- La titular de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha lamentat les molèsties que estan patint els usuaris, però ha qualificat el projecte d’imprescindible per un transport públic de qualitat
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha explicat que les obres d’implementació d’ample estàndard del Corredor mediterrani al Túnel de Roda de Barà “s’estan desenvolupant a un ritme adequat fins al moment” i per tant no es preveuen “canvis o endarreriments en el calendari dels treballs”, que van començar l’octubre passat i que finalitzaran aquest mes de març.
Ho ha explicat a la Comissió de Territori i Habitatge del Parlament, que ha servit per retre comptes del funcionament del Pla de transport alternatiu (PAT) durant els talls ferroviaris que estan generant aquestes obres al Camp de Tarragona, “les més complexes en mobilitat de la democràcia”, ha recordat.
Paneque ha lamentat les “molèsties, inconvenients i distorsions” que estan generant els talls entre els usuaris. “Entenc que les obres creen problemes; i que aquests problemes els pateixen persones concretes amb noms i cognoms. Tot això és real i és bo preocupar-nos i adequar les alternatives cada dia, amb una atenció especial a cada moment”
Ha subratllat, però, que “El Govern no ha actuat ni tindrà por a la critica, si està convençut que l’acció millorarà la vida de la majoria. Els canvis estructurals comporten obres, que creen molèsties greus. Però tothom sap que són imprescindibles si aspirem a tenir un transport públic d’alta qualitat. Actualitzar Catalunya és tenir un modern sistema de mobilitat públic que, per cert, és el que pot aspirar a un nivell de descarbonització més ambiciós”.
Sobre el PAT, la consellera ha recordat que els autobusos de Renfe ofereixen 28.870 places diàries, que “han estat del tot suficients”. En la mateixa línia, ha recordat que el Departament ha reforçat els busos exprés entre Tarragona i Barcelona i Reus i Barcelona, amb la implantació de la T10-120 o la T-PAT.
“El Govern ha fet tot el possible perquè el PAT tingués el màxim de prestacions i oferís solucions alternatives als catalans i catalanes afectats per les obres. És necessari defensar i reivindicar inversions col·lectives en serveis públics. Ho és més necessari que mai, quan en el món han augmentat els discursos d’odi contra tot el què representa el sector públic”, ha assenyalat.
La consellera ha explicat que, més enllà del març, està previst posar en servei una màquina Ares, d’atenció personalitzada al client en remot, a l’estació de Renfe de Valls, com a prova pilot per la millora de l’atenció.
Al 2027, connectats amb Europa
La consellera ha reivindicat el Corredor mediterrani com “una de les grans transformacions que necessita Catalunya” i ha advertit que “en els propers anys seran especialment rellevants per assegurar la finalització del tram francès del corredor entre Perpinyà i Montpeller, acabar la connexió Barcelona – València; el canvi d’ample a Tarragona i el tram de l’Ebre i Lleida fins a Saragossa, així com l’estació de la Sagrera i els accessos als ports de Barcelona i Tarragona”.
En aquest sentit, el secretari de Transports i Mobilitat, Manel Nadal, ha assegurat que “estem construint el present per a projectar el futur” i que està previst que l’any 2027 “Catalunya ja tingui tot l’ample estàndard del Corredor mediterrani. “Els grans motors de l’economia catalana, com els ports de Barcelona i Tarragona o la Seat estaran connectats amb Europa. Un pas fonamental”, ha etzibat.
PAT de la R3
La consellera i el secretari han recordat també que aquest mateix dimecres s’ha celebrat una reunió a Vic entre el Departament i els alcaldes de l’R3 per definir conjuntament el PAT que haurà de funcionar durant el tall per les obres de desdoblament de la línia. “Perquè pugui ser un PAT encara millor” ha assenyalat la consellera.