- Explica que aquest 2025 els comptes prorrogats podrien incrementar-se en 4.000 milions d’euros mitjançant l’aprovació de suplements de crèdit al Parlament
- Assegura que, hi hagi o no pressupostos, “garantirem els recursos necessaris per a les polítiques d’habitatge”

La consellera d’Economia i Finances de la Generalitat, Alícia Romero, ha subratllat avui que l’escenari de pròrroga pressupostària no suposaria una pèrdua de recursos per a l’any 2025, ja que “la pròrroga dificulta la gestió, però la Generalitat té mecanismes per incorporar recursos i continuar fent les polítiques que el país necessita”.
En una entrevista al programa “Cafè d’idees” de La 2 i Ràdio 4, Romero ha explicat que els majors ingressos previstos per a l’exercici 2025 es podrien incorporar al pressupost prorrogat a través de suplements de crèdit que s’haurien d’aprovar via decret llei al Parlament. “Per exemple, l’any 2024 el Govern d’Esquerra Republicana va incorporar partides per valor d’uns 2.700 M€”, ha recordat. Segons ha avançat la consellera, enguany aquestes partides addicionals podrien arribar als 4.000 M€. “La pròrroga té limitacions, però aquestes es poden resoldre amb un decret llei per poder utilitzar tots els recursos que estan a disposició. Podem continuar fent coses, tot i que no amb la mateixa agilitat”, ha afegit.
La màxima responsable de les finances de l’executiu català ha assegurat que en un escenari de pròrroga pressupostària el Govern manté el compromís de tirar endavant el Pla de mesures urgents per incrementar l’oferta d’habitatge protegit, aprovat el passat mes d’octubre: “Hi hagi pressupostos o no, garantirem els recursos necessaris per a les polítiques d’habitatge”. Segons ha detallat la consellera, una gran part dels recursos per finançar aquest Pla procedeixen de l’Institut Català de Finances (ICF), que ja va aprovar el seu pressupost al desembre.
Així mateix, ha recordat que el Govern també està treballant en el règim sancionador per a les infraccions de la Llei de l’habitatge, tal com s’ha compromès amb els Comuns. “Ells pressionen molt amb el tema de l’habitatge. Aquesta és una qüestió que compartim des del Govern perquè és veritat que, segurament, aquest és el gran problema que té Catalunya i també Espanya”, ha afirmat.
Finançament singular
Preguntada pel finançament singular, la consellera ha destacat que “complirem els acords”. Ha constatat que el Govern està “treballant intensament” amb el Ministeri d’Hisenda i Funció Pública, amb el qual ja han mantingut quatre reunions, i que el grup d’experts que va crear el govern català —encapçalat per Martí Carnicer— està treballant “diferents escenaris de càlcul” que després s’hauran de posar sobre la taula per “contrastar” i “negociar”.
Romero ha fet una crida a Junts per Catalunya perquè se sumi al pacte pel finançament singular. “Donaríem un missatge a Espanya molt clar, que no és només una cosa del Govern i dels seus aliats d’investidura, sinó que també s’hi ha incorporat Junts, un partit important per al país”, ha reblat.
1