Territori

La Generalitat aprova l'estudi informatiu i d'impacte ambiental del desdoblament de l'Eix Transversal entre Manresa i Artés [Actualitzada]

Es millorarà la seguretat de la carretera amb una inversió de 28 MEUR

query_builder   6 agost 2003 13:44

event_note Nota de premsa

La Generalitat aprova l'estudi informatiu i d'impacte ambiental del desdoblament de l'Eix Transversal entre Manresa i Artés [Actualitzada]

Es millorarà la seguretat de la carretera amb una inversió de 28 MEUR

La Direcció General de Carreteres del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, ha aprovat l’estudi informatiu i d’impacte ambiental de les obres de desdoblament de l’Eix Transversal (C-25) entre els termes municipals de Manresa i Artés (Bages). Aquesta actuació, que va sortir a informació pública el passat dia 30 de juliol, té un pressupost aproximat d’uns 28 MEUR.

L’Eix Transversal o C-25, permet la connexió directa des de Girona a Lleida, superant la tradicional confluència d’itineraris bàsica a través de l’àrea de Barcelona i el corredor mediterrani, i alhora enllaçant la C-16 i la C-17, entre altres vies destacables. D’aquesta manera, s’ha potenciat la comunicació entre l’arc de ciutats que formen Vic, Manresa i també les respectives comarques (Osona i Bages).

Aquesta millora de l’accessibilitat s’ha traduït en un increment progressiu del trànsit que circula per l’Eix Transversal. En aquest sentit, la Generalitat va elaborar un estudi de trànsit i, com a conseqüència, ha impulsat tot un seguit d’actuacions de desdoblament de l’Eix Transversal. Aquestes actuacions són les següents:

· Desdoblament de l’Eix Transversal en el tram Manresa - Artés:  Actualment ja es troba redactat i aprovat l’estudi informatiu i d’impacte ambiental que recentment ha sortit a informació pública.

· Desdoblament de l’Eix Transversal en el tram Gurb - Calldetenes: A hores d’ara, es troba en fase de redacció l’estudi informatiu i d’impacte ambiental.

· Desdoblament de l’Eix Transversal en el tram de Santa Coloma de Farners–N-II: Actualment, es troba en fase de redacció l’estudi informatiu i d’impacte ambiental.

· Desdoblament de l’Eix Transversal en el tram Cervera - les Oluges: Les obres estan en fase avançada d’execució i tenen un cost total de 19,5 MEUR.

Descripció de les alternatives 

Degut a que es tracta d’un desdoblament i als condicionaments existents (planejament urbanístic, traçat de les vies enllaçades, edificacions i indústries existents, etc.) únicament es contempla un corredor. S’han definit, però, dos possibles troncs per al desdoblament: el tronc nord i el sud.

· Alternativa nord (17.336 m): En aquesta alternativa es dissenya la nova calçada per la banda nord de l’actual.

· Alternativa sud (17.151 m): El traçat d’aquesta alternativa s’ha dissenyat per la banda sud de l’actual. Cal esmentar, que l’últim tram de desdoblament d’aquesta alternativa gairebé es solapa amb l’alternativa nord. Cal assenyalar, que aquesta alternativa ha estat l’escollida ja que respon millor als criteris econòmics, de viabilitat i sostenibilitat mediambiental.

La nova carretera s’ha dissenyat amb característiques d’autovia, és a dir, amb dos carrils per sentit de circulació i una velocitat de projecte de 100 km/h.

El traçat s’ha adaptat als 4 enllaços existents: l’enllaç Santpedor Sud, l’enllaç de Navarcles, l’enllaç amb la C-16 i l’enllaç d’Artés.

El desdoblament d’aquest tram de la C-25 haurà de connectar amb el traçat existent. Així doncs, s’ha escollit com a inici el punt quilomètric 135,7 on la carretera està formada per dos carrils per sentit de 3,5 m cadascun i  amb una mitjana d’1,5 m (3,5 m entre línies blanques), a la zona del Parc de l’Agulla de Manresa.

Seguidament es realitza una transició de la mitjana fins a arribar a una amplada de 2 m. En aquest tram, el tronc creua per damunt de la sèquia de Manresa, el ferrocarril de Manresa a Sallent i el Torrent Vinyer.

Una vegada travessat el camí ramader vell de Cardona, al punt quilomètric 137, es preveu la construcció d’un nou enllaç, que permetrà la connexió amb la propera variant de la carretera C-55, entre la ronda de Manresa i l’Eix Transversal.

L’Eix segueix en direcció nord-est fins arribar als Plans de Santa Anna on es troba l’enllaç amb la carretera de Navarcles a Santpedor (BV-4511) i el polígon de Santa Anna, al punt quilomètric 140.

Una vegada passat l’enllaç, l’eix canvia de direcció travessant el Pla del Mas i segueix en direcció est, on es produeix la separació de les dues calçades fins arribar a l’enllaç amb la C-16, al punt quilomètric 141.

Després de deixar enrere l’enllaç amb l’Eix del Llobregat, les dues calçades es tornen a situar paral·leles i amb dos carrils per sentit.

Seguidament, l’eix torna a agafar una direcció nord-est, travessant el Llobregat i situant-se paral·lel al nord de la Riera Gabarresa.

Continua el seu traçat pel sud-est del nucli de Cabrianes fins arribar a l’enllaç amb la carretera d’Artés (B-430), al punt quilomètric 145.

2  

Imatges

Mapa desdoblament Eix Transversal / Tram: Manresa - Artés

Mapa desdoblament Eix Transversal / Tram: Manresa - Artés 1878

Mapa desdoblament Eix Transversal / Tram: Manresa - Artés

Mapa desdoblament Eix Transversal / Tram: Manresa - Artés 1878