió entre aquest àmbit, les comarques de Ponent i el Pirineu. Té més de 130 quilòmetres de longitud i és una carretera convencional amb un carril per sentit de la circulació en pràcticament tota la seva longitud. Presenta característiques diverses, amb trams urbans i trams interurbans, i registra una intensitat de trànsit que a les Terres de l’Ebre oscil·la entre els 2.900 vehicles i els 13.000 vehicles diaris, en funció de l’àmbit.


Els àmbits on s’actuarà en el marc d’aquest programa a la C-12 són: Amposta-Jesús, Jesús-Benifallet, Tivissa-Flix, i la Granadella-Albatàrrec. Aquests trams sumen 86 quilòmetres i s’han dividit en diversos projectes, la major part dels quals ja estan en marxa. Els primers treballs s’executaran entre 2024 i 2026.


Els projectes que ara s’impulsen, amb un termini de redacció de sis mesos cadascun, definiran les actuacions necessàries per a transformar en 2+1 la C-12 en aquests trams:


  1. Tram a Tortosa: Aquest tram abasta 4 quilòmetres de longitud, entre la cruïlla de la C-12 amb la T-331 a Vinallop (Tortosa) i la rotonda d’encreuament a la C-42.La redacció d’aquest projecte es licita per un import de 308.000 euros i l’obra en aquest tram comporta una inversió estimada en 6 MEUR.
  2. Tram a Xerta: Amb una longitud de prop de 7 quilòmetres, aquest tram discorre entre l’accés nord d'Aldover i l'accés a la Xalamera (Benifallet). La redacció d’aquest projecte es licita per un import de 425.000 euros i les obres corresponents estan valorades en 8 MEUR.
  3. Tram Garcia-Vinebre: Aquest tram abasta 7,3 quilòmetres, entre l'accés a Garcia de la C-12 i el pas de l'Ase. La redacció d’aquest projecte es licita per un import de 310.000 euros. Les obres estan valorades en 4,5 MEUR.


Pròximament, es licitarà la redacció de tres projectes més, que recullen els trams de la C-12 de la variant d'Amposta, un segon tram a Tortosa fins a la cruïlla del Pla de les Illes i el comprès entre Benifallet i Rasquera. D’altra banda, estan en redacció els projectes corresponents als trams Alfés-Lleida; Amposta-Tortosa; Móra la Nova-Garcia; Xerta-Benifallet; Ginestar-Móra la Nova i Ascó-Flix. Es preveu que les primeres obres per implantar el 2+1 a l’Eix de l’Ebre comencin l’any que ve.


El model 2+1

El sistema 2+1 consisteix en configurar tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, s’implanta una separació reforçada dels dos sentits de circulació, que pot ser una barrera física de formigó o d’altre tipus, senyalització horitzontal o elements d’abalisament. Per les característiques, traçat o funcionalitat de la carretera, hi ha trams en què s’opta per una solució intermèdia, on la secció de la via es manté i s’implanta el reforç dels sentits de la carretera.


Així, aquest programa incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: els avançaments inadequats i la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció. I, a més de millorar la seguretat viària, en habilitar un carril addicional, la carretera pot guanyar en fluïdesa de la circulació.


El programa 2023-2030 del Pla 2+1, inclou 400 quilòmetres d’una vintena de carreteres de la xarxa de la Generalitat, amb una inversió global de 660 MEUR.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 437523

Mobilitat
Seguretat
Infraestructures
`