- La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica aposta per obrir el debat de la progressivitat en les bonificacions
- “Estarem abocant els usuaris a un sistema que no serem capaços de millorar en eficiència i eficàcia"
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, s’ha compromès en seu parlamentària a “mantenir les bonificacions del transport públic aquest 2025” i ha recordat que “el Govern està ara amatent a conèixer, quan es faci pública, quina serà l’aportació de l’Estat”. Fins aquest 31 de desembre, els títols del transport públic estan bonificats al 50%. Un 30% de la bonificació va a càrrec de l’Estat i l’altre 20% de la Generalitat.
Sílvia Paneque, però, ha demanat “una reflexió” al voltant de les bonificacions tenint en compte les “inversions històriques que hem de fer en paral·lel pel manteniment del sistema de mobilitat”. En aquest sentit, ha recordat que “la Generalitat s’ocupa del 69% del sistema de mobilitat de Catalunya i les tarifes del transport públic només cobreixen el 31% del seu cost. Ha subratllat que “són dades que hem de tenir en compte per veure com ajustar les bonificacions de la millor manera possible”.
Per aquest motiu, ha posat sobre la taula “el debat sobre el tiquet progressiu i que les persones aportin un percentatge segons barems equitatius”. Ha deixat clar que “el Govern, com a primer principi, garantirà l’ús del transport públic per a la majoria; d’altra banda, és necessari obrir el debat de la progressivitat i la millora del sistema”.
“Això ha de ser sostenible econòmicament”, ha insistit. “Aquests anys hi ha hagut records històrics d’augment de la demanda del transport públic, amb increments de fins al 30% i 40% de passatgers en algunes demarcacions. Correm el risc d'abocar els usuaris a un sistema de mobilitat que no serem capaços de millorar en eficiència i eficàcia”, ha assenyalat.
Rodalies
Paneque, d’altra banda, ha afirmat que “el Govern té constància dels reptes de posar al dia els endarreriments d’infraestructures clau o la inversió en manteniments, especialment en Rodalies. Els objectius, ha explicat, passen per “recuperar la puntualitat i evitar les cancel·lacions i la sobresaturació. Som conscients que aquests són canvis estructurals d’una gran envergadura”.
T-Mobilitat
La consellera ha recordat també la creació del grup de treball entre el Departament i la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) per a la implementació de la T-Mobilitat a tot Catalunya. “La participació municipalista en el projecte millora l’exigència de la implantació i la seva efectivitat”, ha assegurat. El Departament està actualment en fase desplegament tecnològic d’aquest nou sistema d’integració tarifaria, avaluant possibilitats i riscos i adquirint els recursos necessaris. La intenció és implementar la T-Mobilitat arreu de Catalunya durant aquesta legislatura”.